סין מציעה למדינות מרכז אסיה הלוואות תמורת השפעה פוליטית וגישה למקורות אנרגיה

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] סין ביצעה השקעות כבדות בשדות נפט וגז במרכז אסיה כדי להבטיח לעצמה מקור של אנרגיה בקרבת שטחה, וכעת היא בונה כבישים באזור המרוחק, שבעבר היה בשליטת ברית המועצות

סין הציעה להלוות 10 מיליארד דולר למדינות במרכז אסיה שנפגעו מהמשבר הכלכלי העולמי, במהלך שצפוי לחזק את השפעתה באזור. הו ג'ינטאו, מנהיג סין, אמר אתמול (ג') בפסגה של ארגון שיתוף הפעולה של שנחאי (Shanghai Co-operation Organization), שנערכה בעיר הרוסית יקטרינסבורג, שהאשראי הסיני יסייע למדינות במרכז אסיה "לעשות מאמצים משלהן בהתמודדות עם ההלם שיצר המשבר הפיננסי הבינלאומי".

ההלוואות יקלו על סין לזכות בעסקאות אנרגיה נוספות במרכז אסיה, שעל משאביה הטבעיים מתחרות מעצמות זרות, בייחוד רוסיה. ג'ינטאו לא מסר פרטים על מקור הכסף. בעבר העניקה בייג'ין הלוואות בתנאים נוחים באמצעות בנקים ממשלתיים, והשתמשה בחלק מיתרות המטבע הזר שלה, המסתכמות ב-2 טריליון דולר, לקידום יעדים של מדיניות החוץ שלה.

סין ביצעה השקעות כבדות בשדות נפט וגז במרכז אסיה כדי להבטיח לעצמה מקור של אנרגיה בקרבת שטחה, וכעת היא בונה כבישים באזור המרוחק, שבעבר היה בשליטת ברית המועצות. סרגיי ריבקוב, סגן שר החוץ של רוסיה, אמר שמוסקבה מקדמת בברכה את העניין הגובר שמגלה סין במרכז אסיה, אך הוסיף שכל אשראי שמוענק למדינות באזור הסובייטי לשעבר צריך להיות "שקוף".

מדינות במרכז אסיה רושמות התכווצות כלכלית חדה מכיוון שהמשבר הפיננסי העולמי מייבש את ההשקעות הזרות והכספים ששולחים אזרחיהן המועסקים ברוסיה. סין ורוסיה נוהגות לקדם את האינטרסים שלהן באזור באמצעות הצעות תמיכה פיננסית. בפברואר הציעה רוסיה סיוע של 2 מיליארד דולר לאחר שקירגיסטן הסכימה לפנות בסיס צבאי אמריקני שפעל בשטחה.

במארס קיבלה קירגיסטן הלוואה של 10 מיליארד דולר מסין בתמורה לאספקת נפט עתידית ולמניות בחברת הנפט קזאח, שאותה ניסתה רוסיה לרכוש. לאחרונה סיפקה סין הלוואות נוחות בשווי כולל של 25 מיליארד דולר לרוסיה בתמורה לחוזה אספקת אנרגיה לעשרים שנה.