יאיר לפידות: "לא נעניק ליועצים מתנות והטבות; בכל מקרה לא נהיה ב'שמוזינג' עם יועצי ההשקעות כמו מתחרינו"

אחרי שנה לא קלה שבה קטנו נכסיו של בוטיק ההשקעות ילין-לפידות בעשרות אחוזים, מסביר לפידות מדוע לא הצטרף לטרנד הקרנות הכספיות, ואיפה בכל זאת נמצא היתרון היחסי שלו

בעוד בתי ההשקעות שופכים מיליונים על פרסום ושיווק ומזמינים סקרים המצביעים על רמת הזכירות שלהם בקרב הציבור, יאיר לפידות לא מוטרד מכך שהמשקיע הממוצע לא מכיר כנראה את "ילין לפידות". "זה נכון שהאיש מהרחוב כנראה לא יידע מי אלה ילין ולפידות, אבל אין איש שוק הון או CFO של חברה שלא יידע. כמו בעולם העיתונות, בו יש עיתון להמונים ויש עיתון לאוכלוסייה מקצועית, אנחנו בילין לפידות שואפים להיות הבחירה של אנשים מקצועיים ומבינים", הוא מסביר בראיון ל"גלובס".

לפני קרוב ל-6 שנים הקים לפידות, ביחד עם דב ילין, את בוטיק ההשקעות הקרוי על שמם. בוטיק ההשקעות שלהם מוכיח כי ניתן לצמוח בשוק ההון הישראלי, גם ללא פרסום ושיווק אגרסיביים.

*אתם מנהלים כיום כ-6.5 מיליארד שקל, מתוכם 1.4 מיליארד שקל בקרנות, אבל שוחים יחד עם הכרישים הגדולים. איך אתם מתמודדים עם בתי ההשקעות ששופכים עשרות מיליוני שקלים על פרסום?

"אנחנו נהנים הרבה מ'חבר מביא חבר' ומאנשי המקצוע בשוק ההון. בכל מקרה, לא נהיה ב'שמוזינג' עם יועצי ההשקעות, ולא נעניק להם מתנות והרבה דברים מעבר לכך כמו שעושים מתחרינו".

*אבל היתרון לגודל של בתי ההשקעות משפיע גם על היציבות שלהם, לא?

"אחרי 2008 כל מי שעיניו בראשו צריך להבין שגדול לא שווה יציב. צריך לשאול האם בית ההשקעות ממונף יחסית להון העצמי שלו. קשה לפשוט את הרגל אם אתה לא חייב כסף. אנחנו לא ספקולנטים, לא בכספי לקוחות ולא בנוסטרו שלנו, וגם לא חייבים כסף לאף אחד".

*בשנה שעברה קטנתם ב-60% ופדיתם מעל מיליארד שקל. מה קרה?

"חלק מהקיטון בנכסים היה בריחה של כסף שהגיע בשנים האחרונות. ילין לפידות היא חברה שבאה מאפס, והגיעה ל-6.5 מיליארד שקל רק בגידול אורגני".

*ובכל זאת, למה אתם סבלתם יותר מהשוק?

"בעיקר בגלל שלא היינו במשחק של הקרנות הכספיות והשקליות הסולידיות".

*מה רע בלהיות חלק מהמשחק הזה? ישנם לא מעט שחקנים שהצליחו לצמוח יפה בשני האפיקים האלה.

"התמקדנו באיפה שאנחנו טובים. אנחנו אנשי אנליזה ולכן טובים בעולם של אג"ח. באופן כללי, אנחנו לא רודפים אחרי טרנדים, בעוד שחלק מהקולגות שלנו מחזיקים עשרות קרנות ומחליפים בהן מדיניות בתדירות גבוהה".

*הקרנות השקליות גייסו מתחילת השנה 5 מיליארד שקל. לא פספסתם את הרכבת?

"אנחנו לא רצים אחרי אף רכבת. אחת הבעיות בתעשיית הקרנות זה שיווק של דברים שהם 'הייפ', אבל לא בהכרח טובים ללקוח. מוכרים את מה שאפשר למכור, רק שלרוב מה שנמכר טוב הוא מה שכבר עלה הרבה".

*מתחילת השנה יש גיוסים רק לקרנות השקליות ולקרנות אג"ח מדינה, ולאחרונה גם קרנות המניות והאג"ח הקונצרניות התחילו לגייס קצת. זאת מגמה מוצדקת בעיניך?

"אנחנו סברנו שצריך לקנות אג"ח קונצרניות ומניות כבר לפני 5 חודשים, כשהאג"ח האלה נתנו תשואות של מניות. לכן גם החזקנו אג"ח קונצרניות כתחליף מניות וזה מסביר גם את התוצאות שלנו".

"אופי הלקוח גובר על הרציונל"

*לפני חמישה חודשים מעטים מהמשקיעים העזו להיכנס לאג"ח קונצרניות. זו מגמה של החודש האחרון בעיקר.

"המשקיעים שוב פספסו את הרכבת ובישראל זה נכון יותר מבכל העולם. רק באחרונה ראיתי כמה עשרות מיליארדים גויסו בעולם באג"ח High Yield ואצלנו מה שמגייס זה רק אג"ח ממדד התל בונד 20.

"אני מזכיר שבקרן הפנסיה של ניו יורק, 77% מהנכסים הם במניות ודמוי מניות. אצלנו, כשהחזיקו 30% דרשו ועדות חקירה. מי שדורש ועדות חקירה על דבר כזה, סופו להיכנס לשוק בזמן הכי לא נכון".

*ואתם מנעתם מלקוחות שלכם ליפול בבור הזה?

"בניהול תיקים הצלחנו למנוע. יחד עם זאת היכולת לעצור פדיונות בזמנים של ירידות קשות היא מוגבלת כי אופיו של הלקוח גובר על כל טיעון רציונלי. אגב, הכי הרבה פדיונות הגיעו מהציבור שמקבל ייעוץ בבנקים".

*אתם מזוהים עם ניהול טוב של אג"ח קונצרניות, ועכשיו אתם עומדים להשיק גם קרן אג"ח מדינה. מה היתרון שלכם שם?

"אנחנו עסוקים הרבה בסוגיות מאקרו. חשבנו שנכון לקצר מח"מים ולעבור לאפיק הצמוד על פני השקלי. הערכנו שכשהעולם יחזור לצמיחה חיובית סולידית של 2%-3%, זה ילווה באינפלציה גבוהה מבעבר, ובהעלאה של הריביות הקצרות בכל העולם. ברגע שהאינפלציה גבוהה אז הערוץ השקלי בסכנת שחיקה. גם בערוץ אג"ח המדינה יש את סוגיית קניית האג"חים על ידי בנק ישראל, וזה תהליך שיכול גם הוא להיות מלווה באינפלציה משמעותית".

*מה אתה צופה בשווקים בהמשך?

"השאלה היא עוצמת האינפלציה והמלחמה מולה. ככל שהצמיחה תהיה יותר בצורת V, כך המלחמה המוניטרית תהיה אגרסיבית יותר, ויעלו ריביות בצורה חזקה יותר".

*מה לגבי קונסולידציה, אתם בצד הרוכש או הנרכש?

"אני מזכיר שאנחנו מאלה שסירבנו להצעות לרכוש קופות וקרנות שנמכרו על ידי הבנקים, וההחלטה הזו די הוכיחה את עצמה. אין ספק שהרגולטור מאיץ את המיזוגים בענף, בין היתר על ידי דרישות הון עצמי. אבל לנו יש גם הון עצמי וגם אין לנו חובות. צריך לזכור שכל הגדולים הם גדולים כי הם קנו נכסים בהלוואות. גם אנחנו יכולנו לקנות בהלוואות אבל לא חשבנו שזה נכון. אז כדי להעמיד את ההון העצמי, נאלץ פשוט להעביר רווחים של שנה אחת להון העצמי. אנחנו גם מצפים שהתקנות הנוכחיות יהיו סימטריות לכולם. כלומר, שלא יהיה מצב שלא יכירו במוניטין שלא נרכש, כמו אצלנו".