חוקר התאונות הראשי של משרד התחבורה: טייסי אל-על היו אחראים ל"כמעט תאונה" לפני כשבועיים

מנהל רשות התעופה לשעבר: "על הרשות לטפל במקרה כמו שמטפלים במקרים דומים ב-FAA, אם רוצים שדירוג הבטיחות שלנו יחזור לדרגה 1" ■ אל-על: "אנו מקבלים את תוצאות הדו"ח, בשום שלב לא נשקפה סכנה"

דו"ח שפרסם היום חוקר התאונות הראשי של משרד התחבורה עו"ד רז יצחק (רזצ'יק) קובע כי טייסי אל על , היו אחראים ל"כמעט תאונה" שאירעה לפני כשבועיים בין מטוס אל על לבין מטוס של חברת אוזבקיסטן איירליינס.

עוד מצא החוקר, כי למרות שמגדל הפיקוח שלח מיד אחרי האירוע לחוקר הראשי פקס וסווג את התקרית בסווג חומרה בינוני, צוות אל על שלח רק למחרת היום, עם השלמת הטיסה לניו יורק, דיווח בפקס - ללא ציון חמרת האירוע.

החוקר מציין בדו"ח, כי לפני כחודשיים ארע אירוע דומה, שבו מטוס קיבל הנחייה להתיישר על מסלול 26 ולהיות מוכן להמראה מיידית. בפועל דיווח הצוות על תחילת המראה, ללא אישור מפורש, ובהנחיית הפקח הפסיק את ההמראה. מקרה זה לא פורסם. יצחק מצא עוד, כי פקחי רשות שדות התעופה תיפקדו במקרה זה בצורה מושלמת, ועירנותו של הפקח היא שמנעה תאונה.

ה"כמעט תאונה" אירעה לפני כשבועיים, כאשר מטוס של חברה מאוזבקיסטן הנמיך לקראת נחיתה בנתב"ג, כשבמקביל מטוס ג'מבו של אל על בטיסה 007 נעמד במסלול בו היה אמור המטוס השני לנחות. שני המטוסים המלאים במאות נוסעים היו לקראת התנגשות אולם אז הבחין הפקח במתרחש, והורה למטוס האוזבקי לבצע הקפה נוספת לפני הנחיתה.

עו"ד נרי ירקוני, מי שהיה מנהל רשות התעופה, אמר, בהתייחסו לפרסום, כי על רת"א (רשות התעופה האזרחית) לטפל במקרה בדיוק כפי שהיתה מטפלת במקרה רשות התעופה הפדרלית האמריקאית, ה-FAA, הייתה מטפלת במקרה שכזה - לו אירע על אדמת ארה"ב - וזאת אם אכן רוצים שדירוג הבטיחות שלנו יחזור לדרגה 1".

מאל על נמסר בתגובה, כי החברה מקבלת את מסקנות הדו"ח. "מדובר בטעות טייס שתוקנה מיידית על-ידי פקח הטיסה. יש להדגיש כי בשום שלב לא נשקפה סכנה למטוס או לנוסעים".

אל עלאל על