הפרקליטות מבקשת לגזור על הירשזון 7 שנות מאסר לפחות; בנו: "זה גזר דין מוות עבורו"

(עדכון) - אלרואי הירשזון: "אני רואה את אבא יושב על ספסל הנאשמים, וליבי נקרע לחתיכות - איך בהינף יד אחד נמחקים מעשיו הטובים של אדם. אני מבקש מכבודה את מידת הרחמים" ■ גזר הדין יינתן ב-24 ביוני

הפרקליטות ביקשה היום (ה') מבית המשפט המחוזי בתל-אביב לגזור על שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, עונש מאסר ממושך, ורמזה כי כוונתה ל-7 שנות מאסר בפועל - בנוסף למאסר על-תנאי, קנס, פיצוי להע"ל וקביעת קלון.

העונש החמור ביותר בפרשה - 56 חודשי מאסר - נגזר על עובדיה כהן במסגרת הסדר טיעון.

התובע, עו"ד אלי שורץ-שואף, אמר היום בשלב הטיעונים לעונש כי עונשו של הירשזון אינו יכול להיות דומה לעונשו של כהן. "אמרנו אז לבית המשפט כי אילו כהן לא היה מודה בתחילת המשפט, היו מגיעות לו 7-8 שנות מאסר. הענישה של הירשזון צריכה להיות חמורה יותר מיתר הנאשמים בתיק".

הירשזון עצמו ויתר על זכות המילה האחרונה השמורה לנאשם. "אני לא מסוגל, המעמד קשה לי", אמר. גזר דינו יינתן ביום ד' הקרוב, 24 ביוני.

לטובת הירשזון העידו היום 3 עדי אופי, בנוסף למכתבים שהגיש מניצולי שואה. העיתונאים נח קליגר ואיתמר לוין, שעסקו רבות בחקר השואה, והעידו על תרומתו של הירשזון באופנים שונים, וכן בנו האמצעי של הירשזון, אלרואי.

"אני מבקש רחמים על אבא", אמר הבן אלרואי לשופטת ברכה אופיר-תום, כשהוא ממרר בבכי. "מצבו הבריאותי של אבא רופף מאוד. אינני יודע כיצד ישרוד ויעמוד בעונש מאסר ממושך הרחק מנכדיו וילדיו. אני רוצה לחדד ולומר זאת בצורה הכי ישירה: מאסר לאבא הוא גזר דין מוות עבורו".

אלרואי ביקש להציג לשופטת צדדים באופי של אביו שלא נחשפו בדיון, כגון היותו אב מסור וכיצד סעד את אימם בעת מחלתה. "אנחנו לא משפחה גדולה", סיפר. "אבא הוא האדם החשוב ביותר בחיינו. התייתמנו מאם בגיל צעיר. דווקא על רקע זיכרונות קשים אלה אני זוכר את דמותו של אבא. אלוהים אמנם לקח לי את אמא, אבל בירך אותי באבא כל-כך חם ואוהב. במבט לאחור אני לא מבין מהיכן הוא שאב את הכוחות ותעצומות הנפש". הוא סיפר כיצד הוא ושני אחיו בחרו להישאר לצד אביהם "ברגעיו הקשים ביותר. דווקא עכשיו. דווקא כשכה רבים עזבו".

עוד אמר הבן: "אני רואה את אבא על דוכן הנאשמים, וליבי נקרע לחתיכות. אני מחכה שמישהו יעיר אותי מהסיוט הזה. איך בהינף יד נגמרה לה עשייה של עשרות שנים למען הציבור, ולאף אחד לא אכפת".

הירשזון הבן מתח ביקורת על הסיקור העוקצני של הפרשה מצד התקשורת. "קרוב ל-3 שנים אנו נושאים בעונש כבד מנשוא, שנים בהן אפשר לספור בשתי ידיים את כמות הפעמים שאבא יצא מפתח הבית".

פגיעה באמון

התובע, עו"ד אלי שורץ-שואף, אמר כי "טיעונים לעונש אינם דבר קל, אבל אנחנו בוחרים את מנהיגי הציבור שלנו, וחשוב שהם יידעו שאם ישלחו יד בכספי ציבור - הם ייענשו בחומרה".

לדבריו, "המשפט הזה משליך באופן ברור על אמון הציבור. הנזק הוא קשה ביותר. הציבור חי בתחושה שמנהיגיו משתמשים בכספים להנאותיהם האישיות, ושמערכות אכיפת החוק לא מצליחות להתמודד עם זאת בצורה יעילה".

כזכור, הירשזון הורשע לפני כשבועיים בעבירות של גניבה בידי מנהל, הלבנת הון, מירמה הפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד. בית המשפט קבע כי הוא גנב כ-1.9 מיליון שקל מהסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל), בעת שעמד בראשה. זאת, לאחר שנדחו שלל הגרסאות שמסר ושאר טענות סניגורו, עו"ד ד"ר יעקב וינרוט.