הגוף המחוקק העליון של איראן הזמין את המועמדים לנשיאות כדי לשמוע את תלונותיהם; מאות מפגינים נעצרו היום

(עדכונים שוטפים) המשטר האיראני אמנם מנסה למנוע מהעולם לדעת מה מתרחש במדינה, אבל התמונות מוברחות ומופצות באינטרנט - שוטרים יורים על מפגינים ברחובות טהרן

הארגון הבינלאומי לזכויות אדם מדווח כי מאות מפגינים נעצרו היום בידי כוחות ביטחון הפנים באיראן, בעקבות הפגנות הענק הנערכות כעת ברחובות טהרן והקוראות לספירה מחדש של הקולות בבחירות לנשיאות איראן.

בינתיים, התקשורת האיראנית הודיעה כי הגוף המחוקק העליון של איראן הזמין את המועמדים המובילים לנשיאות להופיע בפניו ביום שבת הקרוב, כדי לשמוע את טענותיהם באשר לאופן התנהלות מערכת הבחירות. 12 חברי הגוף המחוקק החלו "לבדוק בקפידה" את 646 התלונות שהגיעו לידיו והנוגעים להתנהלות הבחירות ב-12 ליוני.

השלטונות באיראן מנסים אמנם למנוע מהעולם להיחשף למחאה נגד השלטון, אבל עוד ועוד סרטונים שמועלים לאינטרנט עושים את העבודה עבור האופוזיציה: סרטון שנחשף אמש (ד')מציג סטודנטים אירנים נפגעים מיריות השוטרים ברחובות. בינתיים בסרט שהוברח מאיראן נראים הסטודנטים שיצאו להפגין ברחובות טהרן ללא נשק. ניתן לשמוע ברקע את קולות הירי ולהבחין בכתמי הדם. כן נראים שם היטב הפצועים ההולכים ברחוב.

אך תומכי הרפורמיסט באיראן לא מוותרים: היום נערכו הפגנות ענק נוספות ברחובות טהרן במטרה להביע הזדהות עם הקורבנות שגבו העימותים בימים האחרונים מול המשטר. החשש הוא שגם ההפגנה הזאת תוביל לשפיכות דמים.

על פי דיווחים בסוכניות הידיעות הזרות, מדובר בלפחות 20 הרוגים באירועי הימים האחרונים בהפגנות שנערכו בטהרן במחאה נגד תוצאות הבחירות, שלדעת המפגינים אינן משקפות את רצון העם האיראני.

מהומות באיראן / צלם: רויטרס

אתמול ניסה הרפורמיסט מיר חוסיין מוסאווי, שהתמודד בבחירות לנשיאות מול אחמדיניג'אד, להרגיע את הרוחות ופנה לתומכיו באמצעות אתר האינטרנט שלו, לנהל היום הפגנות מאופקות ולא אלימות. מוסאווי הזמין את תומכיו לעצרות הזדהות במסגדים בטהרן. "אני מבקש מהציבור להפגין סולידריות עם משפחות ההרוגים ולהשתתף בהפגנות שקטות", נכתב בהודעתו הפומבית של מוסאווי.

קריאותיו של מוסאווי נענו וכבר אתמול חודשו ההפגנות בבירה, באווירה שקטה. המפגינים לבשו בגדים שחורים כאות אבל על המפגינים שנהרגו בעימותים עם משמרות המהפיכה.