נתן חץ: "את מי מעניין שמדד הנדל"ן עלה ב-70%? זאת אנקדוטה לתקשורת אבל הכלכלה האמיתית היא התזרים"

שלמה שרף בכנס נדל"ן: "הסערה עוד לא חלפה, יש הרבה אסיפות נושים סוערות, אבל יש הרגשה של התייצבות" ■ איליק רוז'נסקי: "ברגע האמת מכרנו נכסים בגדול, כולל מימושי ענק - ויתורים שבעבר לא היינו עושים"

"אם מנתחים את עסקאות הנדל"ן בשנה האחרונה - כמעט לא היו כאלה, ובזאת אני כולל גם את החברה שלי. בהסתכלות של שנה אחורה נעשו אולי רק 10% מהעסקאות שנחתמו בעבר. זאת כיוון שהתנאים היום יותר קשים: יותר קשה להשיג מימון, וכמעט אין מפגש בין קונה מרצון למוכר מרצון" - כך אמר היום (ה') שלמה שרף, מנכ"ל אלקטרה נדל"ן , בפאנל שכותרתו "נדל"ן עולמי - האם הגיעה עת ההזדמנויות?" במסגרת כנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג וסאמט שטיינמץ הרינג גורמן ושות'.

"במקרה של אלקטרה נדל"ן, עם מאזן של 10 מיליון שקל, חוב האג"ח שלנו הוא לא גדול, ואת זה אני אומר כל הזמן לחברות הדירוג", אמר שרף. "יש להסתכל גם על גודל החוב ביחס למאזן, וזה יסביר הרבה לגבי יכולת ההחזר של החברה. במילים אחרות - תזרים, תזרים תזרים. זהו פקטור חשוב מאוד, הוא נובע מחשבון פשוט - כמה הוצאות וכמה הכנסות".

איליק רוז'נסקי, מנכ"ל דלק נדל"ן , אמר: "בנכסים המניבים, מרבית ערך הנכסים ירד בשנה האחרונה בגלל תשואות בשוק. גם אם ביצענו עסקאות נדל"ן, התשואה שמשיגים עליהן כיום היא נמוכה מאוד - וזה גם אם אתה משכיר למלכת אנגליה. מה שחשוב היום הוא מי מחזיק את הכסף בכיס, זה לא משנה אם חתמת על מספר חוזים, כל עוד לא נכנס הכסף לבנק - כל זה לא משנה". הוסיף. "ברגע האמת, שבו היה צריך למכור נכסים, עשינו את זה - ובגדול, כולל מימושי ענק, ויתורים שבעבר לא היינו עושים".

נתן חץ, מנכ"ל אלוני חץ : "מה שחשוב בסוף זה תזרים המזומנים. ללא קשר לשווי הבניין שברשותך, קשה לבנקאי להתעלם מחוב האג"ח שלך. זה שמדד הנדל"ן עלה בבורסה ב-70% או שמניות עלו ב-300% - את מי זה מעניין? אלה אנקדוטות נחמדות שנמצאות בכותרות כל הזמן בעולם התקשורת, אבל צריך להסתכל על הכלכלה האמיתית - והיא תזרים המזומנים. ייקח עוד שנה-שנתיים - ונחזור לחיים רגילים".

* האם הגרוע מכל מאחורינו?

חץ: "המחשבה שבסוף 2008 הגיע סוף העולם התברה כלא נכונה - יש אווירה של חזרה לשגרה, של הממשלות, הבנקים והמשקיעים בטווח הארוך כמו המוסדיים וחברות הביטוח. יש אווירה של חזרה לעבודה, אומנם בזהירות, אבל שיפור אכן נראה. אם שנת 2009 תיגמר ללא מחיקות ענקיות, ההון יפסיק לקטון, הבנקים ייתנו מימון ודו"חות 2009 שלהם יהיו סבירים - סימן שהמשבר מאחורינו".

רוז'נסקי: "לא יודע להגיד אם המשבר מאחורינו. ברבעון הראשון, אני חושב שההתנהלות הבנקאית בישראל במשבר הזה היתה מצוינת, רוב החברות הגדולות עמדו בהתחייבויות שלהן ופרעו אג"חים והשוק קצת נרגע. תזרימי המזומנים של החברות הראו כי לא היו נפילות גדולות מדי, ומנגד אנחנו רואים הזדמנויות חדשות בשווקים. גם אם ערך הנכסים שלהן יירד קצת - זה לא יהיה באותו סדר גודל כמו ב-2008".

שלמה שרף: "הסערה עוד לא חלפה, יש הרבה אסיפות נושים סוערות, אבל יש הרגשה של התייצבות. הכל מתחיל ונגמר ביכולת המימון של החברות".