המחליף של מיקרוסופט

המשולש ARM-קוואלקום-גוגל מספק אלטרנטיבה להגמוניה של מיקרוסופט ואינטל

על המגמה היה ניתן להצביע כבר די מזמן, אבל בתחילת החודש היא הפכה לרשמית בתערוכת Computex שנערכה בטייוואן, שכללה אטרקציה מעניינת - אב-טיפוס של מחשב נייד קל מסוג Eee-PC של חברת ASUS, שרץ בעזרת שבב של קוואלקום, מבוסס על ארכיטקטורה של חברת ARM, ונתמך במערכת הפעלה אנדרואיד מבית גוגל. קיבוץ גלויות.

כדאי לשונאי מיקרוסופט או אינטל המושבעים לחכות לפני שירוצו לקנות את המחשב. הוא אולי מרגש מבחינת סביבת המחשוב, אבל הוא עדיין לא כאן. מעבר לכך, מי שהציגה אותו הייתה קוואלקום, ענקית שבבי הטלפונים הניידים, וב-ASUS עדיין לא בטוחים שהם רוצים לייצר אותו.

קוואלקום, שמעריכה כי מחשבים המבוססים על השבב שלה יתחילו לצאת בהמשך השנה, לא הסתפקה בהצגת אב-טיפוס, אלא חנכה לאחרונה קטגוריה חדשה בעזרת פריסקייל, שנקראת Smartbook.

מה ההבדל בינה לבין Netbook? Smartbook יהיה קל יותר, ואולי גם זול יותר. הבדל אחר הוא ליבת המחשוב שתתבסס על טכנולוגיית העיבוד של ARM.

על הרקע הזה מתנהלת מלחמת הגדרות בין אנשי קוואלקום לאנשי אינטל על זהות ה-Smartbook. האם זו באמת קטגוריה חדשה? בקוואלקום טוענים כי מדובר במשהו שבין טלפון חכם לבין מחשב נייד, ומכאן גם מקור השם, לעומת הדמיון שבין הנטבוק הסטנדרטי לבין המחשב הנייד המסורתי. באינטל לעומת זאת, מתקשים להבין איזו קטגוריה של מוצרים נעלמה מעיניהם, וטוענים כי זה "מבלבל את הלקוחות".

חשיבות ההבחנה בולטת כאשר מקבלים את הערכות בנק ההשקעות ברקליס, שחוזה קטגוריה חדשה של התקנים משולבים בין מחשב נייד, טלפון חכם והתקני אינטרנט ניידים. כ-220 מיליון התקנים כאלה יופצו השנה, מספר שישלש את עצמו עד ל-2012 לפי ברקליס, מתוך שוק התקנים של כ-1.2 מיליארד סך הכול. בשקלול של 200-300 דולר ל-Smartbook, זה שווה הרבה כסף. השוק הזה כולל בתוכו את הנטבוקים של היום, וכן טלפונים חכמים והתקנים אחרים.

ARM העריכה שתקבל נתח שוק של כ-30% מ-45 מיליון הנטבוקים שצפויים ב-2010, לעומת נתח שוק של 90% בקירוב שיש כרגע לאינטל בשוק. אלא שבשביל לחדור בצורה כה אינטנסיבית צריך שותפים שיתאימו לארכיטקטורה החדשה.

ממיקרוסופט, שתוציא בקרוב את ה-Windows 7, קיבלה ARM תשובה שלילית, בינתיים. כך שהחיבור ARM-קוואלקום-גוגל, מסתמן כשרשרת המזון המבוססת הראשונה שתפרוץ לעולם המחשבים האישיים שמעבר לאינטל ומיקרוסופט, וה-Smartbook נראה כפלטפורמת החומרה שתאפשר את זה. *