רואים את הסוף: האיחוד האירופי צופה "התאוששות כלכלית בת קיימא"; נבואת גרינספן ליציאה מהמשבר מתגשמת

מנהיגי האיחוד האירופי פוסלים תכניות תמרוץ נוספות ומתכננים אסטרטגיית יציאה מההתערבות בשווקים ■ במקביל, האינדיקטור החביב על גרינספן ליציאה מהמשבר ירד לשפל שלא נראה מאז פברואר 2008 - ומתקרב ליעד שהציב לו יו"ר ה'פד' לשעבר

מנהיגי האיחוד האירופי ניסחו טיוטה בה הצהרות אופטימיות למדי באשר לעתיד הכלכלה, ומסרו כי יש להתחיל לחשוב על אסטרטגיית יציאה מההתערבויות המאסיביות בשווקים. מנהיגי האיחוד צופים "התאוששות כלכלית בת קיימא", ולפיכך אין הם רואים צורך בתכניות תמרוץ ממשלתיות נוספות.

"לא נערוב לתכניות תמרוץ נוספות", נכתב בטיוטה, אשר פורסמה על ידי סוכנות בלומברג. "ישנו צורך ברור באסטרטגיית יציאה מהימנה".

הכלכלה האירופית צפויה להתכווץ השנה בשיעור של 4%. ממשלות האיחוד הזרימו הון רב לשווקים על מנת לשכך את האפקט ההרסני של המיתון. סך תכניות התמרוץ באירופה יגיע ל-5% מהתמ"ג.

במקביל, נבואתו של אלן גרינספן לסיום המשבר קרובה להתגשם. גרינספן, יו"ר הפדרל ריזרב האגדי שכיהן בתפקיד זה כ-18 שנים, אמר לא פעם במהלך השנה האחרונה, כי האינדיקטור המועדף עליו לבחינת היציאה מהמשבר הינו מרווח ה-Libor-OIS. מדובר במרווח שבין ריבית הליבור ל-3 חודשים ובין האג"ח הממשלתיות האמריקניות ל-3 חודשים. ריבית הליבור היא הריבית בה משתמשים הבנקים בבואם להלוות כספים אחד לשני.

לפי התיאוריה של גרינספאן, מרווח ה-Libor-OIS צריך לחזור לרמתו ערב פרוץ משבר האשראי על מנת שייווצרו התנאים להתאוששות כלכלית אמינה וברת קיימא. "הרמה ההיסטורית של המרווח בשנים שקדמו למשבר הינה 0.1%", הוא אמר ב-22 במאי, אך מייד סייג והוסיף כי רמה זו לא תחזור על עצמה בעתיד הנראה לעין. לפיכך, התנבא גרינספן, כי רמת המרווח הדרושה להתנעת שוקי האשראי וליציאה מהמשבר הינה 0.25% ומטה.

ובכן, היום נראה כי האינדיקטור החביב על גרינספאן ממשיך לנוע בכיוון הנכון ולאותת על סיומו של המשבר. המרווח ירד היום לרמה של 0.37% - הרמה הנמוכה מאז פברואר 2008. לשם ההשוואה, ב-10 באוקטובר זינק המרווח לשיא של 3.64%, כ-3 שבועות לאחר קריסת ליהמן ברדרס, שהייתה פשיטת הרגל הגדולה בהיסטוריה.

מאז ירד המרווח בהדרגה, כאשר במקביל השיק הממשל האמריקני תכניות לתמרוץ הכלכלה בהיקף של 12.8 טריליון דולר, הריבית נחתכה והאמון בשווקים הפיננסיים החל אט אט לחזור. לפני כחודש עמד המרווח על 0.45%, ומאז, כאמור, הוא המשיך לרדת.