האוצר יספק ביטוח משנה לייצוא ישראלי באמצעות ערבויות ממשלתיות בהיקף 4 מיליארד שקל

אמש סוכמו ע"י החשב הכללי כל פרטי ההסכם עם חברת בסס"ח מקבוצת "הראל" במסגרת תוכנית "בלימה ותנופה" ■ הסכם עם הראל צפוי להיחתם כבר ביום א' הקרוב

משרד האוצר הודיעה היום (ו') כי במסגרת תכנית "בלימה ותנופה" : משרד האוצר יספק ביטוח משנה ליצוא ישראלי באמצעות ערבויות ממשלתיות בהיקף של 4 מיליארד שקל. אמש סוכמו על ידי החשב הכללי כל פרטי ההסכם עם חברת בסס"ח מקבוצת "הראל ".

במסגרת תכנית משרד האוצר להתמודדות עם המשבר הכלכלי העולמי, "בלימה ותנופה", נקבע כי המדינה באמצעות משרד האוצר תספק ביטוח משנה לחברות ביטוח האשראי הפרטיות על מנת להגדיל את הכיסוי הביטוחי שניתן ליצואנים. הביטוח יתבצע באמצעות ערבויות ממשלתיות בהיקף של 4 מיליארד שקל.

אמש (יום ה') סוכמו על ידי החשב הכללי כל פרטי ההסכם עם חברת בסס"ח (ביטוח סיכוני סחר חוץ) מקבוצת "הראל" והסכם עם החברה צפוי להיחתם כבר ביום א' הקרוב. יצוין כי במקביל מתקיימים דיונים מתקדמים להרחבת התכנית גם עם חברת כלל ביטוח אשראי, מקבוצת "כלל ביטוח ".

לדברי שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ: "זהו צעד משמעותי נוסף בתכנית "בלימה ותנופה". תמיכה בתעשיית היצוא, היא אבן יסוד במדיניות הכלכלית של משרד האוצר בעת המשבר, לכן התכנית תאפשר ליצואנים לקבל כיסוי ביטוחי רחב ותעודד פעילות ייצוא לשווקי היעד בעולם. המחויבות הממשלתית, חסרת התקדים, להעמיד ערבויות ממשלתיות למגזר העסקי בהיקף של למעלה מ-20 מיליארד שקל כבר נותנת את אותותיה ואנו רואים כי בעבור סקטורים מסוימים, עצם הידיעה כי הממשלה מתעתדת להעמיד ערבויות גורמת להפשרת הקיפאון במתן אשראי. עלינו לשמר את יתרונה היחסי של ישראל כמובילה טכנולוגית המקדמת יצוא, לאפשר ליצואנים לצלוח את המשבר ולהתכונן לקראת שלב החזרה לצמיחה."

החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, אמר: "מטרת משרד האוצר היא להוציא לפועל בהקדם האפשרי את פרק האשראי בתכנית "בלימה ותנופה" על מנת להקל על מחנק האשראי שמכביד על המגזר הפרטי בעקבות המשבר העולמי. תכנית ביטוח הייצוא הינה תכנית אפקטיבית ופשוטה אשר נבנתה בשיתוף פעולה ראוי לציון בין משרד האוצר, חברות הביטוח והיצואנים. לשוק יש צורך בכלי זה ויש לנו ביטחון רב שהוא יעבוד ביעילות".

אורן הוסיף כי מיד לאחר החתימה על ההסכמים ניתן יהיה להפעיל את הרחבת הביטוחים מכיוון שכבר נבנתה תשתית לתפעול מיידי.

אורן הביע תקווה כי תוך ימים ספורים ניתן יהיה להגיע לסיכום גם עם חברת "כלל ביטוח" ובכך תכנית האוצר תכלול את שתי החברות בישראל שמעניקות ביטוחים מסוג זה. העיקרון המנחה בתוכנית הוא "הליכה אחרי המבטח העיקרי" (Follow the Fortune). כלומר, השתתפות בלקיחת הסיכון השולי, אותו המבטח אינו מעוניין לקחת. לפיכך חברת הביטוח תנהל את ההתקשרות מול היצואנים אשר יביעו עניין להשתתף בתוכנית והממשלה תהיה אחראית כמבטחת משנה כלפי חברת הביטוח כך שביטוח הממשלה יחול על אשראי קונים. ביטוח זה ניתן לצורך הגנה מפני הסיכון של אי תשלום ליצואן הישראלי על ידי הלקוח בחו"ל או כנגד סיכון הפוליטי (הפיכה צבאית, הלאמה או כל אירוע דומה).

כתוצאה מהמשבר העולמי חלה עלייה משמעותית בסיכון האשראי בשווקים הפיננסים. בהתאם לכך, חברות ביטוח האשראי בכל העולם ובכללן החברות בישראל, החלו להקטין את מסגרות האשראי ליצואנים על מנת לצמצמם את החשיפה שלהן בתחום. מאז תחילת המשבר, הקטינו חברות הביטוח בישראל את מסגרות האשראי שלהן בשיעור של כ- 7%-10%.

מתוך רצון לסייע ליצואנים ולהגדיל את הצמיחה במשק, החליטה ממשלת ישראל לסייע בהגדלת מסגרות האשראי בתחום ביטוח היצוא.

עיקרי התוכנית 1. היקף התכנית: ערבויות ממשלתיות בסכום של 4 מיליארד שקל 2. התכנית תחל מיידית לאחר חתימת ההסכמים ותופעל עד לסוף שנת 2010. 3. תנאי הסף לתוכנית (יפורטו בהרחבה בפוליסה ליצואנים):

• על היצואן להיות תאגיד הרשום בישראל.

• המרכיב הישראלי בעסקה המבוטחת לא יפחת מ- 40%. 4. היצואן יוכל להפעיל תוספת של 10%-50% ביחס למכסה הבסיסית שמעמיד לו המבטח עבור כל לקוח מחו"ל.