האופציות על הדולר משקפות לו היחלשות של כ-0.45% ל-3.94 שקלים; כלכלני אגוד: "מדדי המניות הגיעו לשיא"

האנליסטים ממשיכים להזהיר בשבוע השלישי ברציפות מפני המשך ירידות בבורסה ■ לידר שוקי הון: סביבת המאקרו החלשה והצפי לאינפלציה מתונה ידחו העלאת הריבית ל-2010

היום כבכל יום ראשון לא מתקיים מסחר במט"ח. האופציות על הדולר משקפות לו היחלשות של כ-0.45% לרמה של 3.94 שקלים. ביום שישי ננעל שער הדולר ללא שינוי ב-3.958 שקלים. האירו נחלש בכ-0.07% ונקבע ב-5.5145 שקלים.

כלכלני בנק אגוד ממשיכים להזהיר גם השבוע מפני ירידות בבורסה, וממליצים למשקיעים לא להיתפס עם חשיפה גבוה למניות בתיק ההשקעות, שכן לטענתם "הסנטימנט השלילי חוזר לשווקים". האנליסטים ממשיכים להחזיק בדעה כי תיק סולידי צריך להכיל 10% חשיפה למניות, ואילו בתיק ספקולטיבי החשיפה צריכה להיות 25%.

האנליסטים מדגישים כי המשבר הכלכלי טרם הסתיים, למרות שמי שמביט בשוקי המניות בחודשים האחרונים עלול לטעות ולחשוב שהמשבר כבר מאחורינו. כך, למשל, חלק מהאינדיקטורים הכלכליים מעידים על התמתנות בקצב התכווצות המשק האמריקני (בייחוד נתוני הנדל"ן), אולם מנגד ישנם נתונים המעידים על עומקו של המשבר (נתוני אינפלציה נמוכים המעידים על ביקושים נמוכים במשק האמריקני).

"כפי שאנו מציינים מזה זמן מה והדגשנו בשתי הסקירות האחרונות: היו זהירים", אומרים הכלכלנים. "המדדים הגיעו לשיא מסוים; הם עלו מהר מדי וגבוה מדי. איננו מתווכחים עם השוק כשהוא רוצה לעלות, אבל סבורים שיש מקום לרגיעה ולהערכת מצב שקולה של המשבר, אשר במקומות שונים החלו להספיד אותו".

בשבוע החולף ירד מדד המעו"ף ב-5.4%. מאז שניסה לכבוש את רמת ה-900 נקודות בתחילת החודש, איבד המדד המוביל בבורסה כ-8% מערכו.

"כאשר הגלים גבוהים, לעתים עדיף לצלול מתחת למים", אומרים האנליסטים. "כשמנקים את הפסיכולוגיה אנחנו נותרים עם עולם במשבר, עם אבטלה גבוהה ואינפלציה שלא מתפרצת בעיקר בשל העובדה שהמיתון חמור ממנה".

לידר שוקי הון: העלאת הריבית תדחה ל-2010

"תקציב המדינה לשנים 2009-2010 מניח גירעון של 6% תוצר ב-2009 ושל 5.5% ב-2010. להערכתנו, הנחות ההכנסות ממיסים אופטימיות מדי ולכן, בלא שינוי בצד ההוצאה או העלאת מיסים, צפויה חריגה מיעדים אלה. הפרסומים הלא רשמיים בדבר צניחה בהכנסות בחודש יוני רק מחזקים את הערכתנו זו". כך כותבם כלכלני לידר שוקי הון בסקירתם השבועית.

אשר לשע"ח, הכלכלנים אומרים כי העלייה החדה בעודף בחשבון השוטף ברבעון הראשון תומכת בשקל, אך השבריריות של הכלכלה העולמית תומכת בדולר (flight to safety). לפיכך, בלידר שוקי הון מעריכים כי קיימת הסתברות גבוהה יותר להיחלשות השקל בחודשים הקרובים, אך נטייה להתחזקות בטווח הבינוני.

בבית ההשקעות מתייחים גם לאינפלציה, מציינים כי המדדים הקרובים יושפעו מעליית מחירי האנרגיה, העלאות המיסים ומחולשת הביקושים הנובעת מהמיתון. "אנו מצפים לעלייה מצטברת של כ-0.9% בשלושת החודשים הקרובים ולעלייה בשיעור של כ-1% בשנה הקרובה".

ומה עם הריבית? כלכלני לידר סבורים כי בנק ישראל מסתמן כיותר אופטימי בנוגע למצב העתידי, אך ימתין מספר חודשים לפחות לפני שינוי במדיניות. להערכתם, סביבת המאקרו החלשה והצפי לאינפלציה מתונה ידחו את העלאת הריבית לשנת 2010. מנגד, האיום העיקרי שיכול להקדים את העלאות הריבית הוא עליית מדרגה משמעותית בציפיות לאינפלציה.

לבסוף, אומרים בבית ההשקעות כי שוק האג"ח בישראל יושפע לחיוב מהירידה בציפיות להעלאת ריבית במקביל להתמתנות בציפיות לאינפלציה בארה"ב.

"הריבית תשמור על רמתה הנוכחית עד סוף השנה"

בישיר בית השקעות סבורים שהנגיד לא ישנה מחר את הריבית, ויותירה ברמה של 0.5%, הרמה הנמוכה ביותר בישראל מעולם. בהתבסס על מודל הריבית של בית ההשקעות, התרחישים הסבירים הינם: באומדן הסתברות של 80% - הריבית תישאר ללא שינוי, ובתרחיש השני היא תעלה ב-0-0.25%, באומדן הסתברות של 20%.

כאמור, בבית ההשקעות אומרים שמירב הסיכויים הם שהריבית לחודש יולי תישאר ללא שינוי, למרות העליה בציפיות האינפלציוניות ל-2009, צפי למספר מדדים חיוביים בחודשים הקרובים וההרחבה המוניטרית השנתית, שהביאה לגידול של 55% בכמות הכסף ב-12 החודשים האחרונים.

לדברי הכלכלנים, המיתון הקשה בו מצוי המשק הישראלי, הבא לידי ביטוי בירידה של כ-3.9% בתוצר ברבעון הראשון ובעלייה בשיעור הבלתי מועסקים במשק לרמות שיא ובנוף - שער הדולר שיורד מתחת ל-4 שקלים ומקשה על היצואנים, אינם מאפשרים לבנק ישראל להעלות את הריבית ולהסתכן בפגיעה בסיכויי ההתאוששות המשק.

"להערכתנו, הריבית צפויה לשמור על רמתה הנוכחית עד לסוף השנה, בהינתן יציבות בצפיות האינפלציה. בעוד שביקושים פנימיים לא צפוים להביא להתחזקות האינפלציה נוכח המשבר הראלי בישראל, עליות המחירים האחרונות בשוקי הסחורות - מגדילות את הסיכון לאינפלציה מעל תחום היעד עוד לפני סוף השנה", מסכמים בישיר.