סין מתאוששת מהמשבר מהר יותר משאר המדינות - מספקת הזדמנויות לחברות טכנולוגיה ישראליות

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] אילן מאור, מנכ"ל SHENG-BDO ישראל: "שקלול ההישגים והאתגרים על רקע ההתפתחויות בכלכלה העולמית מחזקים את חשיבותה וחיוניותה של סין כשוק יעד וכר פעילות מרכזי לתעשייה ולחברות הישראליות"

על רקע המגמה הכללית של מיתון והאטה בזירה הכלכלית הבינלאומית בולטת הכלכלה הסינית כאחד ממוקדי הצמיחה המשמעותיים הבודדים בעולם, עם תחזית צמיחה של 6.5%- 8% בשנת 2009.

הכלכלה הסינית המתחדשת אינה מנותקת כמובן מהשפעות ההאטה בכלכלה העולמית, ובין השלכותיה הבולטות נמנים הפגיעה המשמעותית ביצוא, שחיקת הגידול בהשקעות הזרות בסין, והנפילה בבורסה המקומית.

הממשל הסיני אימץ ומתכנן מגוון צעדים המכוונים לשמר את הצמיחה, לרסן השפעות המשבר העולמי ולסייע לענפים הנמצאים בקשיים מיוחדים, תוך שימוש באמצעים מוניטאריים ופיסקאליים שונים, ובהם:

מגוון צעדים במגזר הפינאנסי ובהם סדרה של הפחתות ריבית (5 פעמים במהלך חצי השנה האחרונה), הרחבת האשראי לחברות קטנות ובינוניות.

סיוע מגזרי לתעשיות וענפים שנפגעו במיוחד, ובכלל זה הפחתות במיסוי, הגדלת החזרי מס ליצואנים בענפים ספציפיים, הגדלת הסיוע במימון רכישת בתים, ועוד.

אישור הרפורמה האגררית שבין מרכיביה המרכזיים התרת מכירת / השכרת קרקעות ע"י חקלאים, דבר המאפשר להם הגדלת הכנסות מחד וייעול הסקטור החקלאי מאידך.

העמדת סובסידיות לרכש מוצרי חשמל ואלקטרוניקה במגזר הכפרי

תוכנית העידוד הממשלתית הסינית, בהיקף של 585 מיליארד דולר, צפויה למלא תפקיד חשוב בתחום זה ומקיפה השקעות נרחבות בתשתיות, אנרגיה, שיפור השירותים (בדגש על המגזר הכפרי) וסיוע לפיתוח ענפי תעשיה וטכנולוגיה בסין.

אם לשפוט מנתוני חמשת החודשים הראשונים של השנה, הרי שסין אכן מצליחה במאמציה לייצב את הכלכלה ולשמר צמיחה (גם אם לא בקצב שאפיין את העשור האחרון):

ברבעון הראשון של השנה צמח התוצר הסיני בשיעור של 6.1% - הנמוך בעשור האחרון אך גבוה בהרבה מהצמיחה ביתר הכלכלות המשמעותיות בעולם.

מדד מנהלי הרכש בסין (PMI) עמד בחודש מאי על 53.1 חודש שני ברציפות של מדד מעל 50, המייצג התרחבות.

מדד הזמנות הרכש החדשות מיצוא עבר לראשונה את קו 50 במאי ואילו מדד הזמנות הרכש הכללי שמר על חודש שני ברציפות מעל 56.

ההשקעות בנכסים קבועים גדלו בשיעור של 28.8% ברבעון הראשון ועמדו על 411.4 מיליארד דולר (84% מתוכם הושקעו במגזר העירוני).

נוסף על הנתונים הנ"ל חשוב לזכור כי בשנה שעברה גברו מאוד השקעותיה של סין בחו"ל שעמדו על סכום שיא של 52 מיליארד דולר (כמעט כפול מהיקפן בשנת 2007). הממסד הכלכלי הסיני פועל כיום לעידוד המשך הגידול בהשקעות ובפעילותן של החברות הסיניות בחו"ל, מתוך הכרה בחשיבות הפעילות בחו"ל לצמיחת המשק הסיני, התפתחות החברות המובילות במדינה ואיתור שווקים חדשים, כמו גם ראיית הפוטנציאל להשקעות שמייצר המשבר הכלכלי גלובאלי.

שקלול ההישגים והאתגרים, על רקע ההתפתחויות בכלכלה העולמית מחזקים את חשיבותה וחיוניותה של סין כשוק יעד וכר פעילות מרכזי לתעשייה ולחברות הישראליות, בדגש על ההיבטים הבאים:

ההשקעה המסיבית בפיתוח התעשייה הסינית וקידומה הטכנולוגי מחזקים את חשיבותה של סין כיעד לייצוא הישראלי החל במערכות התורמות לייעול ושדרוג מערכי הייצור, דרך מערכות וטכנולוגיה לייצור, ועוד.

החשיבות הגוברת להגנת הסביבה והחסכון במשאבי אנרגיה ומים מעשירים את ההזדמנויות לחברות הישראליות גם בתחום הקלינטק.

הצמיחה והפיתוח הכלכלי בסין, העלייה המתמדת ברמת החיים, וההזרמות הממשלתיות במסגרת תוכנית ההאצה, משמרים את הצמיחה המהירה בשוק הצרכני הסיני, הערוך לקלוט כיום מוצרים ברמה גבוהה.

מרכיב חדשני בגישתה של התעשייה הישראלית לסין הוא הפעילות בתחום ההשקעה חוצת הגבולות בתחום הטכנולוגי (או בשפת המקור: Cross Border Technology Investment ):

הממשל הסיני מעודד כאמור רכש ושת"פ טכנולוגי בין חברות סיניות וזרות ובמסגרת זו אנו מזהים עניין משמעותי בטכנולוגיה ישראלית.

השילוב בין העידוד הממשלתי והתרחבות ההשקעות הזרות ובין הצורך והעניין הגובר של סין בטכנולוגיות מתקדמות מייצר חלון הזדמנות עבור החברות הישראליות ובעיקר חברות מוטות טכנולוגיה בתחום זה.

במהלך השנה האחרונה עסקנו (חברת SHENG-BDO) בפיתוח מערך שיתופי פעולה עם גורמים ממסדיים וסמי-ממשלתיים בסין (כמו גם שחקנים מסחריים) העוסקים בפיתוח שיתוף פעולה עם גורמים זרים בתחום הטכנולוגי ובמימון ובליווי פרויקטים.

שיתוף הפעולה נועד לאתר טכנולוגיות וחברות פוטנציאליות להקמת מיזמים משותפים ו/או לפעילות בתחום מיזוגים ורכישות (במתכונת / היקף משתנים) עם חברות סיניות.

מספר חברות ישראליות כבר מעורבות בתהליך ואנו מאמינים כי רבות נוספות ימצאו בו אפיק משלים ואף חלופי לערוצי שת"פ / M&A מסורתיים באירופה וארה"ב.

אילן מאור, מנכ"ל SHENG-BDO (ישראל) ירצה בכנס של התעשייה ה -2 לקידום חדשנות טכנולוגית לתעשייה ולהיי -טק של פירמת BDO זיו האפט בשיתוף התאחדות התעשיינים ואיגוד תעשיות האלקטרוניקה. יום ב', 22 ביוני , שרתון סיטי- טאוור.