אופק לערוץ 10? ועדת הכלכלה תדון השבוע בהקדמת המעבר לשיטת הרישיונות בטלוויזיה המסחרית

על הפרק: הקדמת המעבר לרישיונות ל-2010 או ל-2011 ■ מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי: "אם לא נתכנס עם 3 הרגולוטורים בחדר אחד סגור - לא יהיה ערוץ 10"

במהלך השבוע הקרוב תתכנס ועדת הכלכלה של הכנסת לדון בנושא המעבר משיטת זיכיונות לשיטת רישיונות בטלוויזיה המסחרית. במהלך הדיון ייבחנו מספר אפשרויות, בהן גם ביצוע מעבר כבר ב-2010 או ב-2011 - או לחילופין להשאיר את ההצעה המקורית על כנה ולקדם מעבר לרישיונות ב-2012. בכל אחת מהאפשרויות ינסה שר התקשורת, משה כחלון, לקדם מהלך שיביא לפיתרון בעניינו של ערוץ 10.

כזכור, ההצעה לעבור לשיטת רישיונות ב-2012 במסגרת חוק ההסדרים עברה בקריאה ראשונה, אולם כפי שפורסם ב"גלובס", סוכם כי לאחר קריאה ראשונה יועבר נושא הרפורמה בשוק התקשורת לוועדת הכלכלה, ושם תתבצע הקריאה השנייה והשלישית.

במהלך יום שישי האחרון קיימה עמותת פסטיבל ראש-פינה לטלוויזיה כנס חירום בעניינו של ערוץ 10. לכנס הוזמנו אנשי טלוויזיה, רגולטורים ופרסומאים.

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, אמר במהלך הדיון כי "אם לא נתכנס עם 3 הרגולוטורים בחדר אחד סגור - לא יהיה ערוץ 10". הדברים נאמרו בהמשך להעברת האחריות בסוגיית עתידו של ערוץ 10 בין משרדי האוצר, התקשורת והרשות השנייה מזה תקופה ארוכה.

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, שפתח את הדיון, אמר כי "הסיטואציה מאוד רצינית. אם לא יקרה משהו דרמטי, יהיו הכרעות דרמטיות. כולם מרגישים שצריך לתת להם לשדר. הפתרונות נמצאים בערוץ 10, ברשות השנייה, במשרד התקשורת ובמשרד האוצר - אבל צריך להבין שזה לא יוכל להיות באפס עלות".

ורשבסקי הגיב לדברים ואמר כי "המצב יותר מסובך ממה שזה נראה. הזמנים השתנו. אין כסף קל. אין פה הון ושלטון. 3 המשקיעים שמו מיליארד ושלוש מאות מיליון שקל, ולא הרוויחו מזה כלום. הם רצו להפעיל ערוץ טלוויזיה. אם מישהו היה רוצה לצאת במכרז, הוא היה פונה. אף אחד לא עושה את זה. אף אחד לא מבקש במתנה את המניות של אחד המשקיעים. אם מישהו חושב שמכרז חדש יפתור את הבעיה, הוא טועה".

"רוב הענף מפסיד"

מהצד השני, גיל שרון, מנכ"ל פלאפון, תקף את הרגולציה ואמר: "אם אנחנו מסתכלים על רוב ענף התקשורת, רובו מפסיד. הרגולציה היא זאת שהופכת את הענף למפסיד. הרגולטורים לא מאמינים בכוחות השוק. הם באמת מאמינים שהם יכולים לעשות טוב יותר. יש פה שני כוחות שוק חזקים: הצופה, שקובע בכל דקה אם הוא רוצה לצפות - ויש עשרות ערוצים; והמפרסם, שגם הוא מחליט אם הוא שם כסף או לא. בא הרגולטור ואומר שהוא לא מאמין בכוחות השוק, אני אלמד את השוק מה טוב בשבילו. לכן לא נראה לי שיש בעיה בצד הביקוש וההיצע. יש רייטינג גבוה, יש מפרסמים. העסק עובד - אבל יש רגולציה שלא מאפשרת להם לתפקד".