המיתון עדיין כאן: המדד המשולב של בנק ישראל ירד במאי ב-0.5%; מדדי מארס ואפריל עודכנו מטה

(עדכון) - מדד מלניק ירד ב-0.7% בחודש מאי ■ מלניק, לשעבר בכיר בבנק ישראל: "המיתון במשק מעמיק; אין שום סימן לתפנית ריאלית בפעילות המשקית"

המיתון במשק עדיין כאן: המדד המשולב של בנק ישראל ירד בחודש מאי ב-0.5%, ובמקביל מדד מלניק לבחינת מצב המשק ירד ב-0.7%, מה שמעיד על המשך הירידה בפעילות הכלכלית בישראל.

"הירידה במדד המשולב למצב המשק מעידה על המשך ירידת היקף הפעילות", נמסר מבנק ישראל. "המשך ההרעה במצב המשק מצא ביטויו בירידת כל רכיבי המדד, ובמיוחד אלו של הפדיון של המסחר והשירותים, ויבוא הסחורות".

יש לציין כי בנק ישראל עדכן מטה את מדדי מארס ואפריל. מדד מארס ירד ב-1% (לעומת ירידה של 0.7% בקריאה הקודמת) ומדד אפריל ירד ב-0.7% (לעומת ירידה של 0.3% בקריאה הראשונה).

"המיתון במשק מעמיק", אומר פרופ' רפי מלניק, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה, בתגובה לפרסום מדד מלניק לחודש מאי, שירד כאמור ב-0.7%. "המגמה הרצופה של ירידת המדד מצביעה על כך שגם ברבעון השני של 2009 צפויה התכווצות של התוצר במגזר העסקי".

התמ"ג בישראל התכווץ ב-3.9% ברבעון הראשון של השנה, ובמקביל עלה שיעור האבטלה במשק ל-7.8% בחודש אפריל. כך עולה מנתונים עדכניים של הלמ"ס אשר פורסמו בשבוע שעבר. מתחילת המשבר הצטרפו למעגל האבטלה בישראל 55 אלף עובדים ועוד 20 אלף צפויים להצטרף עד סוף השנה.

"צמיחה שלילית ב-2009"

ירידה של 0.5% במדד הייצור התעשייתי באפריל, ירידה של 2.9% במדד הפדיון של ענפי המסחר והשירותים באפריל, נסיגה של 4.1% במדד היבוא בחודש מאי וירידה של 0.5% במספר משרות השכירים בסקטור העסקי בחודש מארס - כל אלה תרמו לירידה במדד מלניק במאי.

מדד מלניק פותח ע"י פרופ' מלניק ומטרתו לאבחן בזמן אמת את רמת הפעילות ואת התפניות בפעילות המשקית בישראל. פרופ' מלניק כיהן ככלכלן בכיר במחלקת המחקר בבנק ישראל, והיה משנה למנהל מחלקת המחקר של הבנק.

"אני לא רואה שום סימן לתפנית ריאלית בפעילות המשקית, גם לא במחצית השנייה של השנה", אומר מלניק בשיחה עם "גלובס". "שנת 2009 תאופיין בצמיחה שלילית".

בתשובה לשאלה האם המשקיעים מנותקים מהמציאות, נוכח העליות בשוקי המניות בחודשים האחרונים, אמר מלניק: "המשקיעים לא מנותקים מהמציאות. הכלכלה העולמית הייתה בצניחה חופשית ללא שליטה ופתאום נפתח המצנח, בדמות ההתערבות המאסיבית של הממשל האמריקני. זה הביא לתחושה של שליטה במצב, בעיקר במגזר הפיננסי, והבורסה הגיבה בחיוב לתחושה הטובה הזו. אך יש לזכור כי אנו עדיין בירידה. אין לראות את העליות בבורסות העולם כסימן לתפנית חיובית בכלכלה הריאלית, לפחות עד סוף השנה".