אבי נוטה: "אפריקה ישראל הייתה בי"ס לנדל"ן"

אחרי שנתיים בקרן האירית קווינלנד, בה כיהן כדירקטור ואחראי על השקעות ב"ניו טרטוריס" והספיק להשקיע במדינות כמו רומניה, יוצא אבי נוטה לראשונה לדרך עצמאית, כ"בנקאי השקעות" בתחום הנדל"ן

אחרי שנתיים בקרן האירית קווינלנד, בה כיהן כדירקטור ואחראי על השקעות ב"ניו טרטוריס" והספיק להשקיע במדינות כמו רומניה, ליטא וקרואטיה (ולעצור למזלו בדקה ה-90 השקעות של הקרן בבולגריה ובאוקראינה), יוצא בימים אלה אבי נוטה (60) לראשונה לדרך עצמאית, כ"בנקאי השקעות" בתחום הנדל"ן.

גלובס: למה עזבת את קווינלנד?

נוטה: "כמו כולם, גם להם נגמר הכסף, והחלטנו ביחד להיפרד".

אז כשאין כסף, זה הזמן להיכנס לתחום בנקאות ההשקעות?

"לא כל העולם זה כסף. העולם זה ביזנס, ועבור אנשים רבים השאלה היא את מי אתה מכיר ועל מי אתה יכול לסמוך. בשביל עסקאות טובות צריך מתווך, אבל בשביל עסקאות מסובכות צריך בנקאי השקעות. אני עוד לא שם, אבל אני יודע לתפור ולנתח השקעות, לפתור בעיות ניהול, בעיות מימון וכו'. הכוונה היא שלמשקיע יישאר רק לנהל מו"מ מול המוכר".

את מי ואת מה אתה מחפש?

"הייתי מעדיף להתמקד במשהו אחד, אבל על תקופה כזו אמר שלמה המלך 'אחוז בזה וגם מזה אל תנח ידך'. לכן אני פונה ל-3 תחומים. גיבוש משקיעים לרכישת נכסים באירופה או בישראל. אני יודע שבמקומות אחרים אין לי מה לתרום, עם אפס מידע ואפס קשרים. פר עסקה מדובר בנכסים של עד 20 מיליון דולר ובסך הכל השאיפה היא לגייס 100 מיליון דולר.

"בנוסף, אני מציע שירות לחברות שתקועות עם השותף הלא נכון, הפרויקט הלא נכון וכדומה. אם אצליח לפתור את הבעיה, שייתנו לי כמה גרושים. האפיק השלישי, שעוד לא הצלחתי לחדור אליו, הוא המוסדיים והבנקים שמתחילים לשים ידם על חברות. הניצוצות עכשיו באזורים זו ההתחלה. הם צריכים אנשים שיעזרו להם. אני כבר בשנת 1991 נתתי שירות לבנק מזרחי ב-2 פרויקטים של נדל"ן".

למרבית אנשי הנדל"ן מוכר נוטה בעיקר מתפקידיו באפריקה ישראל, אותה עזב לפני שנתיים אחרי 7 שנים, ורגע לפני ההנפקה המתוכננת של אפריקה אירופה אותה ניהל ("החלטתי שאני רוצה לפרוש לא באמצע התהליך אלא ממש בסופו, כשכבר עמדו לצאת ללונדון לסיבוב חתמים"). ב-2006 אמורה הייתה חברת הבת של לב לבייב להנפיק לפי שווי של כ-300 מיליון אירו. שנה אח"כ כבר דיברו שם על שווי של 700-800 מיליון אירו, חלומות שכמובן התמסמסו בעקבות המשבר. בכל מקרה, נוטה כבר לא היה שם.

אפריקה ישראל תשרוד את המשבר?

"לאפריקה ישראל יש מספיק פרויקטים טובים שהיא תוכל לממש, אבל בסוף מה שנשאר בחברה זה הכח האנושי. בעוד שנתיים שלוש, אחרי כל המימושים, החברה תתחיל כמעט מאפס והיא צריכה ניהול טוב וחזק. בתקופה כזו מפלס המים יורד, הברזלים והסלעים בולטים מעל השטח, ואתה מגלה מי שותף לא טוב, איפה יש לך מימון לא מתאים וכדומה. הבעיה שהדור החדש שגידלת אולי לא יודע לטפל בכל זה. פרויקט זה דבר חי, ואפריקה ישראל צריכה לתגבר את עצמה בכוח אדם ניהולי טוב שיתמוך בפרויקטים".

בסוף בסוף, אומרים שאת הכל קובע הבעלים לבייב.

"זה לא נכון. למרות מה שאומרים, לבייב כבעלים וכיו"ר הקבוצה אמנם רוצה להיות בתמונה, אבל הוא נותן למנהלים שהוא בוטח בהם את מלוא החבל. לא הייתה לי מגבלה בשום עסקה, לא של קנייה ולא של מכירה. אפריקה ישראל הייתה בית ספר לנדל"ן".

ועכשיו אתה מתחיל לגמרי לבד?

"כרגע זה one man show, אבל אני עטוף אנשי מקצוע מכל התחומים - הנדסה, מימון, ארכיטקטורה ועוד. לא לחינם האתר שלי נקרא נוטה ושות'. אם אצליח, יצטרפו עוד אנשים למערכת".