סקר של דויטשה בנק: אין שום גוף זר שסבור כי שדרוג ישראל ב-MSCI הינו חיובי; רוב הזרים מתכוונים למשוך השקעות ב-2010

78% מהמשתתפים בסקר: מדובר בהחלטה שלילית עבור השוק הישראלי ■ 56% מתכוונים למשוך כספים מישראל ב-2010 ■ דויטשה בנק: "שדרוג הסטטוס של ישראל אינו אירוע מהותי עבור הגופים המשקיעים בשווקים המפותחים"

בשבוע שעבר החליטה MSCI לשדרג את הסטטוס של ישראל ל"משק מפותח", מה שגרר תגובות רבות בשוק באשר לשאלה האם המהלך טוב לישראל או שמא מדובר בבשורה שלילית. כפי שפורסם ב"גלובס", ההערכות בשוק היו כי מדובר בחדשות שליליות בטווח הקצר, שכן הנתח של ישראל במשפחת המדינות המפותחות יהיה קטן יותר מהנתח שלה בקטגוריית השווקים המתפתחים, מה שיגרום למשקיעים הזרים להוציא כספים מישראל. היום נודע, כי לפי סקר שערך בית ההשקעות דויטשה בנק במחלקות ה-Buy-Side של הגופים הזרים הפועלים בישראל, אף לא גוף זר אחד רואה בהחלטה לשדרג את ישראל כהחלטה חיובית, וכי הזרים מתכוונים להוציא כספים מישראל ב-2010.

תוצאות הסקר לא מותירות מקום לספק: 78% מהגופים שהשתתפו בסקר מסרו כי ההחלטה לשדרג את ישראל ל"משק מפותח" הינה שלילית, 22% שמרו על עמדה נייטרלית (כלומר הם סבורים כי להחלטה לא תהיה כל השפעה) - ואף לא גוף אחד מאמין שמדובר בהחלטה חיובית לישראל.

ישראל תיכנס רשמית לרשימת המדינות המפותחות של ה-MSCI במאי 2010, ולפי נתוני הסקר כ-56% מהמשקיעים הזרים מתכוונים לשנות את תיק ההשקעות שלהם ב-2010 ולדלל את ההשקעות בישראל. עם זאת, יש לציין כי כ-90% מהמשתתפים בסקר מסרו כי כבר היום הם משקיעים ב"משקל חסר" בשוק הישראלי, כך שייתכן ועוצמת הפגיעה כתוצאה ממשיכות הכספים תהיה מתונה יותר.

רוב המשתתפים בסקר מאמינים כי טבע עשויה להרוויח מהמהלך של MSCI, בעוד שמניות הבנקים, התקשורת וחברות מקומיות אחרות יצאו מופסדות.

בדויטשה בנק חושבים הפוך מהסקר

נתון מעניין נוסף הוא שמרבית המשיבים לשאלות הסקר של דויטשה בנק היו גופים זרים המשקיעים בשווקים המתעוררים. הסקר נשלח גם לקרנות גידור וגופים המשקיעים בשווקים המפותחים, אולם ההתעניינות מצידם הייתה דלה. בדויטשה בנק מסבירים: "שדרוג הסטטוס של ישראל אינו אירוע מהותי עבור הגופים המשקיעים בשווקים המפותחים, ומבחינתם אין באירוע זה כדי להשפיע על החלטות ההשקעה שלהם".

נקודה מעניינת נוספת היא שדויטשה בנק, אשר ערך את הסקר, לא מאמין בתוצאותיו. האנליסטים סבורים כי ההחלטה לשדרג את ישראל הינה חוליה נוספת בשרשרת ההתקדמות של כלכלת ישראל מאז ימי ההיפר-אינפלציה של שנות ה-80.

"האם מדובר בהחלטה חיובית או שלילית עבור השוק הישראלי?", שואלים בדויטשה בנק. "זהו נושא מורכב. מחזורי המסחר בבורסה ככל הנראה ירדו, למרות שיש לזכור כי הזרים אחראים לפחות מ-30% מהמחזור היומי בבורסה. אנו רואים בהחלטה כאירוע חיובי לבנקים ולחברות התקשורת בישראל, והן יושוו לחברות קטנות דומות במדינות מפותחות באירופה. הקרנות המשקיעות בשווקים המתעוררים מחזיקות מניות בנקים ותקשורת בישראל במשקל חסר, כך שאיננו צופים פגיעה ממשית לאחר השדרוג. בטווח הארוך, המניות הישראליות עשויות ליהנות מהמכפילים הגבוהים יותר הקיימים בשווקים המפותחים (בגלל הסיכון הנמוך יחסית בהשוואה לשווקים המתעוררים), אם כי המצב המדיני בישראל ישחק תפקיד חשוב בוודאות. להערכתנו, חברות בינוניות וגלובליות כגון אלביט הדמיה , מכתשים אגן , גזית גלוב ושטראוס ימשכו משקיעים, אך תהליך זה ייקח זמן".