תושבים מטהראן ל"גלובס": "אנו מרגישים שהעולם נטש אותנו; חסרים לנו כלי נשק"; בריטניה מפנה את משפחות אזרחיה

(עדכון) משמרות המהפיכה מאיימות להיכנס לפעולה ■ בינתיים במפרץ הפרסי: חיל האוויר של איראן החל בתמרונים צבאיים

מהומות הדמים באיראן נמשכות זה היום ה-8 ברציפות. תומכי המועמד הרפורמיסטי, מיר חוסיין מוסאווי, ממשיכים להפגין ברחובות במחאה על תוצאות הבחירות, והעימותים עם כוחות הביטחון האיראניים - משמרות המהפכה והבאסיג' - רק מחריפים והולכים. במשמרות המהפיכה ממשיכים גם היום לטון שההפגנות הן קנוניה שמוביל המערב ומטרתה להפיל את המשטר, ומאיימים לדכא בכוח כל מרד מצד האופוזיציה.

סוכנות הידיעות האיראנית Mehr דיווחה את הודעת משמרות המהפיכה, וזו לשונה: "על המתפרעים לחדול מפעולותיהם ולא הם יעמדו בפני תגובה נחרצת מצד ילדי המהפיכה, הבאסיג', ומצד זרועות אחרים של מנגנוני הביטחון, על מנת למנוע תוהו ובוהו". משמרות המהפיכה באיראן מונות כ-125 אלף חיילים שמטרתם להגן על המהפיכה האיסלאמית. ברשותם כוחות באוויר, ביבשה ובים.

חרף האזהרות של משמרות המהפיכה, רשתות התקשורת בעולם מדווחות כי מאות מפגינים איראנים שיצאו אחר הצהריים לרחובות ברובע האפט א-טיר בטהראן. מאות אנשי הבאסיג' (משמרות המהפיכה) פרוסים באזור. לפי הדיווחים, לפחות 10 מפגינים נהרגו בעימותים עם משמרות המהפיכה.

משרד החוץ של בריטניה הודיע כי בכוונתו לפנות את משפחות תושבי בריטניה המתגוררים באיראן מטעם הממלכה.

הטלוויזיה האיראנית המשדרת אך ורק לצופים מחוץ לאיראן (PRESS TV) דיווחה אתמול כי 20 "טרוריסטים" נהרגו בהפגנות בטהרן ועוד עשרות נפצעו. אלא שעל פי הדיווחים ברשת האינטרנט, המספר האמיתי של ההרוגים בהפגנות עד כה גבוה בהרבה - על פי חלק מהדיווחים מספר יותר מ-150 איש נהרגו.

מהומות באיראן / צלם: רויטרס

עדויות אישיות מטהראן: "מוכנים למות למען השינוי"

פ' (השם המלא שמור במערכת), תושב טהראן, מספק ל"גלובס" עדות אישית באשר לנעשה בתוך הבירה האיראנית, מנקודת מבטם של המפגינים. פ' מכנה את ההפגנות כ"מרד", ולדבריו המפתח להצלחת המרד הוא העברת תמיכת הצבא לצד המפגינים.

"האיראנים מוכנים ללכת רחוק מאוד עם המרד", אומר פ'. "אנשים רבים מוכנים למות למען השינוי אך הבעיה היא היעדר אסטרטגיה, למשל: מפגין אחד התאבד לנגד עיניו של מולא (כהן דת שיעי - ע.ב.י), אך לאקט ההפגנתי הזה לא קדם תכנון מראש ולא הייתה כוונה להרוג גם את המולה".

פ' מוסר כי המפגינים באיראן חשים שהקהילה הבינלאומית הפנתה להם עורף, ואי ההתערבות של מדינות העולם מתסכלת אותם: "אנו מרגישים שהעולם נטש אותנו. "חסרים לנו כלי נשק, כך שהכל תלוי במידת היכולת שלנו להעביר את הצבא לצד שלנו".

לשאלת "גלובס" אודות החיים הציבוריים באיראן, אמר פ', כי "בתי הספר עדיין פועלים אך ישנן הפרעות רבות כל הזמן. החשש העיקרי שלנו הוא שהמצב ידרדר לכדי מלחמת אזרחים בין המוסלמים הקיצוניים לבין השאר".

נ', תושב טהראן בן 41, אמר בשיחה עם "גלובס", כי למרות ההפגנות ואווירת המרד, הוא לא חושב ששינוי אמיתי יגיע בעתיד הקרוב, ומספר כי "ילדה אחת בשם נדה נורתה למוות. מותה ריגש את כולנו".

לשאלת "גלובס" באשר לדעתו על תכנית הגרעין של המשטר האיראני, אמר נ': "אם הם ישיגו פצצת אטום - הם יפציצו אתכם מהאוויר. הביטו במה שהם עושים לנו, אין להם רחמים על האיראנים עצמם וזה אמור להדאיג את הישראלים".

טוויטר: האיראנים מתכננים הפגנה נוספת הערב

אתר המיקרו-בלוגינג טוויטר ממשיך לשמש כצוהר של האיראנים לעולם, כפי שניתן לראות בעדכוני הטוויטרים מאיראן בעמוד הבית של "גלובס" (מודגש באמצע העמוד).

"היום בשעות 5-7 בערב אנשים ייצאו לרחובות כשהם מחזיקים נרות, אשר יסמלו את הקולות המושתקים על ידי הממשלה ואת הקדושים שנהרגו", אומר אחד המגיבים. חברת מחשבים בריטית מציעה חינם שימוש בשרתי הפרוקסי שלה לגולשים מאיראן שנתקלים בבעיות, על מנת שאלו יוכלו להמשיך ולעדכן ברשת.

הגולשים האיראנים לוקחים סיכון לא פשוט, שכן לפי דיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", חברות תקשורת אירופיות סייעו למשטר האיראני להקים מערך ריגול מתוחכם לצורך מעקב אחר הגולשים האיראנים באינטרנט.

במקביל, השבועון "ניוזוויק" מדווח כי מספר מנהיגים מתנגדי אחמדיניג'אד שנעצרו על ידי המשטר פתחו בשביתת רעב כאות מחאה. העיתונאי מזיאר בהרי, הכותב עבור "ניוזוויק", נעצר בטהראן על ידי המשטר, וב"ניוזוויק" דורשים לשחררו לאלתר.

גם בישראל מתכננים הפגנת תמיכה באיראנים היוצאים לרחובות כדי להילחם במשטר אחמדיניג'אד. גולשים ישראלים פתחו אירוע בפייסבוק שכותרות: "חופש גם לעם האירני - הפגנה בכיכר רבין", כאשר הפגנת התמיכה צפויה להתקיים במוצאי שבת בכיכר רבין, החל מהשעה 20:00.

מוסאווי: ירי לעבר מפגינים - "הפרה חמורה ובלתי לגיטימית של החוקה"

בעוד רעש היריות נשמע היטב היום שוב ושוב בכמה מוקדים שונים בטהרן, פנה מנהיג הרפורמיסטים מוסאווי לתומכיו מעל גבי אתר האינטרנט שלו. "המדינה שייכת לכם, לאיראנים יש את זכות למחות על ההונאה והשקרים שהיו בבחירות", אמר מוסאווי.

מוסאווי קרא בנוסף לתומכיו להפגין בצורה רגועה ולא להתעמת עם כוחות הביטחון האירניים, כדי להימנע מנפגעים נוספים בנפש. המועמד שהפסיד בבחירות הוסיף ואמר עוד כי הירי לעבר אזרחים מפגינים הוא "הפרה חמורה ובלתי לגיטימית של החוקה".

התקשרות האיראנית לא חדלה ממנהגה שלא לדווח על המשבר המתרחש ברחובות טהרן - המשבר החמור מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. אבל למרות התעלמות התקשורת המקומית, המהומות באיראן לא שכחו, ההיפך הוא הנכון.

איראנים שמתגוררים בחו"ל מספרים לקרוביהם במדינה על הנעשה בבירה, סרטי וידאו שצולמו במצלמות סלולריות עולים לרשת האינטרנט וחושפים את רמת האלימות ויותר מזה - את השקרים של הממשל.

חיל האוויר האיראני החל בתמרון צבאי

וכיצד מתמודד אחמדיניג'אד עם ניסיון ההתקוממות נגדו? כהרגלו, מנסה נשיא איראן להסיט את תשומת הלב לענייני חוץ, והורה לחיל האוויר האיראני להתחיל בתמרונים צבאיים. סוכנויות הידיעות מדווחות היום כי צבא איראן החל בתמרון צבאי במפרץ הפרסי שייארך 3 ימים.

אמצעי התקשורת באיראן מדווחים גם כן על התמרונים הצבאיים: "טיסות לטווח ארוך של עד 3,600 ק"מ אשר כוללות גם תדלוק אווירי יהיו חלק מהתמרונים, כמו כן יתקיימו טיסות בגובה נמוך מעל פני המים... במפרץ הפרסי לטווחים של עד 700 ק"מ".