חברת הגז הממשלתית תיאלץ להשקיע עוד 50 מיליון שקל במיגון הצינור הימי

כפי שפורסם ב"גלובס", באזורים מסוימים בצינור התגלה כי עומק ההטמנה אינו תואם את הנדרש, דבר שעשוי לגרום לנזקים לצינור הימי

שלוש שנים לאחר שהקמתו הסתיימה והחלה הזרמת הגז, עלויות צינור הגז הימי ממשיכות לתפוח. ל"גלובס" נודע, כי חברת הגז הממשלתית, נתיבי הגז הטבעי, תידרש להשקיע עוד 50 מיליון שקל במיגון צינור הגז הימי שבין אשדוד לחוף דור.

נתג"ז העבירה באחרונה למשרד התשתיות בקשה מקדמית להכרה בעלויות תיקון הצינור, וזאת בהמשך לליקויים שהתגלו בעבר בחלקים ממנו. מקורות במשק הגז ציינו כי החברה כבר מנהלת מגעים מול קבלנים לביצוע העבודות.

כפי שפורסם ב"גלובס", באזורים מסוימים בצינור התגלה כי עומק ההטמנה אינו תואם את הנדרש, דבר שעשוי לגרום לנזקים לצינור הימי. מיגון הצינור אמור להתבצע בטכנולוגיה הנקראת DUMPING ROCK, בה הקו מכוסה באבנים היוצרים שכבת מיגון.

הטענות לליקוים בהטמנת הצינור שהועלו לראשונה ע"י משרד הביטחון, הוכחשו בתחילה ע"י חברת החשמל (שהקימה את הצינור) אולם מאוחר יותר התברר כי אכן חלקים מהצינור הונחו שלא בעומק הנדרש ויצטרכו מיגון.

יצוין כי נתג"ז, בראשות היו"ר אוהד מראני והמנכ"ל אריה רמות שיפמן, קיבלה רק לפני כחודשיים את האחריות להפעלת צינור הגז הימי, זאת בתום מו"מ ממושך עם חברת החשמל. בהתאם להסכם בין הצדדים, חברת החשמל אמורה לשאת במחצית עלות התיקון, ואילו היתרה תמומן מהעלאת תעריפי הולכת הגז.

העבודות להקמת הקו הימי בוצעו בשנים 2005-2006 בניהולה של חברת החשמל. העלות הכוללת של הקמת הצינור הימי הסתכמה ב-250 מיליון דולר. נתיבי גז קיבלה לאחריותה את הצינור הימי לקראת הזרמת הגז הטבעי לתחנת הכוח חגית שבצפון. עד כה הוזרם הגז בצינור הימי לתחנות רדינג בת"א ואשכול באשדוד.

מנתיבי גז נמסר בתגובה כי "בשנת 2006 חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל קיבלה מחברת החשמל את מקטע הקו הימי של מערכת ההולכה. במסגרת העברת הקו הימי נותרו עבודות השלמה שחברת החשמל התחייבה לממנן. נתג"ז פועלת להוצאה לפועל של עבודות אלו, כולל פרויקט ה-Rock Dumping, למיגון אותם חלקים בקו בהם הוא נדרש".