הוסר המכשול האחרון בדרך לאישור הרפורמה במינהל: קק"ל הצביעה בעד הסכם החלפת הקרקעות עם המדינה

לפי ההסכם, 70 אלף דונם מאדמות קק"ל במרכז הארץ יועברו לידי המדינה ובתמורה תקבל קק"ל אדמות בלתי מפותחות בנגב ובגליל ■ המתנגדים להסכם: דווקא ניצחנו

האסיפה הכללית של קרן הקיימת לישראל אישרה את הסכם חילופי הקרקעות עם המדינה. ההסכם אושר ברוב קטן של 62 מחברי האסיפה הכללית של קק"ל. 55 מחברי האסיפה התנגדו ו-13 נמנעו.

אישור ההסכם שם קץ למכשול האחרון בדרך לאישור הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. לפי ההסכם, 70 אלף דונם מאדמות קק"ל במרכז הארץ יועברו לידי המדינה ובתמורה תקבל קק"ל אדמות בלתי מפותחות בנגב ובגליל.

יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר אמר לאחר פרסום התוצאות כי "ההסכם שומר על עקרונות היסוד של קק"ל ומבטיח את עתידה לשנים הבאות".

אולם, בהתפתחות דרמטית שהחלה במהלך ספירת הקולות, טוענים המתנגדים להסכם כי הם דווקא לא הפסידו, אלא ניצחו. לדברי מטה המאבק התוצאות הנכונות של ההצבעה היו 68 נגד ו-62 בעד, שכן כל 13 הנמנעים למעשה הצביעו נגד. לטענת המתנגדים, ההחלטה על הצבעה שמית גלויה הייתה בבחינת מקח טעות, והיא זו שתביא למעשה להפסדה של הנהלת הקרן הקיימת בהצבעה.

המתנגדים מסרו כי צופיה דימנט, חברת אסיפת קק"ל, בעלת ייפוי כוח להצביע בשם 13 חברי אסיפת הקק"ל הצביעה בטעות "נמנעת", וכי דימנט שהייתה משקיפה בוועדת הקלפי הבהירה לאנשי הנהלת הקק"ל כי הצביעה נגד, "כך שההחלטה למכור את אדמות המדינה נדחתה". לדבריהם, ההצבעה ניתנת לשינוי מכיוון שהיא לא הייתה חשאית ועל כל פתק רשום שם המצביע. המתנגדים הודיעו כי יפנו לבית המשפט כיון שהנציגה הודיעה כבר בקלפי לאחר הצבעתה כי שגתה וביקשה לעצור את ההליך אך סורבה.

קודם לכן, לאחר דרמה לילית אישר בית המשפט המחוזי בירושלים את קיום ההצבעה של האסיפה הכללית של קרן קיימת לישראל (קק"ל). ודחה את עתירת "מטה המאבק נגד הפרטת קרקעות ישראל" לאסור על הנהלת הקק"ל לקיים את ההצבעה.

בעתירה שהוגשה ע"י עוה"ד יפית בבילה ונדב ארגוב טענו חברי המטה כי חברי האסיפה נדרשו לרשום את שמותיהם על פתקי ההצבעה, דרישה המבטלת את יכולת חברי האסיפה לקיים הצבעה חשאית.

מי שבא לעזור הבוקר לקק"ל להעביר את ההסכם, היה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנאם בפני חברי האסיפה. לדברי נתניהו, "ההסכם יכול לעבור בלי קק"ל, אך הקשר עם קק"ל חשוב ביותר לממשלת ישראל, ולכן הגעתי הבוקר במיוחד להופיע בפניכם כדי להדגיש את הקשר האמיץ, דקות לפני טיסתי לאירופה".