המחאה ממשיכה: דיווחים בטוויטר על הפגנות אלימות בטהראן

(עדכון) - אשתו של מוסאווי קוראת לשחרור מיידי של המפגינים שנעצרו ■ חמינאי: לא ניכנע ללחצי המפגינים

האם המהומות באיראן מתחדשות? לאחר יומיים בהם היה נראה כי המהומות שוככות, מסרים המועברים בטוויטר מראים כי האיראנים מקיימים הפגנה אלימה בכיכר מרכזית בטהראן. את המסרים המועברים בטוויטר ניתן גם לראות באתר "גלובס" באמצע העמוד.

שלשום (ב') הודיעו משמרות המהפיכה כי בכוונתן למחוץ את האופוזיציה ולדכא את המפגינים. משמרות המהפיכה, המונים כ-125 אלף חיילים עם יכולות קרקעיות, אוויריות וימיות, השתמשו באלימות קשה נגד המפגינים, וביומיים האחרונים ירד באופן ניכר מספר האיראנים שיצאו להפגנות.

עם זאת, כאמור, היום (ד') מועברים בטוויטר מסרים מאיראנים המדווחים על הפגנות סוערות בטהראן. "אני נמצא כעת באחת ההפגנות וראיתי לפחות 4 הרוגים", כתב גולש אחד. גולש אחר מסר כי הרופאים בטהראן קיבלו הוראות מהבאסיג' (משמרות המהפיכה) שלא לתעד פצעי יריות כגורם מוות, על מנת לטשטש את השימוש בכוח הנעשה על ידם כלפי המפגינים.

גולשים איראנים אחרים מסרו דרך טוויטר כי שוטרים איראנים ערכו בדיקות בטלפונים הסלולרים וחיפשו תמונות וסרטי וידיאו (המועברים דרך האינטרנט לעולם המערבי), והזהירו את עמיתיהם: "מיחקו את התמונות וקטעי הווידיאו מהפלאפונים לאחר השליחה".

לפי דיווחים נוספים בטוויטר, בהפגנה בבהרסטן (Baharestan) נהרגו לפחות 3 מפגינים, והיריות ממשיכות להישמע. "טהראן מדממת... עשן ואש בכל מקום בבהרסטן, הקונפליקט מחריף", כתב אחד הגולשים.

חמינאי: לא ניכנע ללחצי המפגינים

המנהיג הרוחני של איראן, האייתולה עלי חמינאי, אמר היום (ד') כי המשטר לא ייכנע בשום מחיר ללחצי המפגינים שדורשים ספירה חוזרת של הקולות בבחירות לנשיאות שנערכו ב-12 ביוני.

אשתו של מנהיג האופוזיציה, מיר חוסיין מוסאווי, קוראת לשחרור מיידי של האזרחים שנעצרו במהלך הפגנות המחאה בימים האחרונים. עוד אמרה כי זאת חובתה להמשיך במחאה לשמירת הזכויות באירן.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נטש אמש (ג') את עמדתו הכמעט נייטרלית לגבי ההתרחשויות באיראן וגינה במילים קשות את משטר ההאייתוללות בגין האמצעים הברוטאליים שנקט נגד המפגינים בטהראן ובערים אחרות.

לפי פרשנויות ראשונות של אנליסטים בוושינגטון, עשויים דברי אובמה לאותת על מפנה משמעותי באסטרטגיה של הבית הלבן כלפי המזה"ת, שאחד מרכיביה המרכזיים הוא ניהול שיחות ישירות, רמות דרג, עם השלטונות בטהראן על התכנית הגרעינית של איראן ועל תמיכתה בארגני טרור.