תלמידים, נא להדליק ספרים

מדינת קליפורניה ביוזמה חדשה: להחליף את ספרי הלימוד המסורתיים בספר אלקטרוני

מושל קליפורניה, ארנולד שוורצנגר, הודיע לאחרונה כי בכוונתו להחליף את כל ספרי הלימוד בבתי הספר בספרים אלקטרוניים, שיעמידו לרשות התלמידים תכנים מעודכנים ויחסכו למדינת קליפורניה כ-350 מיליון דולר לשנה. בידיעות שהתפרסמו בשבוע שעבר, במספר רב של כלי תקשורת, אמר המושל השרירי, כי קליפורניה תהיה המדינה הראשונה היוזמת מהלך כזה. המהלך מבוצע במסגרת המהפכה המתפתחת אשר קיבלה את התאוצה העיקרית שלה לפני כשנה וחצי, כאשר אמזון יצאה עם הספר האלקטרוני המהפכני קינדל. "ספרי הלימוד אינם מעודכנים, ואין שום סיבה שתלמידים ישתמשו בספרים עתיקים ויקרים", אמר המושל.

ואכן, קליפורניה אינה מהססת אפילו לשנייה ונכנסת ישר לפעולה. כבר בשנת הלימודים הקרובה יוכלו תלמידים בבתי הספר ליהנות מספרים דיגיטליים במתמטיקה ומדעים. מדינת קליפורניה הזמינה כבר לפני מספר חודשים קבוצה של מפתחי תוכן מומחים בנושאים אלה, כדי שיכינו את התכנים הנדרשים, אשר על-פי התוכנית ייכללו במסגרת תוכנית הלימודים של השנה הקרובה. אך קבוצת מומחים זו לא תסתפק בכך. אנשיה ישמשו כצוות מלווה, ויעדכנו את התכנים בהתאם להתפתחויות ולחידושים. בכך הם יהפכו לסוג של יחידה למחקר ופיתוח, העוקבת אחר המתרחש בעולם בתחומים אלה ומעדכנת את ספרי הלימוד הדיגיטליים כמעט בזמן אמיתי. מהלך זה, המתבצע במדינה הגדולה ביותר בארצות הברית שבה מתגוררים 30 מיליון תושבים, ייצור את התהודה הציבורית בכל רחבי ארצות הברית, וסביר להניח כי יאיץ את ההצטרפות למגמה זו גם בחלקים רבים של העולם המערבי. שוורצנגר הסביר, כי בעוד שהתלמידים של היום רגילים להתעדכן מדי יום, באמצעות המדיה החברתית ואתרי האינטרנט השונים, באירועים שונים המתרחשים בתחומים המעניינים אותם - הרי כשהם מגיעים לבית הספר, מונחים לפניהם ספרי לימוד שחלק מהתכנים שבהם נראים כמו ממצאים ארכיאולוגיים.

הסינים עשו את זה קודם

אך כצפוי, נשמעות גם לא מעט ביקורות על מהלך זה. מדינת קליפורניה שרויה בגירעון עמוק בהיקף של 24 מיליארד דולר, והתוכנית השאפתנית של המושל להעניק ל-2 מיליון התלמידים בבתי הספר שם תכנים דיגיטליים מעודכנים, כרוכה בהשקעה משמעותית. אמנם נכון, שבסופו של יום מייצגים התכנים הדיגיטליים חיסכון שנתי שוטף משמעותי בעלויות הכבדות של נייר, הדפסה וכריכה, אך ההוצאה התשתיתית למערכת הדיגיטלית היא כבדה.

קליפורניה אינה המדינה הראשונה בעולם הנוקטת צעד זה. לפני מספר שנים, עוד לפני שהקינדל יצא לשוק, רכשה סין מיליוני ספרים אלקטרוניים מתוצרת סוני עבור התלמידים שלה, ובכך לא רק חסכה מיליארדים של דולרים אלא גם סייעה לסביבה, שכן היא הפחיתה בכך את קצב כריתת העצים ודילול היערות עבור תעשיית הנייר.

למהלך של מדינת קליפורניה יש השלכות רבות נוספות, שכן בעבר התייחסו רבים בחשדנות ללימוד מן המסך. אך דווקא בארצות הברית הצליחה הטלוויזיה החינוכית - ה-ETV - באמצעות קורסים ששודרו בה, להנחיל ידע למספר רב של צופים. גם אוניברסיטת פניקס, הפועלת באופן מקוון מזה שנים, יצרה סוג חדש של הוראה אקדמית בכך שאפשרה לסטודנטים רבים להיחשף למרצים מהשורה הראשונה, ואפשרה להם להשתתף אינטראקטיבית בשיעורים, ואף לקבל שיעורים פרטיים וסיוע באמצעות וידיאו קונפרנס ודואר אלקטרוני. גם לכך יש לא מעט מתנגדים, הטוענים כי אין תחליף לתשומת הלב האישית של המורה ולאינטראקציה החברתית, וגם לתחרותיות, בכיתה פיזית.

אך בתי הספר פועלים עדיין בשיטות לימוד קונבנציונליות ומסרבים לאמץ טכנולוגיות חדשות כמו השימוש בספר האלקטרוני, היכול להכיל את כל ספרי הלימוד והמאמרים שכל נער ונערה יזדקקו להם בכל 12 שנות הלימוד שלהם.

היתרון העיקרי של הספר האלקטרוני למערכת החינוך הוא ביכולת העדכון המהירה, שבעזרתה יהיה ניתן להוסיף ולגרוע כמעט בזמן אמיתי תכנים שאינם עומדים במבחן הזמן, או שמסיבות שונות הוחלט לשנותם, בעוד שכל שינוי בספרי הלימוד המוכרים לנו מחייב הדפסה חדשה, ולעתים גם קשה להימנע מהתחושה ששינויים אלה באים לעתים גם כדי לסייע להכנסותיהם של המו"לים המוציאים לאור ספרים אלה.

הספר האלקטרוני קינדל מאפשר גם להוסיף הערות ליד הטקסט, כך שכל מורה יכול להוסיף ביאורים ופרשנויות בגוף הטקסט ולהעביר אותם לתלמידים באמצעות האינטרנט. לספר האלקטרוני יש כמובן גם יתרון ברור נוסף - תלמידים יוכלו להשתחרר מהעול הכבד, תרתי משמע, של ספרים כבדי משקל.

חיסכון כספי משמעותי

התגובות החיוביות ביותר למהלך של שוורצנגר הן דווקא של ההורים. אחד מהם כתב בבלוג שבכל סמסטר הוא צריך לרכוש עבור הבת שלו ספרים במחיר מצטבר של 800 דולר, והוא אף מפנטז, כי בסכום שייחסך כאשר בתו תלמד מספר אלקטרוני, הוא יוכל לרכוש עבורה מחשב נייד. צרכנים רבים מאושרים מהרעיון האקולוגי המתלווה לפרויקט ההמרה של ספרים פיזיים בדיגיטליים, בכך שהיערות יישמרו ושטביעות הפחמן הכרוכות בייצור הנייר יצומצמו משמעותית.

אוניברסיטת Northwest במדינת מיסורי היא המוסד האקדמי הראשון שהעביר את כל ספרי העיון הנלמדים בו לקבצים דיגיטליים. הכל החל כאשר בשנה שעברה רכש נשיא האוניברסיטה, דין הובארד, את הקינדל, והחליט שכל סטודנט חדש יקבל את המתקן המופלא. מאחר שמזה שנים קונה האוניברסיטה אלפי ספרי עיון ומשכירה אותם במחירים נוחים לסטודנטים, עשה הובארד את החשבון ונוכח כי אם האוניברסיטה תעבור לספרים דיגיטליים היא תחסוך 800 אלף דולר בשנה - שכן מחירם של הספרים הדיגיטליים הוא כמחצית מזה של ספרי הנייר. עתה מתקיימים באוניברסיטה מספר פיילוטים עם סוגים שונים של ספרים אלקטרוניים, כאשר המו"לים של ספרי הלימוד צובאים על משרדי ההנהלה ומבקשים לקחת חלק בפיילוטים האלה. "כל ארבעת המו"לים המובילים של ספרי לימוד רוצים להשתלב ביוזמה, מאחר שהם מבינים כי זהו התזמון הנכון עבורם להפוך למובילים בתחום החדש והמבטיח", אומר הובארד. במקביל הודיעה חברת גוגל למו"לים, כי היא מתכננת לפתוח בסוף השנה חנות וירטואלית לספרים אלקטרוניים. גם אמזון יצאה עכשיו בגרסה חדשה של הקינדל עם מסך גדול יותר, שתוכנן במיוחד לספרי עיון עבור סטודנטים ותלמידים בבתי ספר. בסתיו הקרוב יתבצע בשש מכללות אמריקניות פיילוט עם הקינדל החדש.

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com