השיטה החדשה להתמודד עם הבצורת: הגדלת חשבונות המים

רשות המים פרסמה באחרונה כי חישוב מדרגות צריכת המים הביתית עומד להשתנות, כך שהחל מיולי הקרוב נחויב על כל מ"ק עודף 150% יותר ■ למשפחות בנות יותר מ-4 נפשות יש בכל זאת דרך להקל על רוע הגזירה

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, ועדת הכלכלה של הכנסת תאשר מחר (ה') את הטלת מס הבצורת, לפיו החל מה-1 ביולי יחוייב כל מי שיצרוך כמות מים גדולה מהמכסה שהוגדרה על-ידי רשות המים - 28 שקל יותר עבור כל קוב, שנצרך מעבר לנוסחה שהוגדרה על-ידי הרשות.

הנוסחה לפיה ייגבה "מס הבצורת" הותאמה למשפחות הכוללות 4 נפשות. משפחות קטנות "ירוויחו מההפקר" וייהנו מתעריפים נטולי היטל גם על שימוש בכמויות מים גדולות יותר, ומשפחות גדולות יותר ייאלצו לעדכן את הרשות המקומית על מנת לקבל "הקלה" בתשלום המס.

ההחלטה הזו מקוממת את מרכז השלטון המקומי. גורמים במרכז השלטון המקומי טוענים כי מס הבצורת הוא מס לא הגיוני ולא שוויוני. לדברי אותם גורמים, מתחילת שנת 2008 ועד היום עלה מחיר המים בקרוב ל-80%, והיטל הבצורת יקפיץ את מחירם ב-150% נוספים. במרכז השלטון המקומי טוענים, כי לפי נתוני המרכז צריכת מים נורמטיבית חסכונית עומדת על 5.2 קוב לאדם לחודש, ואילו החלוקה החדשה של רשות המים קובעת כי אדם ממוצע משתמש ב-3.8 קוב בחודש.

במרכז השלטון המקומי טוענים עוד, כי ההחלטה (שמתקבלת כהוראת שעה זמנית) הפכה להיות קנס מתוך התנהלות של רשות המים, וכי הכסף לא יועבר לרשויות או לפרויקטים להתפלת מים אלא למשרד האוצר. "גביית מס (עקיף) לא תפתור את בעיית המחסור במים. המס הזה מסבך את ראשי הרשויות או תאגידי המים, שכן האחריות לגבית תשלום עבור המים חלה על התאגיד או על ראש הרשות. אם האזרחים לא ישלמו את המחיר המופקע והלא הגיוני הזה, או שיהיו בעיות בגבייה (מאחר שהמחיר יעלה במאות אחוזים) תופעל סנקציה פלילית כנגד ראש הרשות או נושא המשרה בתאגיד. קנס זה, העשוי להגיע אפילו ל-500 אלף שקל, משולם מכספו האישי של ראש הרשות".

ברשות המים טוענים מנגד, כי כיום, על-פי ההערכות הידועות עוד טרם החלת ההיטל, רק כ-30% מהאוכלוסייה צורכת מים בתעריף ג', ורובה יכולה בקלות יחסית, בעיקר באמצעות שימוש יעיל ומניעת בזבוז, לצמצם את הצריכה ולהימנע מתעריף ג'. "מבחינתנו, מטרת ההיטל היא אחת. צמצום הצריכה. הלוואי שנגיע למצב בו המדינה לא תצליח לגבות אף שקל אחד כתוצאה מהיטל זה. שכן צמצום הצריכה הינו כורח המציאות וצו השעה", מסבירים ברשות.

הוויכוח בין שתי הרשויות אינו סמנטי ולקביעת ממוצע השימוש יש השפעה על כל צרכני המים, שכן שיטת החיוב של תעריפי המים מחושבת על-פי מדרגות של היקף הצריכה של כל משפחה ומשפחה במשך כל חודש, ומדרגות אלה מבוססות על הגדרת ממוצע השימוש במים לאדם.

מהן מדרגות השימוש?

התעריף הראשון: עד 8 מ"ק ראשונים, 4.187 שקל לכל מטר קוב.

התעריף השני: עד 7 מ"ק נוספים 5.765 שקל לכל מ"ק.

עבור התעריף השלישי, המתייחס לצריכה של מעל ל-15 מ"ק, נגבו עד כה כ-8 שקלים לכל מ"ק, אולם אם התיקון ייכנס לתוקפו כבר בשבוע הבא, על כל מ"ק בתעריף זה ייגבו 28 שקל. (זהו תעריף מס הבצורת).

כמויות אלה מתייחסות למשפחות בהן יש עד 4 נפשות, עבור צריכה של חודש ימים. משפחות שכמות הנפשות בהן עוברת על 4 תהיה זכאית לתוספת מים של 3 מ"ק לחודש בתעריף א' עבור כל בן משפחה נוסף.

כמה מים אפשר לצרוך ללא תשלום מס בצורת?

החישוב לפי חשבון דו-חודשי:

1- 4 נפשות: 30 מ"ק.

5 נפשות: 36 מ"ק.

6 נפשות: 42 מ"ק.

מי זכאי להנחה?

משפחות מיישובים בהם נרשמו יותר מ-40 מעלות צלזיוס בלמעלה מ-20 ימים בממוצע של כל שנה ב-3 השנים האחרונות, ישלמו 16 שקל מס בצורת, עבור כל מ"ק בתעריף השלישי.

ספק המים (הרשות המקומית או תאגיד המים) לא מעודכן במספר הנפשות המתגוררות בכל דירה. מי שבביתו מתגוררות יותר מ-4 נפשות צריך לפנות למחלקת המים ברשות המקומית.