חזקיהו יקבע עד ספטמבר את השיעור הנדרש להון הראשוני של הבנקים

נראה כי הרף התחתון החדש יהיה לפחות 7% ■ הכללת קרן ההון על פי כללי באזל 2 תוריד את הלימות ההון

בנק ישראל יקבע עד ספטמבר את היעד הנדרש החדש לשיעור ההון הראשוני המקורי של הבנקים. בפיקוח על הבנקים מתלבטים בין שתי חלופות - קביעת יעד מינימלי שכל הבנקים יידרשו לעמוד בו עד מועד שייקבע מראש (כנראה סוף 2011), או קביעת יעד פרטני לכל בנק תוך העלאת הרף התחתון לשיעור גבוה יותר מהרף הנוכחי של 6.5%.

במסגרת תהליך ה- ICAAP לבדיקת הנאותות ההונית דורש המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מהבנקים להגדיל את הלימות ההון הראשוני המקורי. כיום נהוגה רמה מינימלית של 6.5% ובבנק ישראל מתכוונים לדרוש את חיזוק ההון הראשוני והעלאתו לרמה המקובלת בעולם. נראה כי הרף התחתון החדש יהיה לפחות 7% וייתכן שחלק מהבנקים יידרשו לעמוד ברף גבוה יותר של 7.5%, תלוי באופי פעילותם. הצורך בחיזוק ההון הראשוני קיים בבנקים רבים בעולם; בשבוע שעבר מכר בנק ברקליס את חטיבת ניהול הנכסים שלו לבלקרוק כדי שיוכל לחזק את הלימות ההון לרמה של 8%.

הצורך בהגדלת ההון הראשוני בבנקים גדל עקב השפעת המעבר לכללי באזל 2 על הלימות ההון. בכללי באזל 2 הפסדים הרשומים בקרן ההון שבמאזן יקוזזו מהלימות ההון בעוד שכיום אין לכך השפעה על חישוב ההלימות. התוצאה תהיה ירידה בהלימות ההון הראשוני במרבית הבנקים.

למשל בנק לאומי, לו קרן הון שלילית נטו (קיזוז בין רווח שלא הוכר לבין הפסד שלא הוכר) בסך 1.2 מיליארד שקל, ירד בהלימות ההון ב-0.66%, משיעור של 7.73% לשיעור של 7.07%. לאומי דיווח לאחרונה כי המעבר לבאזל 2 יוריד את הלימות ההון שלו בשיעור של אחוז שלם, רוב הירידה נובעת מקרן ההון.

בבנק דיסקונט תהיה ירידה בהלימות ההון של 0.27% ובמזרחי טפחות ירידה של 0.13%. שני האחרונים ירדו מתחת לרף המינימלי של 6.5%. בבנק הפועלים, לו קרן הון חיובית, תהיה עלייה של 0.08% וכך גם בבינלאומי.

בנוסף מוטרד חזקיהו מהיקף גיוסי ההון בכתבי התחייבות נדחים של הבנקים בחודשים האחרונים. מאז תחילת 2009 גייסו הבנקים הון בסך 7.3 מיליארד שקל. גיוסים אלו אמנם נחשבים כהון אך למעשה הם חוב לכל דבר ועניין, כך שיחס ההון הראשוני וההון המשני בתוך הון הבנקים משתנה לרעה.

הגדלת ההון הראשוני תחייב את הבנקים להוסיף להון העצמי הראשוני בשנתיים וחצי הקרובות עד 4.2 מיליארד שקל כדי לעמוד ביעד. מאחר ואת ההון הראשוני אפשר להגדיל רק באמצעות רווחי הבנק או דרך הזרמת הון על ידי בעלי המניות המשמעות היא כי הבנקים לא יוכלו למשוך דיבידנד לפני 2012, המועד בו כנראה יצליחו לעמוד בדרישות ההון שייקבעו.