וורן באפט: "אין התאוששות בכלכלה; המניות אטרקטיביות לטווח של 10 שנים"

באפט צוחק על אלו הטוענים כי ההתאוששות הכלכלית יצאה לדרך: "חיפשתי סימני התאוששות ולא מצאתי כלום. בחודש שעבר עברתי ניתוח בעין השמאלית וחשבתי שאולי עכשיו אני אמצא. אני עדיין לא רואה אותם"

וורן באפט, המשקיע האגדי והאיש השני העשיר בתבל, לא מיישר קו עם השווקים וטוען כי כלכלת ארה"ב עדיין שרויה ב"אי סדר", וכי אין סימנים של ממש לסיום המשבר. באפט התראיין בליל אמש (ד') ל-CNBC ואמר כי הכלכלה עדיין לא התחילה להתאושש, אך הוא עדיין סבור כי האפיק המנייתי הינו אפיק ההשקעה הטוב ביותר נכון להיום.

"אני מקבל נתונים מ-70 עסקים שונים, בעיקר על בסיס יומיומי וכל מה שאני יכול לומר על הכלכלה הוא שאין התקדמות", אמר באפט. "לוקח זמן להתאושש; היו לנו הרבה עודפים ותהליך הניקוי בעיצומו. הוא עלול להימשך זמן מה. בדו"ח השנתי של ברקשייר הת'אווי (חברת ההשקעות של באפט - ע.ב.י) אמרתי כבר שהכלכלה נמצאת ב'אי סדר' והיא תישאר במצב זה השנה וכנראה הרבה מעבר לשנה הנוכחית. חוששני שאמירה זו נכונה גם היום".

בחודש שעבר באפט אמר כי הכלכלה האמריקנית נמצאת במלחמה, וגם היום הוא טוען כי המצב לא השתנה. כאשר נשאל אם הוא רואה סימני התאוששות שכלכלנים רבים מדברים עליהם בחודשים האחרונים, באפט צחק והשיב: "חיפשתי ולא מצאתי כלום. בחודש שעבר עברתי ניתוח בעין השמאלית וחשבתי שאולי עכשיו אני אראה סימני התאוששות. אני עדיין לא רואה אותם. בין אם מדובר בעסקי הקמעונאות, הייצור... לא משנה מה. הביקוש התעשייתי יורד כפי שלא ראינו אי פעם בעבר. כך שסימני ההתאוששות טרם הגיעו, אבל זה יקרה".

בראיון נפרד לסוכנות בלומברג, באפט הציע לממשל האמריקני לשקול מתן תכנית תמרוץ כלכלית נוספת על מנת להתמודד עם האבטלה הגואה. עם כניסתו של הנשיא ברק אובמה לתפקידו, הוא הכריז על תכנית תמרוץ גרנדיוזית בהיקף של 787 מיליארד דולר. כעת, כששיעור האבטלה צפוי לעלות מעל ל-10% השנה, באפט טוען כי ייתכן ויש צורך בתכנית תמרוץ נוספת.

אולם, כאמור, למרות הניתוח הכלכלי העגום שלו, באפט עדיין מאמין שהמניות הן ההשקעה הכי טובה כיום, במבט לטווח ארוך כמובן. ב-17 באוקטובר, כחודש לאחר קריסת ליהמן ברדרס, באפט פירסם מאמר דעה מיוחד בעיתון "ניו יורק טיימס", בו הוא המליץ לקנות מניות ואמר כי הוא עושה זאת בעצמו: "אני קונה מניות אמריקניות. אני מדבר על התיק הפרטי שלי, שבו עד לאחרונה החזקתי רק אג"ח של ממשלת ארצות הברית. אם המחירים ימשיכו להיות אטרקטיביים, התיק שלי יהיה מושקע ב-100% במניות אמריקניות".

גם היום חוזר באפט על אותה דעה, ואומר כי "המניות כיום הם השקעה אטרקטיבית לטווח של 10 שנים, בהשוואה לאלטרנטיבות אחרות. אני בטוח שבטווח של 10 שנים מהיום, המניות יעשו תשואה עודפת על פני נכסים דולריים אחרים".

רוצה לרכוש את הספר החדש של וורן באפט - כדור השלג? במבצע 99 שקל במקום 148 שקל בספריית "גלובס"