בכירים אירופאים: "התקדמות משמעותית" בעסקת שליט

גלובס tv הבכירים: התקדמות בדרך לעסקה שתאפשר להעביר את גלעד תוך ימים למצרים; בישראל "לא מכירים את הדיווח" ■ הערב הפגנה לאזכור 3 שנים לנפילתו בשבי של גלעד ■ נועם שליט: "גלעד שילם את מחיר המחדלים"

היום לפני שלוש שנים בדיוק התחיל הסיוט של חייל אחד, משפחה אחת ואיתם של עם שלם. גלעד שליט נחטף בידי מחבלים שחדרו למוצב צה"ל על גבול רצועת עזה. מאז מתפללים בני משפחתו שהוא ישוב לביתם. היום התקיימה הפגנה לציון שלוש שנים לחטיפה. ההפגנה נערכה מול משרד הביטחון בתל אביב.

בכירים אירופים: יש התקדמות בעסקת שליט

בכירים באיחוד האירופי אומרים הערב כי "למיטב ידיעתם" חלה התקדמות במגעים לשחרורו של גלעד שליט. הבכירים דיווחו על "התקדמות משמעותית" בדרך לעסקה בין ישראל וחמאס, שתאפשר להעביר את גלעד תוך ימים למצרים. בישראל "לא מכירים את הדיווח".

גורמים באיחוד האירופי אומרים כי ייתכן שהעברתו של שליט למצרים עשויה להתרחש "תוך ימים ואפילו תוך שעות", אך גורמים המדיניים וביטחוניים אומרים היום כי הם "אינם מכירים כל התפתחות כזאת".

על פי המידע הזורם מאותם הגורמים, ישנה התקדמות משמעותית בעניין שליט, וכי סוכם מתווה מסוים, על פיו בשלב הראשון יעבור שליט למצרים, אפילו בתוך שעות. המקורות אמרו כי המהלך אומת מול קהיר. מקורות נוספים הביעו ספק לגבי היתכנותה של העיסקה.

נועם שליט: "גלעד שילם את מחיר המחדלים"

בינתיים, בתל אביב, נערכת הערב הפגנה בציון יום השנה השלישי לחטיפתו של שליט. אלפים נוטלים חלק בהפגנה, שמטרתה להשיב לסדר היום את נושא העסקה ושחרורו של גלעד.

"אנו עומדים פה כדי לזעוק את זעקתו של גלעד, שלא יכול לדבר ולא יכול לזעוק מהבור האפל, ספק אם יכול לראות אור השמש", אמר הערב נועם שליט, אביו של החייל החטוף, בפתח עצרת המחאה. "ספק אם הוא יוכל לחייך את חיוכו המבוייש שהיה נסוך תמיד על פניו. בא לנו הערב להשמיע את זעקתו האילמת של גלעד", הוא הוסיף לשמע מחיאות הכפיים של ההמונים.

"גלעד שילם כבר את המחיר למחדלים המתמשכים ולכשלים שלא הוא אחראי להם. גלעד בסך הכל רצה לשרת את מדינתו שירותו קרבי שלוש שנים", אמר האב הכואב. "1,100 ימים ולילות ארוכים. אני מבקש מכל אחד מכם מכל הציבור לעצום עיניים שלוש דקות במקום שקט שבו ניתן לשמוע שום דבר מלבד דממה ולהמתין שלוש דקות. התחושה היא נצח. גלעד נמצא בעולם הזה לא שלוש דקות ולא שעות, כבר שלוש שנים ברציפות", הוא הוסיף.

נועם שליט הביע תודה למשתתפים בעצרת והביע תקווה כי "האנרגיה תגיע לגלעד ותלווה אותו עד שנזכה לראותו במהרה בבית".

אחיו, יואל שליט, ביקש היום להעביר היום מסר: "גלעד, הייתי רוצה שתדע שעושים הכול בשבילך, תחזיק מעמד". יואל הוא אחיו הגדול של גלעד. הוא מסתכל על המאבק לשחרורו שנמשך כבר שלוש שנים בראייה לאחור עם תחושה של אכזבה עמוקה. "אף אחד לא חלם על זמן כל כך ארוך של שלוש שנים", הוא אומר. "חשבנו שזה יסתיים הרבה לפני, וזה הידרדר עד עכשיו".

הזמן, מבחינתו אינו נמדד בשנים, אלא ביום ועוד יום של דאגה והמתנה מתוחה. "שלוש שנים זאת הזדמנות לציין את התקופה הלא הגיונית שגלעד נמצא בשבי", אומר יואל בכאב.

"לא מאמינים לשמועות"

בשבועות האחרונים חזר מטה המאבק לשחרור שליט לפעול ביתר שאת למען העלאת הנושא על סדר היום, לאחר תקופה שבה ניתנה מעין "תקופת חסד" לראש הממשלה החדש בנימין נתניהו. לשאלה האם הפעילויות האחרונות מקרבות את הבאתו של גלעד, עונה יואל בזהירות: "אי אפשר לדעת, אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים. זה מה שאנחנו יכולים ואין לנו אופציה אחרת. אנחנו מקווים שהפעולות האלה יביאו את השינוי".

אך יותר מהכול נדמה שחוסר הוודאות הוא החלק הקשה ביותר עבור המשפחה. השמועות אשר צצות השכם והערב על עסקה קרבה, גרמו לבני המשפחה להיות יותר זהירים ולא לפתח ציפיות במהירות שבה זורמות השמועות. רק לפי יומיים, דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית על העברתו בקרוב של גלעד למצרים, דיווח אשר ישראל וחמאס מיהרו להכחיש. "למדנו לא להיכנס לרחשים שלא מגובים על ידי גורמים מוסמכים", אומר שליט. "אנחנו לא נתפסים עד שאנחנו לא מקבלים אישורים רשמיים. בנוגע לחדשות האחרונות, אני לא מכיר שום התפתחויות".

גלעד שליט נמצא 1096 ימים בשבי חמאס בעזה.