על העיוורון של המשבר העולמי

נתוני המקרו האופטימיים לא מספרים את כל האמת, נתוני הסחר העולמי מגלים דבר אחר

רבים קיוו כי הראלי הנוכחי בשווקים הפיננסים, שכבר הסתיים, וסימני שיפור מסוימים בכלכלה הריאלית, מצביעים על יציאה קרובה מהמשבר הפיננסי החריף ביותר מאז ה"שפל הגדול" של שנות ה-30'.

בימים כתיקונם, ניתן להסתמך על נתוני מאקרו כמו אמון הצרכנים, מכירות הבתים והאקלים העסקי כפרמטרים המשקפים את הכלכלה הריאלית וכיוונה. אך אלה אינם ימים רגילים - אין זה הגיוני שנצא מהר כל כך ממשבר בקנה מידה היסטורי. מומלץ להוציא את הראש מהחול ולהביט נכוחה על המציאות המצב עדיין קשה והדרך עודנה ארוכה.

המצב קשה, זה ברור, ובמקום לעקוב אחרי נתוני מאקרו "רכים", עדיף אולי להתמקד במנועי צמיחה חשובים כמו הסחר העולמי - נתון שקשה מאד להתווכח איתו, והשינוי בו הוא לרוב הדרגתי, אך אמין, ומשקף את מצבה של המערכת הכלכלית העולמית.

בדו"ח של הארגון לפיתוח ושתוף פעולה כלכלי,ה-OECD, נכתב כי הסחר העולמי יתרחב ב-2.1% ב-2010 לאחר נסיגה של 16% בשנה הנוכחית. מי שעיניו בראשו מבין שמשפל כזה לוקח זמן רב להתאושש.

ה-OECD מעריך, כי התמ"ג העולמי יתכווץ ב-2.2% ב-2009, ורק בשבוע שעבר, המיליארד וורן באפט אמר כי הוא חיפש סימנים להתאוששות, אך עדיין לא מצא כלום. "לוקח זמן להתאושש", אמר "האורקל מאומהה", ונראה שהוא צודק.

להלן גרף שהוכן על ידי קרן המטבע העולמית והבנק העולמי המתאר את הקורלציה בין התמ"ג העולמי להיקף הסחר הבינלאומי מ-1970 ועד 2009.

סחר עולמי מאי


התאוששות סין, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, שכבר החלה, היא אחד הזרזים העיקריים של הסחר הבינלאומי. חבילת התמריצים שלה הנאמדת ב-586 מיליארד דולר תביא לגידול במשלוחים הימיים של סחורות, ולעליית הצריכה המקומית. גם חבילת החילוץ בארה"ב צפויה בסופו של דבר להניע את גלגלי הצמיחה. אך כעומק המשבר, כן אורך ההתאוששות, ויש להתאזר בסבלנות.

אחת הדרכים לעקוב אחר מצב הסחר העולמי היא באמצעות מדד Baltic Dry, העוקב אחר תעריפי ההובלה הימית של סחורות. כפי שניתן לראות בגרף הנ"ל (המקור הוא "בלומברג"), בשנה הנוכחית, ירד המדד בחדות ורק לאחרונה החל להתאושש. מדד Baltic Dry נמוך ב-65% משיאו ב-2008 אך מצד שני, הוא גבוה מהממוצע בעשר השנים שחלפו.

מדד בלטיק דריי 1



ימים יגידו מתי ואיך נצא מהמשבר הנוכחי, בינתיים כדאי לבחון את המציאות באמצעות עוגנים ברורים ואיתנים. עם הזמן נצא מהמשבר הזה ונראה מציאות טובה יותר.


"...ומבחוץ, אף שהדירה היתה בקומה גבוהה, חדר הרעש מבעד לחלון הפתוח, הרחובות מן הסתם מלאים אנשים, וההמון צועק רק שתי מלים, אני רואה, ואת המלים האלה אמרו אנשים שהראייה כבר חזרה אליהם, ואמרו את המלים האלה אנשים שהתחילו לראות פתאום, אני רואה, אני רואה, ולמען האמת, הסיפור על העולם שבו אמרו, אני עיוור, מתחיל להיראות סיפור של עולם אחר".


(מתוך על העיוורון, מאת ז'וזה סאראמאגו)

אוריאל הרמן עורך את מדור וול סטריט ושוקי עולם באתר גלובס. oriel-h@globes.co.il