אקירוב: "העסקים של אלרוב מעולם לא היו טובים יותר"

משבר בענף הנדל"ן? מחנק אשראי? מבחינת אלפרד אקירוב הכל מצוין ■ הבעלים של חברת אלרוב מאמין שהמלווים שלו יכולים לישון שקט, אך לטובת כל הצדדים - חברות בשוק ההון צריכות להגיע להסדרי חוב

מי שנתן לנו הלוואות, חי טוב מאוד. הוא יכול להיות רגוע ולא לחשוש", מרגיע אלפרד אקירוב, בעל השליטה בחברת הנדל"ן אלרוב , בראיון ל"גלובס".

גם היקף החוב הגדול של החברה, שהתחייבויותיה במאזן המאוחד מגיעות ל-4.7 מיליארד שקל, לא מטריד את אקירוב. "זה הלוואות לטווח ארוך מול תזרים מזומנים, ואנו עומדים בכל הקובננטים והקריטריונים של החזר חוב. האג"ח שלנו ללא שעבודים, ובכל זאת הן נסחרות בתשואה של 5% בלבד", הוא אומר.

אקירוב מקרין אופטימיות לגבי עסקיו, למרות שהוא פעיל בתחום הנדל"ן שנפגע קשות במשבר האחרון. "בעסקים שלי אני יכול למכור ברווח גבוה בכל יום, והם גם נהנים מיותר רווח כי הריבית יותר נמוכה. למעשה, העסקים של אלרוב אף פעם לא היו טובים יותר".

"צריך להגיע להסדרים"

מה שכן מטריד את אקירוב הוא המשבר הנמשך בשוק האג"ח הקונצרניות. "צריך להגיע להסדרי חוב, כי אחרת כולם יפסידו", הוא אומר, וממהר להדגיש כי "הדבר לא קשור כמובן לחברת אלרוב".

*האם זו אינה האחריות של החברות לדאוג לתשלומי החוב בזמן?

"כולם אשמים, כולל חברות הדירוג והמוסדיים. אי אפשר להאשים רק את מי שלקח את הכסף. גם מי שנתן אשם, כי היה צריך לדעת למי לתת. היה לי ברור שלא כל הכסף שחולק יוחזר".

*באיזה שלב של המשבר אנו נמצאים - הרע כבר מאחורינו?

"יש חברות שמרוויחות כסף גם עכשיו. יש משבר איפה שיש ניהול כושל ולא מקצועי. עסקים במשבר זה עסקים שהלכו מעבר ליכולת שלהם. אבל צריך גם לזכור שזאת לא הפעם הראשונה שחברות פשטו את הרגל. אנשים שוכחים את זה כל פעם מחדש. פרט לכך, המקור של המשבר אינו בישראל, אלא בהשקעות שנעשו בחו"ל".

"הבנקים יחזרו להרוויח"

אלרוב נדל"ן נמצאת בשליטת אלרוב ישראל של אקירוב. לאחר שבשנת 2008 הפסידה החברה 54 מיליון שקל, ברבעון הראשון של השנה היא כבר חזרה להרוויח, ורשמה בשורה התחתונה רווח של 43.5 מיליון שקל. אלרוב פעילה בעיקר בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובחו"ל, ובתחום היזמי עיקר פעילותה נעשה בישראל. החברה לא יצאה בדומה לרבות ממתחרותיה להרפתקאות במדינות מזרח אירופה בתקופת הגאות, ולכן לא נפגעה מהמשבר האחרון.

*מניית אלרוב ישראל זינקה מתחילת השנה ב-343%, למחיר המשקף לחברה שווי שוק של 827 מיליון שקל. האם עליות שכאלה מוצדקות בעינייך?

"המניה זינקה כי היא ירדה חזק, וכנראה שזיהו את מניית אלרוב כיותר טובה משל חברות אחרות. אין לחברה בעיה של תזרים. אני לא אכנס לעניין השווי, אבל החברה הרבה יותר טובה היום מאשר בזמן שהציעו לרכוש אותה ממני".

*אתה מתכוון לבנות עוד פרויקט של דירות יוקרה?

"אם אמצא מיקום טוב כמו ממילא בירושלים, או מגדלי אלרוב - אני בונה מחר בבוקר. הייתי שמח לבנות מלון בנמל תל-אביב: כל 1,000 חדרים זה עוד 300 אלף תיירים בשנה ו-4,000 עובדים, וככה יוצרים צמיחה".

*איזה מהפרויקטים שלך אתה הכי אוהב?

"אני אוהב את כולם, אבל תמיד הכי אוהבים את הילד האחרון. אז פרויקט ממילא בירושלים".

מלבד פעילות הנדל"ן, אקירוב ידוע בחיבתו גם לתחום הפיננסים. לאורך השנים רכשה אלרוב מניות של בנק הפועלים ושל לאומי בהיקף מאות מיליוני שקלים. אקירוב אופטימי גם לגבי עתידו של מגזר זה. "הבנקים יחזרו להרוויח", הוא משוכנע. "היה אובר-שוטינג במניות הבנקים - הם ירדו יותר ממה שהיו צריכים לרדת, ונסחרים בפחות מההון העצמי שלהם".

*האם היית רוצה להגדיל את אחזקותיך בלאומי, ולרכוש את אחזקות המדינה?

"אני רוצה להיות חופשי. לא אשתתף בהפרטת בנק לאומי, כי אני לא רוצה להיות תחת לחץ של רגולציה. אולם, במחירים האלו ההשקעה בבנקים היא מצוינת". *