סינג'נטה עולה ב-0.7%: חתמה על חוזה חדש עם אבוג'ן

היקפו של החוזה מוערך בסדר גודל בינוני ■ החוזה נוגע לפרוייקט משותף לגילוי ולאיפיון של גנים בעלי פוטנציאל לשיפור עמידות הצמח לטפילים החיים בקרקע ופוגעים בצמחי הסויה - וגורמות להפסדי יבול בשווי העולה על מיליארד דולר בשנה בארה"ב

אבוג'ן , העוסקת במחקר ופיתוח להשבחת צמחים באמצעים ביוטכנולוגיים, דיווחה הבוקר (ו') כי חתמה על חוזה נוסף עם סינג'נטה (סימול: SYT בבורסה בניו-יורק), מהחברות המובילות בעולם לייצור ושיווק זרעים. המו"מ עליו דיווחה בסוף מאי נשא פרי ואתמול חתמו אבוג'ן וסינג'נטה על חוזה הנוגע לפרוייקט משותף לגילוי ולאיפיון של גנים בעלי פוטנציאל לשיפור עמידות הצמח לנמטודות (טפילים החיים בקרקע ופוגעים בצמח).

מדובר הפעם בחוזה בסדר גודל בינוני. ההערכות הן שגם הפעם תקבל החברה עם חתימת החוזה תשלום ראשוני לא גדול ובהמשך תקבל אבני דרך עבור עמידה ביעדים, כמו הוכחת היתכנות של שיפור תכונות צמחים על ידי הגנים שגילתה החברה, עמידה בניסוי שדה ורישוי המוצר מול הרגולציה במדינות הפעילות של השותף. בנוסף תקבל אבוג'ן גם תמלוגים ממכירות, אם וכאשר יהיו. בחוזה הנוכחי אבוג'ן תקבל גם היא רישיון למסחור הגנים הללו, כך שתוכל היכנס כמתחרה בשוק הזרעים.

במסגרת החוזה, יתנו החברות זו לזו רשיונות שימוש בגנים שיתגלו, כך שכל אחת מהן תקבל בלעדיות בפיתוח ושיווק זרעים ביוטכנולוגיים המכילים את הגנים בגידולים מסוימים. בהתאם לחוזה, סינג'נטה תקבל בלעדיות בפיתוח ושיווק זרעים ביוטכנולוגיים המכילים את הגנים בסויה, עם אופציה לבלעדיות בגידולים נוספים - ואבוג'ן תספק לסינג'נטה כמות מסוימת של גנים.

תקופת הפרוייקט צפויה להימשך כ-18-22 חודש ממועד החתימה על החוזה. על-פי פרסומים, מדווח אבוג'ן, נמטודות הינם טפילים החיים בקרקע, התוקפים את השורשים של צמחים בשלב ההתפתחות. נמטודות הינם מבין המזיקים המשמעותיים ביותר בסויה, והגורמים לנזקים הגדולים ביותר ביבול. מגדלי סויה עשויים לאבד למעלה מ-20% מהיבולים בעקבות נזק הנגרם מנמטודות, בעוד שהיכולת להגן על הסויה נגד נמטודות מוגבלת ביותר. בארה"ב בלבד, מוערך שנמטודות גורמות להפסדי יבול של סויה הנאמדים בלמעלה ממיליארד דולר בשנה.

מאז חתמה על הסכם הענק עם מונסנטו בהיקף כולל של מאות מיליוני דולרים, למסחור מספר גנים לשיפור יבול צמחים ועמידותם בתנאי דחק, ממשיכה אבוג'ן לחתום על הסכמים במבנה דומה, גם אם בהיקפים קטנים יותר. בין אלה ניתן למנות הסכם עם החטיבה החקלאית של באייר והסכם נוסף עם מונסנטו. האחרונה היא בעלת המניות הגדולה ביותר באבוג'ן, עם אחזקה של 11.3% - והשבוע עלתה לכותרות כשקוטלי העשבים שלה הביאו לירידה ברווחיות הרבעונית. שנייה לה היא קומפיוג'ן הדואלית (7.4%). שווי השוק של אבוג'ן הוא 443.75 מיליון שקל בבורסה בתל-אביב.

אבוג'ן