בכיר בסין: תכנית התמרוץ עובדת; נצמח השנה ב-8%

צ'נג סיוויי, לשעבר סגן יו"ר הוועדה המכהנת של הקונגרס העממי הלאומי: כלכלת סין תגיע לצמיחה של יותר מ-9% עד שנת 2011

תכנית התמרוץ הכלכלית של סין עובדת, לפחות על פי התחזיות: צ'נג סיוויי, לשעבר סגן יו"ר הוועדה המכהנת של הקונגרס העממי הלאומי, אמר היום (ש') כי כלכלת סין צפויה לצמוח ב-8% השנה ולהגיע לצמיחה של יותר מ-9% עד שנת 2011. זאת, כ-7 חודשים לאחר שהממשל הסיני השיק תכנית תמרוץ פיסקאלית בהיקף של 585 מיליארד דולר במטרה לבלום את ההאטה הכלכלית שהגיעה לסין בעקבות המשבר העולמי.

צ'נג מדגיש כי תכנית התמרוץ כבר עובדת והיא תוביל להתאוששות מלאה של הכלכלה הסינית עד 2011. "רק כאשר נגיע לצמיחה של 9% נוכל לומר שההתאוששות הושגה לגמרי", אומר צ'נג. "אין ספק שהכלכלה תחזור לצמיחה של יותר מ-9% עד שנת 2011".

התמ"ג בסין צפוי לצמוח השנה ב-6.1% בלבד - קצב הצמיחה האיטי ביותר בעשור האחרון. עם זאת, באחרונה החלו אנליסטים להעלות את תחזיות הצמיחה של סין ל-2009, וה-OECD נקב בשיעור צמיחה של 7.7%.

החשש העיקרי הוא כי הכלכלה תחזור למיתון ולמעשה תיצור תחתית מסוג W, כלומר מיתון שני שלאחריו תבוא ההתאוששות. חשש זה מגיע על רקע העובדה שהממשל הוא זה שאחראי להתאוששות האחרונה בצמיחה הכלכלית במדינה, והשאלה הגדולה היא האם גלגלי הצמיחה ימשיכו לנוע בקצב מואץ לאחר שהשפעת תכנית התמרוץ תפוג.

צ'נג סבור כי הממשל הסיני צריך להתערב עוד יותר בכלכלה, והוא טוען שעל הממשל לפתח תעשיית אנרגיה חלופית. נזכיר כי הלילה העביר ממשל אובמה בקונגרס את "חוק האנרגיה הנקייה" שמטרתו להפחית את פליטת גז החממה והוא צפוי ליצור תעשיית אנרגיה חלופית בארה"ב שתיצור 1.7 מיליון מקומות עבודה חדשים.

אמירותיו של צ'נג גרמו בעבר לתזוזות בשווקים הפיננסים. בנובמבר 2007 אמר צ'נג כי סין צריכה לגוון את יתרות המט"ח שלה, כלומר למכור דולרים ולקנות מטבעות אחרים. דבריו עוררו הדים בשווקים והדולר נחלש מול המטבעות העיקריים.