דומיניסיני: הקיצוץ בביטוח הלאומי יפגע משמעותית באזרחים

מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי תוקפת את האוצר: "יום אחד תקום ועדה ממלכתית שתבדוק איך כולם שתקו על ההחלטות בחוק ההסדרים"

"יום אחד תקום ועדה ממלכתית שתבדוק איך כולם שתקו על ההחלטות בחוק ההסדרים שפוגעות בביטחון הסוציאלי של האזרחים" - כך אמרה היום מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, במהלך דיון בוועדת הכספים.

דומיניסיני קבלה על ניסיונות האוצר לקצץ באופן דרמטי את חלקה של הממשלה במימון תקציב המוסד לביטוח לאומי, תוך כדי הטלת גביית מסים נוספת על המוסד, שלטענתה אינה מקזזת את הקיצוץ. "המדינה מקטינה באופן שיטתי את חלקה, והמשמעות היא שבסופו של יום לא יהיה כסף בביטוח לאומי. המדינה תאלץ להפחית את הזכויות של האזרחים כי לא יהיה לה מאיפה לממן אותן", היא אומרת בשיחה עם "גלובס".

כך למשל, דומיניסיני טענה כי העלאת תקרת התשלומים לביטוח לאומי והגדלה של 0.4% בהפרשות המעסיקים למוסד, תביא במקרים רבים להקמה של "חברות קש" ולגבייה בחוסר. "גם אם אנחנו נגבה פחות, באוצר רוצים שנעביר להם את כל הסכום, משום שהגבייה היא נומינלית", הסבירה דומיניסיני ל"גלובס". לדבריה, גם יו"ר הוועדה, משה גפני, מתנגד לאופן הקיזוז הזה.

דומיניסיני התרעמה גם על דרישת האוצר להאריך הוראת שעה עד שנת 2014, שלפיה מועברים כספים מענף קצבאות ילדים לענף אבטלה. "העובדה שהמדינה קיצצה במימון חלקה בענף האבטלה יצרה גירעון של 30 מיליארד שקל, שעלול לגדול ל-50 מיליארד שקל אם יקבלו את ההצעה. כרגע חברי הוועדה מוכנים להאריך את הוראת השעה מקסימום עד שנת 2010", היא הבהירה. ח"כ שי חרמש טען כי העברה של כספים מענף ביטוחי אחד לענף ביטוחי אחר, לא היה מתקבל בחברת ביטוח פרטית: "אם חברת ביטוח הייתה מבקשת להעביר כסף מענף תאונות דרכים לענף רכוש, היה קם המפקח על הביטוח ידין ענתבי, וטוען כי זה פוגע בחוסנה של החברה". נשיא לשכת ארגוני העצמאיים, יהודה טלמון, אמר על כך: "לא יכול להיות שאנחנו כעצמאים מסבסדים באמצעות קצבאות הילדים את ביטוח האבטלה, אבל מנגד אנחנו לא זכאים לדמי אבטלה".

גם טלמון הביע במהלך הדיון התנגדות להעלאת תקרת התשלומים לביטוח לאומי, והזכיר כי המהלך הזה נעשה כבר בשנת 2002 בעת שסילבן שלום כיהן כשר האוצר, ואילו דווקא בנימין נתניהו ביטל אותו כי הבין שזה גרם לבעיות גבייה. נציג האוצר טען כי מדובר בהוראת שעה לתקופה קצובה בלבד, אולם זה לא ריצה את טלמון. "אף אחד כבר לא מאמין לאוצר, כי הרי ישנן הוראות שעה שהוא מאריך כבר 7 שנים ברציפות ואפילו יותר", הוא אמר.

מסתמנת פשרה בעניין מקבלי קצבאות ששוהים בחו"ל

במהלך הדיון בוועדת הכספים ציינו נציגי האוצר והמוסד לביטוח לאומי כי מסתמנת פשרה בין הצדדים, בנוגע לסעיף אחר בחוק ההסדרים. מדובר בסעיף שקובע כי מקבלי קצבאות לא יוכלו להמשיך לקבל את הגמלה החודשית כל זמן שהם שוהים בחו"ל מעל חודשיים זאת לעומת שישה חודשים כיום. על פי הפשרה המסתמנת, תקופת השהייה בחו"ל תוגבל ל-3-4 חודשים.

במשרד האוצר מעריכים כי ישנם כ-30 אלף ילדים שהוריהם מקבלים עבורם קצבאות ילדים בסכום של כ-60 מיליון שקל, אף על פי שהם נמצאים בחו"ל. אם הם חיים בחו"ל, מסבירים באוצר, אין סיבה שיזכו לתמיכה מישראל. ואולם, המהלך כולל את כלל הקצבאות, לרבות קצבת זקנה. ישנם לא מעט קשישים ששילמו לביטוח לאומי כל חייהם, ומדי פעם הם מבקשים לבקר למשך מספר חודשים את משפחותיהם בחו"ל. כעת, על פי המסתמן, הם יוכלו לעשות זאת לתקופה קצובה יותר.