דויטשה בנק: הדולר יזנק ב-17% מול האירו עד סוף השנה

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח] ■ התחזית של דויטשה בנק, סוחר המט"ח הגדול בעולם, גורסת כי שערו של אירו יעמוד בסוף השנה על 1.2 דולרים, לעומת 1.4 כיום ■ אם תחזית זו תתממש, תהיה זו העלייה החדה ביותר של הדולר מאז 1981

המחצית הראשונה של 2009 כמעט מאחורינו, ובשוק מתכוננים למחצית השנייה. סקר שפורסם היום (ב') בסוכנות בלומברג מראה, כי האסטרטגים בשוק המט"ח שהיו הקרובים ביותר לחזות את התנהגות הדולר מול האירו עד כה מתחילת השנה סבורים שהמטבע האמריקני ניצב בעמדת זינוק במחצית השנייה, והוא עשוי לעלות ב-17% עד סוף השנה, בשל ההערכה כי כלכלת ארה"ב תצא מהמיתון ראשונה, ותקדים את אירופה.

בבתי ההשקעות CIBC, דויטשה בנק, וול ספרגו ובנק אוף אמריקה מעריכים בממוצע כי הדולר יעלה ביותר מ-4% מול האירו עד סוף השנה, כאשר בתחזית השורית ביותר מחזיק דויטשה בנק, אשר מאמין כי הדולר יתחזק ב-17%. בתחית השנה, האמינו בבתי ההשקעות הללו כי בתום המחצית הראשונה של 2009 יעמוד שערו של האירו על כ-1.4056 דולרים. כיום, רגע לפני שהמחצית הראשונה מסתיימת, נסחר האירו סביב 1.402 דולרים.

"אני שורי על הדולר", אומר אסטרטג המט"ח של דויטשה בנק, הנריק גלברג. דויטשה בנק, אגב, נחשב לסוחר המט"ח הגדול בעולם. "אם תסתכלו על נתוני המאקרו בשבועות האחרונים, ניתן לראות שארה"ב מקדימה את גוש האירו ברבעון או שניים (מבחינת קצב ההתאוששות הכלכלית - ע.ב.י)".

בתחילת השנה עמד שערו של האירו על 1.3971 דולרים. דויטשה בנק העריך אז כי עד תום המחצית הראשונה של 2009 ייחלש הדולר לרמה של 1.4 ד' לאירו. כעת, מעריכים בבנק ההשקעות הגרמני, כי הדולר נמצא בעמדת זינוק, והוא יתחזק ב-17% לרמה של 1.2 ד' לאירו עד סוף השנה. אם תחזית זו אכן תתממש, תהיה זו העלייה החדה ביותר בדולר מאז 1981.

האנליסטים חלוקים - וטווח התחזיות רחב

הנתונים הכלכליים שפורסמו בחודשים האחרונים בארה"ב מעידים על האטה בקצב ההידרדרות הכלכלית. נתונים משוק הדיור האמריקני, המהווה את ליבת המשבר הכלכלי בארה"ב, מעידים על התייצבות במכירות ובמחירי הבתים הממוצעים, מדד אמון הצרכנים נמצא בעלייה ואפילו הפדרל ריזרב הכריז בהחלטת הריבית בשבוע שעבר כי קצב התכווצות הכלכלה מתחיל להתמתן.

ביום חמישי יפורסמו בארה"ב נתוני התעסוקה לחודש יוני, נתונים חשובים שצפויים להשפיע גם על המסחר בשוק המט"ח. האנליסטים בשוק מצפים לגריעה של 375 אלף משרות ועלייה בשיעור האבטלה לרמה של 9.6% מ-9.4% במאי. בממשל אובמה מעריכים כי שיעור האבטלה יחצה השנה את רף ה-10%, אולם בחודשים האחרונים ניתן לראות שיפור גם בשוק העבודה: אם קצב גריעת המשרות עמד בתחילת השנה על יותר מ-600 אלף בחודש, הרי שהיום קצב הגריעה ירד לכ-350 אלף משרות בחודש.

לפי נתוני בלומברג, תחזיות האנליסטים לסוף 2009 בשוק המט"ח נעות בטווח רחב של 1.16 ד' לאירו עד ל-1.55 ד' לאירו. ממוצע התחזיות עומד על 1.4 ד' לאירו. הסיבה למחלוקת פשוטה למדי: מול אלו המאמינים כי הדולר יתחזק בשל יציאתה של ארה"ב מהמיתון, יש הסבורים כי ההתערבות הממשלתית המאסיבית של הממשל האמריקני בכלכלה (תכניות התמרוץ והדפסות הדולרים בהיקף של 12.8 טריליון דולר) יביאו להיחלשות משמעותית של הדולר. כך, למשל, מאמין אסטרטג המט"ח בבנק ההשקעות הבריטי HSBC, המעריך כי "הדולר נמצא בעמדה פגיעה בגלל מדיניות ההקלה המוניטרית של ארה"ב".

בסקירה שפרסם היום בית ההשקעות השווייצרי UBS, אומרים האסטרטגים כי בטווח הקצר הם צופים התחזקות של הדולר, בחלק ממגמה כוללת של תיקון בשוקי המניות הגלובלים, אולם בטווח הארוך של השנים הקרובות - הדולר צפוי לחזור ולהיחלש. ב-UBS צופים כי בסוף השנה יעמוד שערו של האירו על 1.3 דולרים, אולם בשנתיים שלאחר מכן הם מעריכים כי הדולר ייחלש ב-10%-15% מול המטבעות המובילים בעולם. להערכתם, הדולר צפוי להיחלש לרמות של כ-1.5 ד' לאירו עד סוף 2011.

נדנדה ושמה דולר

רק לפני שנה הגיע האירו לשיא היסטורי של כ-1.6 דולרים, לאחר מגמת היחלשות ארוכת שנים שהחלה ב-2002. אולם החרפת המשבר הכלכלי דחפה את המשקיעים לזרועותיו הבטוחות של הדולר, שנחשב למקלט בתקופות של טלטלה בשווקים הפיננסים. באוקטובר האחרון התחזק הדולר עד לרמה של 1.233 ד' לאירו, ומאז הוא נע בתנודתיות והגיע ל-1.4719 בדצמבר ואז ירד שוב ל-1.2457 בתחילת חודש מארס. מאז, כידוע, הוא שוב נחלש לכיוון ה-1.4 ד' לאירו, הן בשל העליות בשוקי המניות ויציאתם של המשקיעים מן הבונקר, והן בשל הצהרות מצד סין ורוסיה, אשר קראו לגוון את יתרות המט"ח שלהן ואף ליצור מטבע גלובלי חדש כתחליף דולר, מתוך חשש כי הדולר ייחלש בשנים הקרובות.

ויש מי שקונה דולרים כי הוא מאמין שהדולר יעלה בכל תרחיש. כריסטופר קיינד, המנהל נכסים בהיקף של 20 מיליארד דולר בקרן הנאמנות GmbH, סבור כי הדולר יעלה גם אם ארה"ב תתאושש בקרוב וגם אם לא: "אם המצב יישאר גרוע כפי שהוא היום - הדולר יישאר מקלט מבטחים עבור המשקיעים. אם הכלכלה העולמית תתאושש - ארה"ב תהיה הראשונה לצאת מהמיתון והדולר יהווה השקעה טובה. אנו קונים דולרים על חשבון הין והאירו".

[לאתר המט"ח]