ריי אוזי: "חשבנו הרבה על מערכת ההפעלה של מחר"

איש התוכנה הבכיר של מיקרוסופט ומחליפו של ביל גייטס לא הזכיר את Windows 7, מערכת ההפעלה העתידית של החברה שאמורה לכפר על אי ההצלחה של הוויסטה

"היה חסר לנו איזה אירוע בו נוכל לחגוג את כל היצירתיות הזאת", כך פתח את אירוע Think Next של מיקרוסופט שנערך אמש בנמל ת"א, משה ליכטמן, נשיא המו"פ של החברה בישראל וסגן נשיא בחברה העולמית. "החגיגה" כללה טכנולוגיות שפותחו במרכז הפיתוח המקומי של מיקרוסופט וכן כמה עשרות סטארט-אפים שהציגו בביתנים. נושא החדשנות הוא מה שהביא לכאן בסופו של דבר את ריי אוזי, ארכיטקט התוכנה הראשי של מיקרוסופט והאיש שהחליף לפני כשלוש שנים את ביל גייטס, שמנסה הלכה למעשה לחדש את פניה של מיקרוסופט.

אוזי סיפק לקהל הרבה מחשבות ועובדות על האופן שבו תיראה טכנולוגיית מיקרוסופט בעתיד. קצת קשה להאמין אבל איש התוכנה הבכיר של מיקרוסופט לא הזכיר במילה אחת את Windows 7, מערכת ההפעלה העתידית של החברה שאמורה לכפר על אי ההצלחה של הוויסטה, בתוך יותר משעה של הרצאה. מצד שני הוא דווקא מדבר די הרבה על ענן המחשוב וסביבת העבודה המיועדת לנושא זה ה-Azure, שאמורה להעביר את הלקוחות מעידן מערכות ההפעלה של המחשב האישי לסביבת עבודה שתלויה בגישה לאינטרנט ובדפדפן.

"כמעט כל דבר שנעשה בעתיד יהיה בתוך הענן" מתאר אוזי, "ואנחנו חושבים מהי הדרך הטובה ביותר שבה היישומים יעבדו על התקנים שונים כגון טלפונים או טלוויזיות. אני חושב שזה יביא המון הזדמנויות". חלק מרכזי מהביקור של אוזי בישראל נועד למטרות הכרות של סטארט-אפים ישראלים שיכולים לעניין את מיקרוסופט בנושא מחשוב הענן.

אוזי מתייחס בהרחבה לדרך שבה רואה מיקרוסופט את העולם שאחרי מערכות ההפעלה שעל המחשב האישי. "חשבנו הרבה מה תהיה מערכת ההפעלה של המחר", הוא אומר, "זה מייצג צורה אחרת של תוכנה. כיום חושבים יותר מדי על בניית תוכנה עבור התקן חומרה מסוים. צריך לחשוב יותר על הפונקציונאליות של התוכנה ולהשתמש בתוכנה מבלי להבדיל בהתקן שבו משתמשים. מצד הלקוח כל המערכות כיום הן פחות או יותר אותו הדבר, וזו לא המערכת שנראה בעוד כמה שנים".

ברוח אווירת החדשנות אוזי הרחיב בדבריו גם על האתגרים שמול היזמים כיום. "תקופות קשות הן הזדמנויות נהדרת ליזמים", טען, "החברות הגדולות מתמקדות במספרים שהן צריכות להציג לרבעון הבא, והרבה חברות יעדיפו להתמקד במה שיש ולא לחשוב על העתיד. אבל היצירתיות חוגגת בתקופה כזו. היזמים עושים הרבה דברים וכאשר יש שיפור במצב, ואופציות המימון חוזרות, היזמים נמצאים שם בכדי לנצל את זה, כי לחברות הגדולות לוקח זמן בכדי להניע מחדש את מנועי החדשנות".

אוזי, כמי שאחראי להעביר את מיקרוסופט לעידן הבא של עולם התוכנה, שילב בהרצאה גם מצגת על האופן שבו החברה רואה את העתיד. זה כולל המון מסכי מגע (גם בהתבסס על הטכנולוגיה של N-Trig הישראלית בה משקיעה מיקרוסופט), התקני מחשוב משונים, תקשורת מהירה בכל מקום, חיישנים שמשולבים בכל דבר (מהעיתון ועד לכוס הקפה), יכולות הדמיה ודימוי על קירות ושולחנות. "חמש דקות מתוך העתיד" קרא לזה ערן מגידו, שעובד בצוות פיתוח האקסל במיקרוסופט והציג את הסרט והחזון.

אבל אם מנסים למצוא את מיקרוסופט בתוך החזון הזה, קשה עדיין לשים את האצבע בדיוק על המקום. "כרגע זה עדיין נראה מאוד מעורפל", הודה אוזי, "אבל אני יזם בנשמה", רמז לדרך הטיפול שבה מנסה מיקרוסופט להתמודד עם האתגרים שיביא העתיד. לדבריו, במרכזי המחקר של מיקרוסופט מנסים כיום למצוא את הדרך לשלב את החזון שהוצג במהלך האירוע בתוך האופיס ומערכת ההפעלה של העתיד.

אוזי בחר לסיים את דבריו עם מסר ליזמים הישראלים, בעיקר אלו שפועלים בתחום התוכנה. "אני באמת מאמין שזה זמן טוב להיות בעולם התוכנה וזמן טוב להיות יזם", אמר, "בייחוד אם אתם מתמקדים בלקוחות, יש לכם את הפרספקטיבה הנכונה ויש לכם אופטימיות. זה דבר מאוד נחוץ, האופטימיות, בעיקר בתקופה כזו, אל תוותרו".