לא רוצה לממן לכן מטפלות

אני אב לשני ילדים, נשוי לאשה שעובדת - ומתנגד מאד לחוק המטפלות

תנועת הנשים העובדות והמתנדבות, נעמת, מבית ההסתדרות, יצאה בקמפיין פרסום ובו היא מתנגחת בשר האוצר יובל שטייניץ על כך שאי אפשר לגדל בישראל ילדים עם קצבה בסך 197 שקל לילד. לטענת נעמת, אי אפשר לממן בסכום זה מטפלת או מעון יום והסכום הקטן, לא מאפשר לנשים לצאת לעבוד.

נעמת יצאה למאבק הנוכחי בחטא. מה שהארגון והארגון המקביל לו - ויצ"ו - לא הצליחו לעשות במשך 60 שנות קיום המדינה, הצליחה לעשות עו"ד אחת בעתירה מוצלחת לבג"ץ שבמשרד האוצר משתדלים בכל דרך להתחמק מהפסיקה שלו לגבי החוק המפורסם, המכונה "חוק המטפלות".

ייאמר לזכות נעמת שהקמפיין הנוכחי, יצא בזמן מתאים: הציבור מקדיש לו תשומת לב והתקשורת מפנה לו מקום בכותרות. עם זאת תוכן הקמפיין משרת את הנשים העובדות - בדימונה וברמת אביב ג' כאחת. מדוע שאישה, גם עובדת, מהמאיון העליון, תהיה זכאית להטבת מס?

כאב לילדים בעצמי, אני חייב להודות שהגידול שלהם הוא מקור להוצאה לא קטנה, אך איני מבין מדוע משלם המיסים צריך לממן מטפלת פרטית לאמהות מהעשירונים העליונים. נעמת מבקשים שהמדינה תרחיב את מערכת החינוך ותאפשר לכל ילד לשהות בפעוטון ממשלתי בחינם או בסכום סמלי.

חוק המטפלות כפי שהוא מוצע היום, משרת את אלה שמדרגת המס שלהן גבוהה מספיק ואלו שייהנו ממנו הן נשים עשירות שמרוויחות די כדי להחזיק מטפלת פרטית לילדן, ומשכורתן גבוהה דיה כדי שאפשר יהיה לקבל בה החזר מס (כלומר לא פחות מעשרת אלפים שקל בחודש). עוד סקטור שייהנה ממנו הוא הורים ששמים את ילדיהם בגנים פרטיים ויקרים שיזכו בזכות החוק להחזר גדול יותר.

מחסור במסגרות מתאימות לגיל הרך יוצר וואקום. נשים רבות נשארות בבית בגלל שזה לא כדאי להן כלכלית. מן העבר השני, יש משפחות חילוניות ששולחות את הילדים לקייטנות וגנים של חב"ד וש"ס בזכות המחיר המגוחך שהם דורשים, בהשוואה למחיר שמבקשים בגן פרטי או בגן של אחד מארגוני הנשים.

לצערי, אנחנו לא מדינה סקנדינבית, אי אפשר לממן גן ממשלתי בחינם ובמקביל לתת החזר למטפלת או לגן פרטי יוקרתי. בנעמת צריכים להשלים עם כך שהשמיכה קצרה ולאמהות עניות צריך לעזור כדי לצאת ממעגל העוני הרבה לפני שעוזרים לאמהות העשירות לרשום את הילדים שלהן כהוצאה מוכרת.