טבע משווקת מוצר חדש; מיילן מגבירה מולה התחרות

טבע קיבלה אישור לשווק את הורמון הגדילה Tev-Tropin בגירסה חדשה ללא מתן זריקה ■ במקביל, מיילן הודיעה על שיתוף פעולה עם חברת ביוגנריקה מהודו

מוצר חדש בפורטפוליו של טבע : החברה קיבלה אישור להתחיל לשווק את הורמון הגדילה Tev-Tropin בגירסת "הזרקה ללא מחט" (needle-free injection), יחד עם שותפתה אנטרס (Antares). טבע כבר משווקת את ההורמון הגדילה, המיועד לילדים, מאז 2005, אולם עד כה הוא ניתן באמצעות זריקה והחידוש כעת הוא שהחדרת ההורמון לא תבוצע באמצעות זריקה.

יש לציין כי לא מדובר בבשורה מהותית עבור טבע, שכן המכירות השנתיות של התרופה מסתכמות בעשרות מיליוני דולרים בלבד, אם כי שווי השוק של התרופה נאמד בכמיליארד דולר בשנה. אנטרס משווקת את התרופה באירופה, יפן ואסיה.

אולם הודעה מהותית יותר הנוגעת לטבע הגיעה היום מכיוון המתחרה האמריקנית מיילן , אשר הודיעה על שיתוף פעולה עם ביוקון (Biocon), חברת ביוגנריקה מהודו הפועלת ברחבי העולם. ביוקון הוקמה ב-1978 והיא נסחרת בבורסת הודו לפי שווי של כ-958 מיליון דולר.

"עוד שחקן מנסה לשים עצמו על מפת הביוגנריקה", אומר האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון. "אבל עם כל הכבוד לביוקון, לא ניתן לשים אותה בשורה הראשונה של חברות הביוגנריקה בעולם. לא מדובר בחדשות מדאיגות עבור טבע".

אין זו הפעם הראשונה שמיילן מתייצבת מול טבע. ב-2007 התמודדו השתיים במכרז לרכישת חברת התרופות הגנריות מרק KGaA, ומיילן גברה על טבע לאחר שהציעה תג מחיר גבוה למדי - 6.7 מיליארד דולר. בטבע טענו אז כי המחיר ששילמה מיילן היה גבוה מדי, ואכן רכישה זו הסבה למיילן הפסדים כבדים ועד היום היא נמצאת בהליכי "עיכול" הרכישה.

אך טבע לא נחה על זרי הדפנה, וגם היא רואה בשוק הביוגנריקה כמנוע צמיחה עתידי. לשם כן רכשה טבע בתחילת 2008 את חברת קוג'נסיס תמורת 400 מיליון דולר, ובנוסף היא קיבלה לידיה את פעילות הביוגנריקה של חברת פליווה, עם רכישת באר פרמצבטיקה. בכל אופן, בטבע מתייחסים לפעילות הביוגנריקה כמנוע צמיחה לטווח הארוך, מעבר לשלוש השנים הקרובות, ולמעשה בשוק מעריכים כי טבע לא כללה פעילות זו כשסיפקה את תחזיותיה לשנת 2012 במסגרת תכנית הצמיחה הרב-שנתית שלה.