ביהמ"ש ביטל צו שהוציאה ראש העיר הרצליה משום שמולא בידי פקח

ביהמ"ש לעניינים מקומיים בהרצליה ביטל צו הפסקה מינהלי שהוציאה ראש העיר, יעל גרמן, לבר-קפה של רשת "קפה-קפה" בחוף הים, וזאת משום שפרטי הצו מולאו ע"י הפקח ולא ע"י גרמן עצמה

בית המשפט לעניינים מקומיים בהרצליה ביטל צו הפסקה מינהלי שהוציאה ראש העיר, יעל גרמן, לבר-קפה של רשת "קפה-קפה" בחוף הים, וזאת משום שפרטי הצו מולאו על-ידי הפקח ולא על-ידי גרמן עצמה.

"קפה-קפה" קיבלה מהעירייה זיכיון להפעלת בר-קפה, הממוקם כ-100 מטר מקו החוף. הרשת ערכה שיפוץ, שבעקבותיו הוצא צו הריסה מינהלי, על רקע המגבלות התכנוניות המשמעותיות החלות במקום בשל קירבתו לחוף. במקביל, הוצא צו להפסקת העבודות מכוח חוק רישוי עסקים.

השופט ד"ר שאול אבינור קבע כי בצו ההפסקה נפלו פגמים חמורים, שיש בהם כדי להביא לבטלותו. כך התברר כי הצו נחתם בידי ראש העיר "בלנקו", מבלי שצוינו בו מועדי תחולתו ומועד חתימתו. מועדים אלה הוספו לצו רק במעמד המצאת הצו ל"קפה-קפה" על-ידי הפקח ובכתב-ידו.

לא מדובר בעניין טכני ופורמלי בלבד, הבהיר השופט. "הסמכות להוציא צו הפסקה מינהלי היא סמכות דרסטית וחמורה, שבהפעלתה נגרמת פגיעה מיידית וממשית. לפיכך, הסמכות הוענקה על-ידי המחוקק למספר מצומצם של בעלי תפקיד בכירים".

מעבר לכך, נקבע כי ניתן להוציא את הצו לחודש, ולפיכך ברורה החשיבות של רישום מועד הוצאת הצו. שנית, בעל הסמכות חייב להפעיל את שיקול-דעתו בנוגע למשך הצו, "על מנת לוודא כי הפגיעה שתיגרם כתוצאה מהצו תהא מידתית וראויה".

לכן קבע השופט כי "אין זה מתקבל על הדעת שפקח עירוני יהא הגורם שימלא את הפרטים האופרטיביים של צו הפסקה, כאשר אין בידיו סמכות לפי דין לעשות כן".

רשת "קפה-קפה" יוצגה על-ידי עו"ד קרני מור. (ב"ש 49/09).