תמשיכו לפנטז על לייפוויב, למה לא

לפשר הפער בין הערכת השווי הגבוהה שנתן משרד רואי החשבון המכובד לבין מחיר השוק

הערכות השווי בביומד הן עניין נזיל. ב-Lifewave מדובר בפנטזיה בהגדרה.

חברת לייפוייב פרסמה לפני מספר ימים הערכת שווי שביצע עבורה משרד רו"ח זיו האפט BDO, ולפיו פעילותה העתידית בארה"ב מוערכת ב-180 מיליון דולר. האם מוצדק הפער בין הערכת השווי לבין השווי לפיו נסחרת לייפווייב בשוק, שהוא 118 מיליון שקל?

השוק כנראה מאמין שכן. בעקבות ההודעה נרשמה עלייה במחיר המניה, אך בעינינו זו טעות. השווי שנתן זיו האפט לא נועד לייצג את הסכום שבו אמורה לייפווייב להיסחר היום.

ההערכה נעשתה תחת כמה הנחות מוקדמות:

  1. שהמוצר של החברה יעבור בהצלחה ניסויים קליניים (כלומר, שהוא עובד)
  2. שיקבל אישור שיפוי ביטוחי (כלומר, עובד טוב מפתרונות אחרים וניתן לייצרו במחיר משתלם למערכת הבריאות)
  3. שגיוס ההון שלה יושלם; שהחברה תנוהל היטב.

דמיון פורה

מעריכי השווי דמיינו את לייפווייב במצב הכי טוב שאי פעם תהיה, וגזרו תזרים מזומנים מהתרחיש האופטימי הזה. אחרי כל המאמץ הזה, מסתכם השווי ב-180 מיליון דולר. לייפווייב מרוצה, ואפשר להבין אותה: השותפה שלה בחו"ל רצתה לראות הערכת שווי פוטנציאלי בלפחות 140 מיליון דולר, ועל המסמך כתוב בפירוש 180 מיליון דולר - היא עשתה את שלה.

מעריכי השווי מטעם זיו האפט הצהירו מראש כי כלל לא יגעו בשאלות שאת התשובות עליהן אין לדעת - האם המוצר עובד ברמה הדרושה להוכחה בניסוי קליני, האם ניתן למכור אותו במחיר סביר והאם לייפווייב ארה"ב תהיה חברה טובה, גרועה או ממוצעת.

בזיו האפט התעלמו

גם בחברת D-Pharm עשו מספר פעמים הערכת שווי כוללת, אך אלה דווקא מתיימרות לקחת בחשבון את הפרמטרים החמקמקים האלה ולכמת אותם. די-פארם הוערכה ב-237 מיליון דולר ב-2007, וב-2008 התדרדרה ל-137 מיליון דולר ואח"כ ל-93 מיליון דולר. מהיכן נבעו ההבדלים בהערכות השווי של די-פארם? בדיוק מאותם פרמטרים שזיו האפט סרבו לגעת בהם.

הערכת שווי של חברות ביומד שנמצאות עדיין בשלב הניסויים הקליניים מבוצעת כל הזמן, אך קשה להקיש מחברה לחברה שכן לכל אחת פרמטרים ייחודיים שהופכים את ההסתברויות ללא רלבנטיות.

מעריכי שווי מסוימים כלל לא מסתכלים על הצלחת הניסוי, אלא מנסים להשוות את החברה לחברות אחרות בתחומה שנמכרו או נסחרות, אך גם תוצאה זו בעייתית.

השורה התחתונה ושורת ההגיגים

זו רק הוכחה נוספת לכך שיש להתבונן על הערכות השווי בביקורתיות, ובעיקר לקרוא היטב את הנחות היסוד שלהן. בשביל להעלות את מחיר מניית Lifewave יידרשו קצת יותר מסדרת הגיגים על הנייר.