לראשונה: חברות ממשלתיות יתבקשו לקדם הטיפול בנושאים סביבתיים

נדרשות לגבש מדיניות סביבתית ולדווח על יישומה אחת לשנה ■ רשות החברות הממשלתיות תפרסם את התוכניות האסטרטגיות שיוכנו בחברות

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

מנהל רשות החברות הממשלתיות, ד"ר אודי ניסן, פִרסם היום (ג') חוזר על פיו חברות ממשלתיות יחויבו לפעול לקידום הטיפול בנושאים בעלי השפעה סביבתית. החברות הממשלתיות נדרשות לגבש מדיניות סביבתית אסטרטגית להתנהלות החברה ולדווח על יישומה אחת לשנה.

בכוונת רשות החברות הממשלתיות לפרסם לידיעת הציבור את התוכניות האסטרטגיות שיוכנו בחברות.

גיבוש החוזר על ידי רשות החברות נעשה במטרה לקדם היבטים סביבתיים בפעילות החברות הממשלתיות, בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה וגורמים רלוונטיים נוספים מהסקטור הציבורי והפרטי, עימם התקיימו התייעצויות רבות.

החוזר מחייב את דירקטוריון החברה לקיים דיון בנושא האמור עד לתאריך ה-31 באוקטובר הקרוב. במסגרת הדיון יוצגו נתונים בנושא איכות סביבה ופיתוח בר-קיימא בחברה, הכוללים תקנות וחוקים רלוונטיים, שימוש בתווי תקן בינלאומיים ועוד, ותינתן התייחסות לנושאי איכות סביבה הנוגעים לתחום עיסוקה של החברה.

יחד עם הדו"חות הכספיים לשנת 2009, כל חברה תחויב להציג גם תוכנית אסטרטגית לפיתוח בר-קיימא בחברה. התוכנית תכלול, בין היתר, פעולות אותן מבצעת החברה כיום בתחום פיתוח בר-קיימא והעלויות אותן היא משקיעה בתחום. התוכנית תפרט פעולות עתידיות המתוכננות לחברה, דרכי יישום, מקורות מימון, יעדים ומועדים להשגתם. התוכנית תעסוק הן בהיבטים הקשורים לליבת פעילותה הייחודית של כל חברה והן לפעילותה המשרדית.

החל משנת 2010 ואילך, במסגרת הדו"ח השנתי המוגש לרשות החברות הממשלתיות, יחויבו החברות הממשלתיות להעביר פירוט הנוגע ליישום התכנית האסטרטגית לפיתוח בר-קיימא בחברה.

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר כי מהלך זה מהווה חלק ממדיניות כוללת של משרד האוצר לתמיכה בנושא הגנת הסביבה, והדוגמא הבולטת האחרונה הייתה רפורמת המיסוי הירוק. השר קרא לחברות הממשלתיות להוות דוגמא ומופת ולהיות פורצות הדרך בתחום הפיתוח הסביבתי בקרב המגזר הציבורי והעסקי בישראל.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בירך על המהלך וציין כי החוזר יאפשר שקיפות רבה יותר בפעילות של המגזר הציבורי בתחום הסביבה והוא נותן איתות לקהילה העסקית שסוגיות סביבתיות נמצאות בסדר היום של הממשלה." החוזר הוא רק אחד הצעדים הראשונים בדרך להטמעת עקרונות של פיתוח בר-קיימא וניהול סיכונים סביבתיים בכלל המגזר העסקי בישראל".

ארדן הוסיף כי לפני שהממשלה דורשת מהמגזר העסקי לפעול לקידום היבטים סביבתיים, מן הראוי שהמדינה תעשה כך בקרב מוסדותיה באמצעות חוזר זה וצעדים אחרים שמקודמים בימים אלה.