צרכנות ולא צרחנות

"אורלי וגיא בע"מ", ג' 21:00, ערוץ 10

אחרי כמה תוכניות בעונה החדשה, אפשר כבר להתחיל ולראות כיוון ברור מאחורי "אורלי וגיא" - המותג והאנשים. ראשית, בין אם בחרו בכך ובין אם הדבר תוצר של עבודתם ושל זוגיותם המשותפת, היו השניים למותג. החיקוי המשעשע שלהם ב"שבוע סוף", כזוג שמלהיט את עצמו כשהוא מונה מפגעים ושחיתויות, מיצבה אותם בתודעת הציבור כמעין חברת חקירות זוגית.

אני מודה שבתחילה חששתי מהתוכנית החדשה. כמו שקורה לעתים לעיתונאים חוקרים, שהופכים לצדקנים, היה נדמה שהשניים הופכים לבולדוזרים שקשה מאוד לעצור בזמן. הסדרה שלהם על ניצולי השואה מול הארגונים היהודיים, שהחלה בצורה מרתקת ומרגשת, הפכה בפרק האחרון שלה למעין מופע סטנד-אפ צדקני, שבו מנסים השניים להשיב רכוש יהודי נטוש מפולין, דרישה מוזרה כשהיא מגיעה מפיו של ישראלי.

אבל למרבה המזל הבינו אורלי וגיא את הפורמט החדש ויצרו תוכנית שבמושגים של תוכנית תחקירים וצרכנות, אפשר לכנותה אפילו "מלהיבה". גם אם הקהל באולפן לא תורם לתוכנית יותר מדי, הוא מסייע לשניים להתחדד כמגישים. הסיפורים שנחשפו בתוכנית פונים אולי במתכוון לרבדים הנמוכים יותר של החברה, ופינת הסלב, שמציגה בכל פעם סלבריטאי אחר, פעם בתחפושת ופעם בהופעתו המוכרת, נהנה מיחס מועדף מהמשטרה או מהמוכרים בחנות - היא פשוט הברקה.

מטבע הדברים, קשה לתוכנית כזאת להפוך לעתירת רייטינג, אבל לפחות היא מצליחה ליצור טלוויזיה מעניינת בנישה שנתפסת מראש כ"משעממת".

אני ילד ירוק

"ילדינו יאשימו אותנו", ג' 21:30, ערוץ 8

יסלחו לי שומרי הסביבה, ביניהם כמה ממכריי, אבל כל הטרנד הירוק הזה מתחיל להימאס עלי, ודווקא מעצם טרנדיותו. על כל פעיל שאיכותה המתדרדרת של הסביבה מדירה שינה מעיניו, יש עשרה טרמפיסטים שאין להם מושג ירוק, תרתי משמע, באקולוגיה, אבל הבינו שזה נכון להיות ירקרק. זה לא שאני מייצר במתכוון גזי חממה או כורת יערות גשם בלילה, אבל אני בהחלט שייך לאלו שמעדיפים להמשיך את המסיבה עד שיסגרו להם את המועדון. מה נעשה אז? אלוהים גדול.

אולי משום כך צפיתי בסרט הלא-בלתי-מעניין הזה, על קהילה שכפתה על חבריה, דרך מערכת החינוך המקומית, שימוש במוצרים אורגניים בלבד, בתחושת אי-נוחות קלה, בעוד ילדיי שלי בולסים מוצרים מהונדסים גנטית להפליא.

אני מכבד את זכותו של כל אדם לבחור לעצמו מזון בריא יותר (ככה אומרים), אבל החקלאות האורגנית נראית לי יותר כלוקסוס של חברת השפע. כשיגיעו נפגעי ההתחממות הגלובלית ויציפו בגלי הגירה את המדינות המתועשות, עוד נתגעגע למזון מהונדס שיכול להאכיל את כולם.