נשיא אוניברסיטת ת"א פרופ' צבי גליל התפטר מתפקידו

ציין כי ההחלטה גמלה בליבו לאחר שחש כי האינטנסיביות הניהולית הנדרשת בתפקידו מרחיקה אותו מהתחום המחקרי הקרוב לליבו

בנובמבר 2006 אישר סנאט אוניברסיטת ת"א ברוב של 85% את מינויו של פרופ' צבי גליל לנשיא האוניברסיטה השביעי, במקום פרופ' איתמר רבינוביץ'.

הבוקר הודיע גליל לחברי הוועד המנהל של האוניברסיטה, כי הוא מבקש לפרוש מתפקידו ולהתמסר למחקר אקדמי. פרופ' גליל ציין כי ההחלטה גמלה בליבו לאחר שחש כי האינטנסיביות הניהולית הנדרשת בתפקידו הנוכחי מרחיקה אותו מהתחום המחקרי הקרוב לליבו, בו השקיע את מיטב שנותיו.

ההערכה היא כי הוועד המנהל יפעל למנות בהקדם וועדת איתור מיוחדת, אשר תבחן מועמדים אפשריים להחליפו בתפקידו.

יש לציין כי מינויו של גליל לתפקיד היה כרוך בקשיים - בעיתון "תל אביב" צוינה התבטאות חריפה של אנשי הסגל הבכיר באוניברסיטה כלפי הוועדה, לפיה בחירתו היא "הבעת אי אמון בנו, כי הוא אינו אחד מאנשי הסגל, ולא היה בארץ ב-24 השנים האחרונות".

במכתב הפרישה, אשר נשלח היום (ג') לחברי הוועד המנהל מודה פרופ' גליל על האמון לו זכה במהלך כהונתו אשר היוותה פסגה בחייו המקצועיים: "היה לי הכבוד להיות נשיאה השביעי של אחת מהאוניברסיטאות הטובות והחשובות בעולם", כתב פרופ' גליל, "אולם עקב רצוני לשוב ולהתמסר למחקר לא אוכל להשלים את המלאכה הרבה שעוד נותרה כדי לבצר את מעמדה של האוניברסיטה בעת הזו, המאתגרת מבחינה כלכלית"

פרופ' גליל קרא לממשלת ישראל להכיר בעובדה שההון האנושי הינו המשאב החשוב ביותר שיש למדינת ישראל ועל הממשלה והאקדמיה, "מוטלת החובה להשיב ארצה כל חוקר ישראלי הפועל מחוץ לישראל ולהיאבק כדי לאפשר את קליטתו בין כתלי האקדמיה הישראלית".

יש לציין כי במהלך כהותנו תקף לא אחת גליל את ממשלת ישראל. בעבר אף אמר: "ממשלות ישראל בעשור האחרון, כולל הממשלה הנוכחית ביצעו פשע לאומי כנגד ההשכלה הגבוהה, רק שלממשלה הנוכחית יש אפשרות לתקן, אך אני לא אופטימי".

ד"ר ליאורה מרידור, יו"ר הוועד המנהל של האוניברסיטה, הביעה הערכה עמוקה לפעולתו ולאישיותו של פרופ' גליל.

בשנת 2008 דורגה אוניברסיטת תל אביב במקום ה-114 בעולם, מתוך כ-18 אלף אוניברסיטאות קיימות. בפרמטר של מספר ציטוטי מאמרים אקדמיים יחסית לגודל הסגל דורגה האוניברסיטה במקום ה-20 בעולם, ובמקום הראשון בישראל.

פרופ' גליל, שאביו נמנה עם ששת מייסדי אוניברסיטת תל אביב, סיים את לימודי התואר הראשון והשני באוניברסיטה. את לימודי הדוקטורט עשה באוניברסיטת קורנל. ב-1981, בגיל 34 בלבד, התמנה לפרופסור מן המניין וחבר סגל אוניברסיטת תל אביב החל משנת 1995 ועד חזרתו ארצה עם מינויו בשנת 2007 כיהן פרופ' גליל כדיקאן הפקולטה להנדסה ומדע יישומי באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק. הפרופ' גליל נחשב לאחד מחשובי המדענים בעולם במדעי המחשב ומחקריו בנושא תרמו תרומה נכבדה להתקדמות המחקר בתחום.

שכרו של גליל כנשיא האוניברסיטה עמד על כ-42 אלף שקל לחודש.