סטארט-אפ בתחום המשחקים? EMC מחפשת אותך

כ-75% מצמיחת המידע בעולם מתבססת על תוכן שמייצרים משתמשים פרטיים ■ גיל גורן, מנהל פעילות הפיתוח העסקי בחברה מחוץ לארה"ב: "אנחנו מתעניינים גם בחברות בתחומים של משחקים, תוכן, וידיאו, אודיו ותשתיות"

ברוח השינויים שעוברים על עולם המחשוב והחיפוש האינסופי אחר מקורות צמיחה חדשים, נכנסה גם ענקית מוצרי האחסון EMC לשוק הצרכנות האלקטרונית.

המעבר של EMC לעולם הצרכן הסופי התבצעה, רשמית לפחות, כבר לפני מעט יותר משנה, עם רכישת חברת Iomega, שמפתחת מערכות זיכרון ואחסון המיועדים למשתמש הפרטי, תמורת כ-210 מיליון דולר.

את הפעילות הנרכשת השאירה EMC תחת חברה-בת שמספקת פתרונות אחסון וגיבוי למשתמשים פרטיים ולעסקים קטנים, הרחק מהשווקים המקוריים בהם פועלת EMC.

צניחה בסגמנט האחסון

הרציונל מאחורי הרכישה והכניסה לשוק החדש ניתנים להבנה מהמחקר השנתי שמפרסמת חברת המחקר IDC בשיתוף EMC לגבי היקף המידע הדיגיטלי בעולם.

על-פי IDC, כ-75% מצמיחת המידע בעולם מתבססת על תוכן שמייצרים משתמשים פרטיים, תחום בו EMC כמעט שאינה מוכרת.

בעבר צוטט ג'ו טוצי, מנכ"ל החברה, כי הוא רואה את Iomega כ"עסק הבא של מיליארד דולר". את 2008 סיימה הפעילות עם מכירות של כ-400 מיליון דולר.

"זה עסק גדול וצומח, שמייצר המון הזדמנויות חדשות", אומר בראיון ל"גלובס" גיל גורן, שמנהל את פעילות הפיתוח העסקי של EMC מחוץ לארה"ב, "EMC לא רואה כזו הזדמנות ועוזבת אותה". התוצאות הרבעוניות של החברה תומכות בצורך במנועי צמיחה נוספים.

החברה סיימה את הרבעון הראשון עם מכירות של 3.15 מיליארד דולר, ירידה של כ-9% לעומת הרבעון המקביל, כאשר את עיקר המכה חטפה החברה בסגמנט מוצרי האחסון, שירד בכ-17%, בו כלולה גם פעילות Iomega.

גורן, שיושב בישראל, מנסה למצוא את הדרך המוצלחת להגדיל את מרחב ההזדמנויות שיש בפעילות הזו. כתוצאה מכך, מחפשים ב-EMC שיתופי פעולה ברמות שונות עם חברות שיכולות לתרום להרחבת התרומה של קו המוצרים הביתיים שמציעה כיום החברה.

לדברי גורן, "אנחנו מחפשים חברות בתחומים של משחקים, תוכן, וידיאו, אודיו וגם בתשתיות, כגון תקשורת אלחוטית או אבטחה, שיכולות להגדיל את הערך המוסף מהמוצרים שלנו".

הרבה השקעות מיעוט

החיפוש של EMC כולל בעיקר שיתופי פעולה אינטנסיביים, אבל EMC גם יודעת להיות נדיבה כאשר יש צורך בהשקעה לצורך פיתוח עתידי של טכנולוגיה.

יצרנית מערכות האחסון, כמו ענקיות היי-טק אחרות בתקופה הנוכחית, נוהגת להיכנס להשקעות מיעוט בחברות - בדרך-כלל מתחת לרדאר, כלומר בלי פרסום - ועם היקף אחזקות שלא יבוא לידי ביטוי בדו"חות הכספיים של החברה, כלומר פחות מ-20%.

החזון של EMC לשוק הביתי, או לשוק העסקים הקטנים, מתבסס על שלוש שכבות: מוצרי Iomega למשתמש הסופי, חברת Decho, שפועלת כחברה-בת ומציעה ניהול מידע בענן המחשוב, וכן קו מוצרים בשם Atmos, שמספק מערכת אחסון המיועדת לתשתיות של ענן המחשוב.

פעילויות Decho ו-Atmos הן חלק מחטיבת תשתיות ענן המחשוב של EMC, שהוקמה בהתבסס על החברות Mozy ו-PI, שנרכשו ב-2007 ובראשה עומד הראל קודש, לשעבר מנהל המוצרים באמדוקס.

לפחות כרגע, עיקר הפעילויות שגורן מחפש הן מצד המשתמש, כלומר המוצרים שנמצאים בבתים או בעסקים, אותם מציעה Iomega.

בין המוצרים שמספקת Iomega ישנם פתרונות זיכרון חיצוניים למחשבי אישיים, מערכות אחסון כבדות יותר, אליהן ניתן לגשת באמצעות רשת מקומית או דרך האינטרנט, וגם נגני מדיה מסוגים שונים. מעצם טיבן, מיועדות המערכות הללו לחיבור להתקני מדיה, מסכי מחשב, טלוויזיות או מערכות אודיו, לשידור המדיה המאוחסנת.

EMC אמנם רכשה את הפעילות של Iomega באפריל הקודם, אך רק בתחילת 2009 החלה להיכנס באופן אינטנסיבי לעולם החדש והקימה את ארגון המכירות והשירותים סביב הפעילות שרכשה.

דוגמה לשינוי שעברה החברה הוא המינוי של יוסי פיקל, לשעבר מנהל הפעילות האזורית של EMC, למנהל המכירות והפיתוח העסקי של Iomega באזור הים התיכון ואפריקה. השינוי גם מסמל את החשיבות שרואה EMC בשוק החדש, בעיקר מול מתחרים כגון Western Digital ו-Seagate.