מנכ"ל סולבר: "מבין הצורך של שוק ההון במידע והערכות"

כששומעים את שאול שלח מדבר על פולי סויה, אפשר להבין מדוע הוכתר בעבר לאיש השנה בשיווק ■ בראיון ל"גלובס" מבקש מנכ"ל סולבר בשנתיים האחרונות, לפתוח דף חדש עם המשקיעים בעקבות הסדר האג"ח שנחתם מולם

בכל מה שקשור לשוק ההון, נראה שחברת סולבר הקדימה את כולם בצעד אחד. היא הייתה בין החברות הראשונות שגייסו כסף מהציבור בגל הגאות הקודם, בהנפקה שזכתה לביקושי עתק.בסוף שנת 2006 בזמן שבבורסה גל ההנפקות הגיע לשיאו, היא הגיעה להסדר עם בעלי האג"ח שלה תוך שהיא מלמדת אותם "תספורת" מהי. היום, כאשר הסדרי אג"ח נערכים חדשות לבקרים בין משקיעים לחברות בקשיים, סולבר מציגה צמיחה ברווחיות, דבר הבא לידי ביטוי גם במניית החברה שעלתה קרוב לפי 4 מתחילת השנה.

בהסדר במסגרתו ויתרו מחזיקי האג"ח של סולבר על חלק מהחוב הם קיבלו מניות של החברה, כך שעלייה בשער המניה תצמצם את היקף התספורת שעברו. האם שוב סולבר תקדים את השוק, ותחזיר לבעלי האג"ח הוותיקים של החברה חלק מכספם, במה שייהפך בעוד מספר שנים לטרנד בקרב חברות שהגיעו להסדר עם בעלי החוב שלהן?

שאול שלח, מנכ"ל החברה, זכה בפרס "איש השיווק של השנה לשנת 2004", השנה בה סולבר הונפקה בבורסה. שלח זכה בפרס בהיותו מנכ"ל חטיבת עלית ממתקים, בין השאר עקב המיתוג מחדש של שוקולד הפרה. בשנת 2006 מוזגה החטיבה לתוך שטראוס, והתפקיד אותו מילא בוטל. כעבור שנה מונה שלח לתפקיד מנכ"ל יצרנית חלבוני הסויה.

"החיבור עם הסינים פנטסטי"

פעילותה של סולבר מתרכזת בשני תחומים: התחום העיקרי הוא איזופלבונים וחלבוני סויה מיוחדים, והשני הוא תחום השמנים והכוספאות. "סויה היא החלבון הצמחי הנפוץ בעולם", מסביר שלח, "בני אדם צורכים חלבון מן החי דרך בשר וחלב, ומהצומח בעיקר דרך סויה. כשאתה מפיק את החלבונים מפול הסויה, יוצא שמן. יש חברות שעוסקות בייצור השמן, והן נשארות עם החלבונים. אצלנו זה הפוך, ואנחנו עובדים עם ועל החלבונים".

חלבוני הסויה משמשים כחומר גלם במוצרים רבים בתעשיות המזון, והם נבדלים זה מזה ברמת הריכוז, בתכונות הפונקציונליות ובצורה החיצונית. האפליקציה הכי בסיסית של פולי סויה היא לתעשיית הבשר, שם היא מתפקדת כחומר מייצב. אתר הייצור המרכזי של החברה נמצא באשדוד, וב-2005 נחנך אתר ייצור בסין, במטרה להתרחב בשוק האסייתי הצומח.

"הקמנו שני מפעלים באתר ייצור אחד", מתייחס שלח לפעילות בסין. "המפעל הראשון מייצר מוצרי אקסטרוזיה, המיועדים לתעשיית המזון. המפעל הזה עובד בתפוקה מלאה, וכרגע אנחנו בונים בו קו ייצור נוסף בהשקעה של 2 מיליון דולר, שצפוי להכפיל את התפוקה. המפעל השני מייצר חלבון פונקציונלי ואבקות, המיועדים לתעשיות מזון אחרות. כיום המפעל הזה עובד ב-40% עד 50% תפוקה, אולם יש בו גידול. בסך-הכול ההשקעה בסין היא מאוד מוצלחת, המפעל רווחי ומהווה 20% ממכירות החברה, וזהו מנוע צמיחה מאוד חשוב של סולבר".

*איך מתנהלים העבודה והפיקוח עליה במפעלים בסין?

"אני נמצא שם לפחות פעם אחת ברבעון, וחוץ מהמנכ"ל הישראלי, כל 80 המנהלים והפועלים שם הם סינים. מדובר באנשים מאוד איכותיים ונבונים עם מוטיבציה גבוהה, והחיבור עובד בצורה פנטסטית. ההבדל הגדול הוא שדרת הניהול. בסין שדרת הניהול היא די צעירה ביחס למנהלים בארץ, ורובם שם באזור גיל השלושים, בעיקר כיוון שבני ה-40 פלוס הם דור שהתפספס בגלל שלא אפשרו להם ללמוד. יש כמובן גם את ההבדל הגדול בתרבות הארגונית בין המפעלים".

בכל הנוגע ליעדי סולבר נראה ששלח שמח להרחיב. "בטווח הקצר אנחנו צריכים להקטין את הפגיעות של החברה לתנאים המאקרו כלכליים, שהם מחירי האנרגיה, מחירי הפולים ושער הדולר. אנחנו עושים זאת על-ידי ניהול זהיר ואמצעי הגנה. לדוגמה, אם להערכתך המחיר גבוה ואתה לא קונה פולים ומקצר את המלאי, ומסתבר שהמחיר רק בתחילת העלייה, אתה עלול לשלם מחיר מאוד גבוה, כי המתחרים יוכלו להציע סחורה במחיר נמוך יותר מאשר אתה תוכל להרשות לעצמך. היום אנחנו מחזיקים דרך חוזים מלאי של 3 חודשים, ומדי פעם בהתאם להערכות אנחנו מקטינים או מגדילים את המלאי".

*מה מאפיין את הקשר של החברה עם שוק ההון לאור ההיסטוריה שלה?

"באופן אישי אני נפגש לא מעט עם שוק ההון, אני מכבד אותו ומבין את הצורך שלו במידע ובהערכות. יש לנו משקיעים מסוגים שונים עם ציפיות שונות. אני מדבר בפתיחות גם על דברים שאני מודאג מהם, ולא מצאתי אנשים עם אמוציות שנוטרים טינה".

"הטרנדים לטובתנו"

*מזכירים את ההנפקה והסדר החוב?

"אנשים שפגשתי שמחזיקים במניות החברה מההנפקה, הם אנשי עסקים בהתייחסות שלהם. היה הסדר, ומאותו רגע יש להם נכס אחר ביד, והם מאמינים שהוא ישביח את עצמו. זה שהוא היה שווה פי 10 לפני כמה שנים נשכח, וכרגע הם רוצים שמה שיש להם היום ביד יהיה שווה פי 2 או פי 3".

*איפה נראה את החברה בעתיד?

"סולבר תהיה ממוקדת בעולם רכיבי המזון, ובראש ובראשונה בסויה. סויה היא תחום נפלא להיות בו. זה החלבון הכי זמין, הכי זול, הכי בריא והכי איכותי שהטבע יצר, וכל הטרנדים של ענף המזון פועלים רק לטובתו. נבנה לעצמנו ייחודיות, שתאפשר לנו לצמוח בחלבונים ובמוצרים נוספים בעלי ערך מוסף גבוה יותר, בהם קל לנו יותר להתחרות. אנחנו עדיין נהיה חברה ישראלית, אבל עם בסיס מאוד גדול בסין ובארה"ב, שם אנחנו בוחנים כל מיני סוגים של שיתופי פעולה".