לראשונה: האוצר נדרש לממן הסכם קיבוצי

שכרם של העובדים יהיה גבוה בעוד 4% משכר המינימום והם יזכו לפנסיה בשיעור 18.5%

ההסתדרות חותמת לאחרונה על הסכמים קיבוציים רבים, אבל בפעם הראשונה מי שנדרש לשלם את מחיר העלויות הוא לא רק המעסיקים - אלא גם משרד האוצר.

מדובר בהסכם קיבוצי ראשון בענף הסיעוד, שנחתם היום בין ההסתדרות, חברות הסיעוד והמוסד לביטוח לאומי. ההסכם מבטיח כי שכרם של העובדים יהיה גבוה בעוד 4% משכר המינימום במשק, וכי הם יזכו לפנסיה בשיעור של 18.5% כבר מיומם הראשון לעבודה. ואולם, באופן חסר תקדים, נקבע כי ההסכם יכנס לתוקף רק אם משרד האוצר יסכים לתקצב בהתאם את המוסד לביטוח לאומי - בסכום שמוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה.

בצורה הזו, ההסתדרות והמעסיקים מעבירים את הלחץ אל משרד האוצר: אם במשרד לא יסכימו לתקצוב, אפשר יהיה לטעון כי האוצר מנע את שיפור זכויותיהם של עובדי ענף הסיעוד - ענף הנחשב לפרוץ במיוחד בכל הקשור לזכויות העבודה.

מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, הסבירה ל"גלובס" כי כבר היו מגעים ראשונים עם משרד האוצר בעניין. לדבריה, לא צריך להיות חשש באוצר שמא מדובר בתקדים מסוכן של דרישה למימון הסכם קיבוצי על ידי המדינה, שכן מדובר בענף ייחודי שהמדינה מעוניינת לעודד בו העסקת עובדים ישראלים.

יצוין, כי במוסד לביטוח לאומי פירסמו לפני מספר חודשים מכרז לענף הסיעוד, לפיו יתבקשו חברות הסיעוד שנתמכות על ידי המוסד, לשלם לעובדים פנסיה בגובה 17.5% מהיום הראשון. הביטוח הלאומי לא דרש אז תוספת תקציבית מהאוצר, אולם הגדלת המרכיב הפנסיוני בהסכם הנוכחי יחד עם שכר הבסיס - ככל הנראה מחייבים זאת.