iqua רוצה לערער את ההגמוניה של מוטורולה בשוק הדיבוריות

ההערכות הן כי בישראל נמכרות 350,000 דיבוריות אישיות בשנה ■ יצרניות כמו נוקיה, סוני-אריקסון, Jabra, BlueAnt, iqua ו-Cardo נאלצות בינתיים להתחלק באחוזים בודדים מהשוק

קרנה של תעשיית אביזרי הבלוטות' הכוללת את הדיבוריות האישיות, דיבוריות הרכב והרמקולים הסטריאופוניים עולה בשנתיים האחרונות. ההערכות הן, כי בישראל נמכרות 350,000 דיבוריות אישיות בשנה, כאשר השליטה של השוק היא חברת מוטורולה. הרבה אחריה מנסות זמן רב חברות אחרות לערער את ההגמוניה, אבל לא מצליחות.

יצרניות כמו נוקיה, סוני-אריקסון, Jabra, BlueAnt, iqua ו-Cardo נאלצות בינתיים להתחלק באחוזים בודדים מהשוק. ג'והה רימה, הבעלים והמנכ"ל של חברת iqua הפינית, המתמחה בפיתוח אוזניות, דיבוריות ורמקולים לשוק הבלוטות', הגיע לישראל באחרונה כדי לנסות ולשנות את המצב. כדי להפוך את החברה, שהוקמה ב-2004 ונכנסה לישראל בתחילת 2008, לגורם משמעותי יותר בשוק.

"השוק הישראלי מעניין, משום שהוא איננו עצום ומאוד תחרותי", אומר רימה ל"גלובס". "הישראלים אוהבים טכנולוגיה, יש כאן ביקוש למוצרי בלוטות', ולכן זה מקום טוב לבדוק את המוצרים שלנו".

בשנה שעברה החברה מכרה 20,000 אוזניות ודיבוריות לרכב בישראל, והשנה היא מצפה למכור 50,000 מהן. מוטורולה, מובילת השוק, מחזיקה לפי הערכות בכ- 40% ממנו. אף יצרנית לא הצליחה לשנות את ההגמוניה של החברה האמריקנית בישראל בשנים האחרונות, ולא בטוח שיהיה ל-iqua קל לדגדג את הנמר.

בתחרות מול מוטורולה החליטה iqua לשתף פעולה באמצעות המפיץ הישראלי שלה - "זמן אוויר", עם סלקום ופלאפון. מוצרי החברה מוצעים בנקודות המכירה של שתי המפעילות, כדי להגיע לקהל גדול של לקוחות. "אנחנו ממוקדים על גידול ועל החדרת המוצרים שלנו", הוא אומר.

"אנחנו חברה צעירה יחסית ולכן אנחנו סלקטיביים בשווקים שאנחנו נכנסים אליהם. בשווייץ למשל, אנחנו ממוקמים עם אוזניות הבלוטות' הסטריאופוניות שלנו במקום הראשון. באנגליה, אנחנו מדורגים בין חמשת הגדולים עם המוצרים שלנו לרכב. בארה"ב, אנחנו מוכרים את המוצרים שלנו בעיקר דרך החנות של אפל. הערוץ של אפל חשוב לנו, כי הלקוחות שלהם צרכנים כבדים של אוזניות בלוטות'".

בעקבות השמש

רימה, שהיה בעבר סגן נשיא בנוקיה לתחום האביזרים, לא מתכנן להתרחב לכיוון של ייצור מכשירי סלולר. "חלק מהלקוחות שלנו הן יצרניות טלפונים, ולכן לא נלך בכיוון הזה", הוא אומר, "יצרניות הטלפונים מחזיקות בדרך-כלל מחלקות לאביזרי דיבוריות בלוטות' רק כהשלמה למוצר העיקרי שלהן. להערכתי, הן יפסיקו לייצר דיבוריות בעתיד ויישארו רק החברות העצמאיות. מסיבה זו, אני מעדיף להשאיר את הפוקוס של iqua בעולם האביזרים ולא להתרחב לתחומים אחרים".

הקטלוג של iqua מתוכנן לצמוח בקרוב בקטגוריית הדיבוריות הסטריאופוניות בטכנולוגיית הבלוטות' ובתחום המוצרים הסולאריים. החברה מוכרת בישראל את SUN - דיבורית אישית, שמאפשרת טעינה חלקית באמצעות אור השמש.

התחום הסולארי עדיין לא מספיק מפותח גם בעולם ורק לחלק קטן מהחברות המייצרות מוצרי בלוטות' יש היום מוצרים סולאריים. הטכנולוגיה עדיין בעייתית ומחייבת שעות ארוכות של טעינה מהשמש, בשביל שניתן יהיה להשתמש במכשיר לזמן סביר.

כמו-כן, חלק מהמוצרים מגושמים ואיכות השמע שלהם עדיין נמוכה בהשוואה למוצרים מקבילים שעדיין לא עובדים בצורה סולארית. "הבעיה עם המוצרים הסולאריים היא הציפייה של הלקוחות מהם. אותם לקוחות חושבים שמדובר ביכולת שמבטלת את מטען הקיר. בפועל, היא עדיין לא מסוגלת לעשות את זה, ויכולה כרגע רק להאריך את זמן הפעולה של הסוללה", אומר רימה.

להערכתו, רק בעוד שלוש עד חמש שנים, הצרכן לא יצטרך להשתמש במטענים המתחברים לשקע החשמל, והטכנולוגיה הסולארית תהווה תחליף. iqua מתכננת לייצר גם מטענים סולאריים הפועלים באמצעות אנרגיית השמש.