ועדה של האו"ם: שיעורי החיסכון הגבוהים של אסיה לא גרמו למשבר

[למדור שוקי עולם] ראש הועדה למסחר ופיתוח באו"ם: "יש הטוענים שאסיה עזרה לממן צריכה חסרת אחריות בשאר העולם. זה פשוט לא נכון" ■ "הרגולציה הרופפת של ארה"ב במגזר הפיננסי היא האשמה העיקרית במשבר"

בכירים מהזירה הפוליטית ואקדמאים אסייתים דוחים את התאוריה לפיה שיעורי החיסכון הגבוהים במדינות אסיה תרמו במידה ניכרת להיווצרותו של המשבר הפיננסי על ידי הצפת העולם בכסף, וטוענים כי הרגולציה הרופפת של ארה"ב במגזר הפיננסי היא האשמה העיקרית במשבר.

"יש הטוענים שאסיה עזרה לממן צריכה חסרת אחריות בשאר העולם. אני פשוט לא מבין את זה", אמר סופצ'אי פניצ'קפדי, ראש הועדה למסחר ופיתוח באו"ם ובכיר לשעבר בממשלת תאילנד. "מדובר בתאוריה נוספת שעלינו לגנוז; אסייתים לא חסכו יותר מדי וצרכו פחות מדי. זה פשוט לא נכון".

התאוריה של "עודף החיסכון" לפיה עודף של כסף במדיניות אסיה ואצל יצואניות הנפט גרמו להפחתת הריביות או הורידו את מחיר הכסף, הועלתה לראשונה על ידי בן ברננקי ב-2005, לפני שהוא התמנה לראש הפדרל ריזרב. מאוחר יותר, כלכלנים בממשל בוש אימצו את התאוריה והשתמשו בה כדי להסביר את הגורמים למשבר הפיננסי החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

המבקרים של תאוריית "עודף החיסכון" טוענים כי היא פשוט מעבירה את האחריות מארה"ב למדינות אחרות. התומכים בתאוריה אומרי כי ברור שלעודף המסחרי של סין השפעה של ממש על הכלכלה הגלובלית.

ההבדל העיקרי בין אסייתים לאמריקנים, אמר הבכיר באו"ם, הוא שאמריקנים שהצרכנים האמריקנים לקחו הלוואות ענק כדי לממן את ההוצאות שלהם בעוד שהאסייתים לא עשו זאת. רמות הצריכה באסיה הן "נורמאליות, ומהוות בממוצע 40% מהתמ"ג. פניצ'קפדי מכיר בכך שצריכת משקי הבית בסין נמוכה יחסית, ועומדת על 36% מהתמ"ג, אך הוא מסביר זאת בגידול ניכר ביצוא ובהשקעות ולא בצריכה חלשה.

נשיא הבנק המרכזי של סין (PBOC), צ'ו קסיאוצ'ואן, שהשתתף בכנס של האו"ם, אמר כי שיעורי החיסכון בסין אינם צריכים לרדת ושהצריכה בסין לא צריכה לעלות. עם זאת, צ'ו טען כי התמקדות יתר בגורמי "מאקרו" כמו חוסר איזון בשיעורי החיסכון מסיטה את תשומת הלב מגורמי "מיקרו" חשובים יותר כמו רגולציה פיננסית.