נכסים ובניין ביקשה לפרוע הלוואה בהנחה; הבנק מאיים לממש הקרקע

מדובר במיזם נדל"ן בפלורידה בו שותפה זרוע הנדל"ן של קבוצת IDB ב-75% ■ נכסים ובניין ושותפתה לא פרעו את תשלום הריבית השוטפת האחרון על ההלוואה שיתרתה היא 44 מיליון דולר

הדיווחים הקשורים ב קבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר, משפחות מנור ולבנת, מגיעים מכל קצוות תבל: אם מוקדם יותר דיווחנו כי קונצרן כור תעשיות חזר להשקיע במניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס וביום שישי רכש מניות שהביאו את אחזקתו ל-1.25%, חדשות אחרות מנשבות מיבשת אחרת - אמריקה.

על-פי הודעת נכסים ובנין , זרוע הנדל"ן של הקבוצה לבורסה, היא עשויה לאבד את אחזקתה בקרקעות שבטמפה, פלורידה. זאת, כיוון שמדובר בקרקעות המשועבדות לבנק - שהעמיד הלוואה לרכישת הקרקע (Non Recourse - הלוואת מינוף ללא זכות חזרה ללווה). נכסים ובנין מנוהלת על-ידי סגי איתן.

נכסים ובנין שותפה במיזם נדל"ן (SSCC, או בשמו המלא Station Square Clearwater Condo) הכולל 126 יחידות דיור ושטחים מסחריים בשטח כולל של כ-1,000 מ"ר. המיזם ממוקם בעיירה קלירווטר באחזקה של 75% בשרשור. על הקרקע רובצת הלוואה בנקאית שיתרתה 44 מיליון דולר (48 מיליון דולר במקור), אשר אמורה להיפרע סופית בסוף השנה, עם אופציה להארכה עד יולי 2010. נכסים ובנין והשותפה המקומית (25%) ביקשו לבצע פירעון מוקדם להלוואה, אך ב"הנחה" על יתרתה המשוערכת; בבנק סירבו, ובינתיים, תשלום הריבית השוטפת האחרון לא שולם.

הפרישה 4.5 מיליון דולר להפסד כבר ב-2008

יצוין, כי ההלוואה הועמדה גם בכפוף לערבויות חלקיות של השותף המקומי. כיוון שלא נפרע התשלום האחרון, מבקש הבנק לממש את הבטחונות שבידו, אם כי לא ברור בשלב זה האם אכן יעשה זאת. במידה וכן, תפריש נכסים ובנין 4.3 מיליון דולר להפסד. מדובר בתרחיש שונה מזה עליו דיווחה נכסים ובנין לפני שבועיים בדיוק - אז נאלצה לפרוע הלוואה של 25 מיליון דולר בלאס וגאס, כיוון שאחת השותפות החליטה לא להאריך מכתב אשראי שניתן כבטוחה להלוואה.

מדו"חותיה הכספיים המלאים של נכסים ובנין ל-2008 עולה, כי הוחל באכלוסו של המיזם בתחילת 2009. החברה דיווחה כי נחתמו 70 חוזי מכר לדירות בפרוייקט בהיקף של 41 מיליון דולר, ושתי דירות מתוכם אוכלסו. ההון העצמי הכולל שהושקע בו הסתכם ב-17 מיליון דולר, 10 מיליון דולר מתוכו מהווה חלקה של נכסים ובנין.

"להערכת החברה, בהסתמך על מצב מחירי השוק בפלורידה, והקושי בהמשגת מימון למשכנתאות, מספר האכלוסים יקטן ממספר רוכשי הדירות ולא ניתן בשלב זה להעריך את היקפם", נכתב בדו"חות. כתוצאה מכך, הפרישו במיזם 6 מיליון דולר לירידת ערך ב-2008, 4.5 מיליון דולר מתוכם הפרישה נכסים ובנין עצמה.