ביניש: חופשת לידה של עו"ד אינה מצדיקה דחייה אוטומטית של הדיון בתיק

נשיאת העליון שיגרה הנחייה לנשיאי, שופטי ורשמי בתי המשפט, שלפיה לא בכל מקרה שעורכת דין מבקשת דחיית דיון בשל היותה בחופשת לידה יש להיענות לכך אוטומטית - גם אם היא מטפלת בלעדית בתיק

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, שיגרה הנחייה לנשיאי, שופטי ורשמי בתי המשפט השונים, שלפיה לא בכל מקרה שעורכת דין מבקשת דחיית דיון בשל היותה בחופשת לידה יש להיענות לכך אוטומטית - גם אם היא מטפלת בלעדית בתיק.

בכך דחתה ביניש את בקשת ראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, לקבוע נוהל גורף כאמור.

ביניש ציינה כי אמנם לאישה יולדת זכות לחופשת לידה לשם התאוששות פיזית ונפשית ולצורך טיפול ברך הנולד, אולם מנגד ניצבים האינטרסים של מניעת סחבת במשפטים ושמירה על טובת הלקוח המיוצג.

לדברי ביניש, "בדרך-כלל זמני חופשת הלידה ניתנים לצפייה מראש, והדבר מאפשר היערכות מוקדמת מתאימה מבחינת ייצוג הלקוח". מלכתחילה גם רצוי שהשופט יעשה מאמץ לקבוע מראש את מועד הישיבות בהתחשב בחופשת הלידה הצפויה ובאפשרות למציאת מחליף לעורכת הדין בתקופה זו.

כעיקרון, מוסיפה הנשיאה, יש לכבד את זכותה של עורכת הדין לחופשת לידה ולהתחשב בה. עם זאת, יש להתחשב בשיקולים שונים, ובהם האפשרות להחליפה בעורך/ת דין אחר/ת בדיון שבחופשה, וזאת נוכח השלב בו מצוי התיק; רמת המורכבות שלו; דחיפות הדיון שנקבע בו; האם קיימים יחסי אמון מיוחדים ואישיים בין הלקוח לעורכת דינו באופן שהחלפתה לצורך הדיונים הצפויים תגרום ללקוח נזק; עמדת הלקוח; עמדתם של בעלי הדין הנוספים בתיק; מאמצים שנעשו למציאת עורך דין מתאים; ועוד.

כן ראוי לבחון, לדבריה, את פער הזמנים בין הלידה עצמה לבין הדיונים הקבועים. "ככל שמדובר בפער זמנים קצר יותר בלא שנמצא עורך דין חלופי - יהיה צורך בדחיית מועד הישיבה".