אות הקין של ביגבנד

הפשרה שהגיעה אליה היא למעשה כתם כבד

הכתובת הייתה על הקיר

ביגבנד, המפתחת נתבי תקשורת לשירותי מולטימדיה, הונפקה בנאסד"ק מוקדם מדי ולפי שווי גבוה מדי. החברה, שריכזה לא מעט עניין בטרם הנפקתה לפני כשנתיים וחצי, הונפקה לפי 13 דולר למניה, ולמעט מספר ימים אחרי ההנפקה בהם שאפה אוויר דליל חמצן, ידעה מנייתה רק את הדרך למטה.

בתוך זמן קצר מרגע ההנפקה, החלה החברה לפרסם אזהרות רווח ו/או תחזיות רבעוניות ושנתיות מאכזבות, ולציבור המשקיעים נגמרה הסבלנות. בזו אחר זו הוגשו נגדה תביעות ייצוגיות, שרובן טענו כי הנהלת החברה, בראשות אמיר בסן אשכנזי, המנכ"ל שהוא גם אחד ממייסדיה, כללה בתשקיף ההנפקה מידע מטעה, והפרה כך את אחד מחוקי הרשות לני"ע האמריקנית. מידע מטעה או לא, מצבור התביעות הייצוגיות היווה הוכחה שהחברה הונפקה טרם זמנה.

לא רק באופן סמלי

ברוב המקרים, תביעות ייצוגיות, לפחות כאלו המוגשות נגד חברות ציבוריות שמניותיהן קרסו, אינן משיגות את מטרתן. אם זיכרוננו אינו מטעה אותנו, אין חברה ישראלית - מאלו שהונפקו בנאסד"ק - שנאלצה לפצות את ציבור משקיעיה על הפסד שנרשם כתוצאה מהשקעה במניותיה, ולכן ביגבנד הפכה במובן זה ל"חלוצה", אך לא מהסוג הראוי להערכה.

לפני מספר ימים נודע כי החברה הגיעה לפשרה באחת התביעות הייצוגיות שהוגשו נגדה, ולפיה תפצה משקיעים שרכשו את מניותיה בין התאריכים 15 במארס 2007 ועד אוקטובר אותה שנה (תקופה במהלכה איבדה המניה מחצית מערכה) בסכום ברוטו כולל של 11 מיליון דולר, או 86 סנט לכל מניה שמוחזקת בידי בעל מניות שמיוצג בתביעה, לפני שקלול חלקו בעלויות המשפטיות.

באופן די לא מפתיע, הנהלת ביגבנד כפרה בהאשמות שהועלו נגדה, אך עצם ההגעה לפשרה (גם אם מדובר בהחלטת ביהמ"ש) מהווים כתם על דש הבגד של החברה, ובמיוחד של הנהלתה.

באופן עקיף, הכסף חוזר לבעלי המניות

אין מה לחשוש מהאופן בו תממן ביגבנד את הפשרה. הודות להנפקת הענק שביצעה (גיוס של 160 מיליון דולר ברוטו בקירוב), לחברה יש מזומנים מפה ועד הודעה חדשה. נכון לתום הרבעון הראשון, יש באמתחת ביגבנד מזומנים בשווי של 167.5 מיליון דולר - שווי ראוי לציון, אך לא כזה שמנקה את הכתם שהסכם הפשרה הותיר בהיסטוריית החברה.

דרך אגב, גם שנתיים וחצי לאחר ההנפקה, ביגבנד עדיין רחוקה שנות אור ממחיר ההנפקה. החברה נסחרת כיום לפי מחיר של 4.95 דולר המשקף שווי של 323 מיליון דולר, 62% מתחת למחיר לפיו הונפקה, ונתון שהופך את הנפקתה לאחת הגרועות בהיסטוריית ההנפקות הראשוניות של מגזר הטכנולוגיה הישראלי בנאסד"ק. *

נפילה