תעלומת האקזיט: האם לייף-קיפר אכן ביצעה את אחד האקזיטים הגדולים בהיי-טק? בדיקת "גלובס"

(עדכון) MSI הבריטית-טיוואנית הרוכשת לא פירסמה הודעה על העסקה ■ החברה הטייוואנית אינה שווה 21 מיליארד דולר אלא 650 מיליון דולר בלבד ■ אין תימוכין כי לחברה יש אישור מה-FDA ■ רופאים בכירים בארץ טוענים כי אינם מכירים את המוצר וכי מעולם לא פורסמו עליו מאמרים

רכישה של מוצר ישראלי לפי שווי של מיליארד דולר, עשויה להיות חדשה מדהימה לתעשיית הביומד הישראלית. מאוד היינו רוצים לקבל את הסיפוק של סייף סקאי כפשוטו. עם זאת, מספר רב של שאלות ותהיות מרחף סביב העסקה, עד כדי העלאת ספקות מהותיים לגבי אמינות המידע.

בחדשות ערוץ 2, נחשף כי בתחקיר שנעשה לתוכנית "אולפן שישי" עולה כי אריק קליין, אחד מהבעלים של החברה והמפתח של הפטנט, ישב במאסר בגין עבירות מרמה. השופטת חיותה כהן, הגדירה אותו בפסק דין שנתנה בשנת 2003 כ"נוכל סידרתי".

בתעשיית הביומד העריכו היום כי הפרטים שנמסרו לעיתונות אינם מדוייקים. אולי, הם אמרו, נמכר קניין רוחני בלבד, עבור סכום של 370 מיליון דולר באבני דרך, שיינתנו רק אם באמת ינבע מן הפטנט מוצר שירשום מכירות. ואולם, בכירי החברה התעקשו - המוצר כבר קיים ופעיל, הסכום ישולם כולו במזומן.

במהלך היום הצטברו עוד סימני שאלה לגבי העסקה. תגובת מנכ"ל החברה (ראו בהמשך), גבי פיקר רק הגבירה את הספקות.

1. מיהי הרוכשת של המוצר, או מדוע מכחישה MSI בריטניה כי מתקיימת כזו עסקה?

בראיון שערכנו עימו הבוקר אמר פיקר, מנכ"ל סייף סקאי, כי הרוכשת הינה MSI הבריטית. בתשובה לשאלה האם מדובר בסניף הבריטי של חברת Micro Star International הטייוואנית, כפי שדווח בעיתונות וכפי שנאמר בשיחה עם פיקר היום בגל"צ, אמר פיקר כי "יכול להיות, התאגיד הטייוואני הוא גדול". כשהתבקש לומר מה שמה המלא של החברה, לא ידע להרחיב באשר לפירוש ראשי התיבות. הוא הצהיר כי החברה תוציא הודעה מטעמה לעיתונות היום.

MSI בריטניה מכחישה היום את קיומה של עסקה כזו. ריצ'רד סטיוארט, מנהל השיוק של MSI בריטניה, אמר היום כי לא שמע מעולם על עסקה כזו וכי "כנראה ניתן לכם מידע מוטעה".

עו"ד גבי הייק, ממשרד עורכי הדין זליגמן ושות', שטיפל בעסקה, הפנה אותנו לאדם בשם טיל קונטרויטין אשר חתם מולו על המסמכים, אך אדם כזה לא אותר במשרדי החברה.

2. חברת מיקרוסטאר הטיוואנית נסחרת ב-658 מיליון דולר, ולא 21 מיליארד דולר, כפי שפורסם היום באמצעי התקשורת. גם לולא ההכחשה, לא ברור כיצד חברה כזו יכולה לבצע את העסקה הכוללת העברה של יותר ממחצית משווייה מיידית ובמזומן לכיסי בעלי החברה עמוס בוכניק ואריק קליין, ועוד השקעה בפעילות החברה המשותפת.

3. האם למוצר אישור FDA? פיקר טען בשיחה עם "גלובס" הבוקר כי למוצר lifekeeper אישור FDA לשיווק בארה"ב, וכי החברה עמדה בכל הדרישות שהציבה לה הרשות, אם כי לא הסכים לומר מה היו הדרישות. באתר ה-FDA לא נמצא מסמך המאשר כי מוצר בשם זה אושר לשיווק, אף על-פי שהרשות מפרסמת אישורים כאלה, ולא נמצאה עדות לכך שהמוצר נרשם לאישור.

4. האם למוצר פטנט? פיקר הסביר כי הפטנטים של המוצר רשומים תחת שמו של קליין. במאגר הפטנטים האירופי לא נמצאו פטנטים בתחום זה על שמו של קליין, לבד מפטנט בבעלות חברת Texas Instruments, בתחום תקשורת הבלוטות'.

5. היכן בוצע הניסוי הקליני? מספר רופאים בכירים בתחום הסוכרת בישראל טענו כי אינם מכירים את המוצר ומעולם לא שמעו עליו, וכי לא פורסמו מאמרים מדעיים הקשורים בטכנולוגיה. תחום המדידה הלא פולשנית של סוכר הוא אחד התחומים החמים בתחום. פיקר לא הסכים לומר האם החברה ביצעה ניסוי קליני במוצר, אלא ביקש: "נשמור את המידע הזה לפרסום לאחר שתצא לאור ההודעה מטעם החברה הבריטית", ואולם באתר של סייף סקאי נאמר כי נערך ניסוי שגילה שלמוצר 96% יעילות וכי רופאים רבים בעולם נחשפו אליו. בכל זאת, רופאים בכירים בתחום בישראל טוענים כי מעולם לא שמעו על ניסוי כזה.

6. כיצד ניתן היה לפתח מוצר כזה בזמן וביכולות של החברה? מדידת סוכר לא פולשנית היא משימה שבה התנסו ונכשלו חברות רבות, גדולות וקטנות. גם המשימות האחרות שטוענת סייף סקאי כי ביצעה, הינן מורכבות. פיקר טען כי קליין, שאינו ביולוג, הצליח לפתור את הבעיה עם צוות קטן, ללא עזרתם של רופאים וביולוגים. הוא לא הסכים לגלות היום מהי הטכנולוגיה שבה מבוצעת המדידה או אילו סיגנלים גופניים מזינים את האלגוריתם שפיתח לכאורה קליין.

7. מדוע אין החברה מדגימה את המוצר? בקשת "גלובס" לדגום את המוצר נענתה בשלילה. נאמר כי נוזמן להדגמה לאחר שההסכם ייחתם. המעטים טענו כי לא ניתנה להן האפשרות לראות מוצר עובד. עו"ד הייק אמר כי ראה את המוצר בפעולה, אך הדגיש כי אינו מגיע מן התחום הרפואי.

8. מיהי סייף סקאי? החברה-האם בבעלות בוכניק וקליין לא הייתה מוכרת עד היום, לבד מהשקעתה בחברת אשד מדיה גרופ. החברה-האם רשומה בגיברלטר והחברה-הבת רשומה בבני-ברק, אף שלטענתה המשרדים שלה הם ברמת החייל. סייף סקאי עוסקת בתחום התוכנה, בתחום הביטחוני ובתחום האנרגיה הירוקה, אף אין לפעילותה כמעט זכר באינטרנט, מלבד חברה המעידה כי היא מרוצה ממוצרי החברה.

9. מיצאו גם אתם את הדימיון: ליפוייב ולייפקיפר; מדבקה עם אלקטרודות לטיפול בפצעים ומדבקה לאבחון התקפי לב וסוכר בדם; שווי של מילארד שקל בבורסה מול עסקה של מיליארד שקל על שווי של מיליארד דולר; חבר של נתניהו (אביב בושינסקי, בליפוייב) חבר של רה"מ (פיקר, במקרה דנן); חרדים מבני-ברק וירושלים וחרדים מבני-ברק; עסקאות ענק עם חברות עלומות באירופה, המסתכמות במכירות של מאות אלפי דולרים לעומת עסקה עם חברה בריטית שמסרבת להכיר בה. אנחנו לא אומרים שיש קשר בין החברות. בינתיים אנחנו רק משועשעים מנטייתו של הגורל ליצור תקבולות יפהפיות.

כל הנתונים האלה, אין בהם כדי להעיד במפורש כי מישהו אינו דובר אמת, אך נשמח מאוד לשמוע מן החברה הבהרות.

פיקר: "מעולם לא השתמשנו בביטוי אקזיט"

תגובת מנכ"ל סייף סקאי, גבי פיקר: "העסקה שרירה וקיימת. בידינו נמצא מזכר הבנות MOU חתום באישור נוטריון של שני הצדדים מלווים על-ידי משרד עורכי-דין זליגמן, שליווה את המשא ומתן. גם בידיהם נמצא העתק של המסמך. מדובר בהסכם שאומר שמוקמת חברה משותפת באנגליה, שהעיסוק היחיד שלה זה ההפצה והפיתוח של המוצר לאזור ב' ואולי גם לאזור ג'. אנחנו לא השתמשנו בביטוי 'אקזיט' אפילו לא פעם אחת במהלך העסקה הזו. יש בידינו פטנט שהצלחנו לגרום לחברה בריטית להתעניין בו, והם החליטו להקים איתנו חברה משותפת שעניינה המדבקה, שיווקה, פיתוחה הנוסף ומכירתה או הפצתה".

*למה הצגתם את ההסכם כסגור אם יש בידכם מזכר הבנות והעסקה איננה גמורה?

"המדובר במזכר הבנות חתום שבמידה ולא מגיעים להסכם הוא ההסכם. אבל טיוטת הסכם כבר נמצאת אצלנו ויש לי סיבה טובה להאמין שעד יום ב' הבא, שבוע מהיום, היא תהיה חתומה. אם לא ייחתם ההסכם אז מזכר ההבנות ישמש במקומו".

לא ניתן היה לקבל את תגובת עו"ד גבי הייק, ממשרד מ. זליגמן, עד לסגירת הגיליון.

החברה: המוצר יכול להתריע על התקף לב חצי שעה לפני התרחשותו

מתיאורי המוצר של LifeKeeper כפי שמופיעים באתר המוצר ועל-ידי בכירי SafeSky, עולה כי המוצר בודק, באמצעות חיישן המוצמד לגוף במדבקה, ערכים מוכרים כמו חום, קצב לב ו-EKG, אך גם ערכים שעד היום לא ניתן היה למדוד בשיטה זו, כמו לחץ דם וסוכר. החברה טוענת כי היא יכולה להתריע על התקפי לב חצי שעה לפני התרחשותם.

החברה מסבירה כי הבדיקה של הערכים הללו מבוססת על מדידת הדופק וניתוח של המדד באלגוריתמיקה המאפשרת להתריע על חריגות. היא אינה מסבירה אילו סיגנלים גופניים נוספים היא חשה כדי לספק נתונים כמו לחץ דם או סוכר, אשר ככל הידוע, אין היום דרך להסיקם ממדידת קצב לב. מוצר שיכול לעשות את מה שמציעה סייף סקאי ראוי לסכום ששולם עליו בעיקר בעבור פרמטר אחד - המדידה הלא פולשנית של רמות הסוכר בדם. חברות בכל העולם, מחברות המכשור הרפואי הגדולות בעולם ועד חברות סטארט-אפ צעירות ושאפתניות, כולל כאלה המבוססות על קניין רוחני אקדמי, כבר השקיעו עשרות מיליוני דולרים כדי למצוא פתרון למדידת סוכר לא פולשנית, בינתיים ללא הצלחה.

החברה גאה במיוחד בטכנולוגיה הממוזערת שלה המשדרת את הנתונים שנאספו לטלפון הסלולרי של הפציינט, ומשם, בעת חירום, לכל איש קשר שהוגדר עבורו מראש, כולל מד"א, רופא פרטי או קרוב משפחה. בדור הבא של המוצר, לפי אתר החברה, יכלל בו רכיב תת-עורי המספק לחולי הסוכרת אינסולין על-פי דרישה ובאופן אוטומטי. כמו-כן, יכלול הדור הבא של המוצר דפיברילטור - קוצב לב - המופעל בשלט רחוק בהתאם לנתונים על מצבו של החולה. לדברי פיקר, המוצר כבר קיבל את אישור ה-FDA והוא כבר מסוגל לבצע את כל המדידות עליהן דווח.

פיקר סירב לומר האם המוצר עבר ניסויים קליניים, אך באתר נכתב כי היא נבדקה על-ידי מגוון רופאים ברחבי העולם וזכתה לשיעור הצלחה של 96% בבדיקות (אם כי לא נאמר באיזה מדד, או מול מה נעשתה ההשוואה).

SafeSky הודיעה אתמול: נמכרנו לפי מיליארד דולר

המוצר העיקרי של החברה, שבבעלות ד"ר עמוס בוכניק ואריק קליין, לייף קיפר, הוא שילוב של חיישן עם תוכנת אלגוריתמיקה למדידה של פרמטרים שונים בגוף האדם, לשם התראה על מחלות * לטענת החברה, המוצר כבר מאושר לשיווק על-ידי ה-FDA, אך עדיין לא נמצא בשלב המכירות

תחום הביומד בישראל מפתיע מעת לעת עם עסקה גדולה שמגיע כאילו משום מקום, בעיקר מחברות צנועות שלא מרבות להיחשף. בשנתיים האחרונות זכינו לראות הסכמים מפתיעים אצל אלפא ביו, חברה מוכרת בתחום רפואת השיניים, שנמכרה לפתע ב-95 מיליון דולר לחברת Nobel Biocare, ואצל Ventor, חברה מוכרת בתעשייה, אך כזו שהפתיעה מבחינת השלב המוקדם שבו נמכרה לחברת Medtronic ובמחיר גבוה יחסית לאותו שלב - 325 מיליון דולר.

ואולם, העסקה בהיקף של 370 מיליון דולר ובשווי של מיליארד דולר שעליה מדווחת חברת סייף סקאי (SafeSky) היא ההפתעה הגדולה ביותר שהייתה בשוק הזה עד היום. משקיעים בתעשיית הון הסיכון ורופאים ישראלים לא שמעו על קיומה של החברה מעולם. לחברה נוכחות דלה באינטרנט - עד אתמול באתר הבית של SafeSky בלבד ומהיום גם באתר בשם Lifekeeper2009.com. גם עם פרסום ההודעה, שמרו בעלי החברה על חשאיות יחסית למי שביצעו את האקזיט של השנה. רק מנכ"ל החברה, ד"ר גבי פיקר, ניאות להתראיין ולספר על מתווה העסקה.

תחנות בדרך

"החברה הבריטית MSI תקים יחד איתנו חברה-בת, בבעלות משותפת, שבה תחזיק סייף סקאי 67% ו-MSI תחזיק 27%. בתמורה יועברו הזכויות והקניין הרוחני של המוצר לייף קיפר לחברה המשותפת, ועל כך תשלם MSI סכום של 370 מיליון דולר במזומן. הסכום יחולק שווה בשווה בין שני אנשים בלבד - מייסדי החברה בוכניק וקליין. הסכום הזה הוא התשלום הראשוני, ואינו תלוי בהשגת אבני דרך נוספות.

"החברה המשותפת תהיה אחראית למסחור ולשיווק של המוצר, בעוד סייף סקאי תמשיך לפתח מוצרים רפואיים שהמציא קליין. ישנן שתי תחנות בהמשך המאפשרות ל-MSI לדלל אותנו לפי שוויים גבוהים יותר. בנוסף לכך, MSI תשקיע במיזם עצמו", אמר היום פיקר.

פיקר הסביר כי ההסכם נמצא בשלב מזכר ההבנות. חוזה סופי אמור להיחתם כבר בשבועות הקרובים, אולי אפילו השבוע. לדבריו, עוד היום (ב') אמורה החברה הבריטית לדווח על העסקה. נכון למועד סגירת הגיליון, עדיין לא יצא דיווח רשמי.

המוצר לייף קיפר הוא שילוב של חיישן עם תוכנת אלגוריתמיקה למדידה של פרמטרים שונים בגוף האדם, לשם התראה על מחלות. עיקר הפעילות מבוסס על אלגוריתם מתמטי שפיתח קליין, תושב-חוץ העוסק בהנדסת החשמל. לדברי פיקר, עיקר התחכום של המוצר מבוסס על האלגוריתמיקה של קליין, שלא עבד על הפרויקט עם רופאים או עם ביולוגים. פיקר מסביר כי המוצר פותח על-ידי מספר קטן של עובדים ברחבי העולם, במשך שמונה שנים.

לא פולשני

את הצד הרפואי והכלכלי של החברה מביא ד"ר בוכניק, רופא שיניים ובעל רשת מרפאות שיניים, המעורב גם בהשקעות בתחומים רבים. לפני כחצי שנה רכש בוכניק 16% מחברת סיאלו תמורת 2.25 מיליון שקל. בוכניק מעורב בהשקעות נוספות, כגון חברת המדיה אשד גרופ, העוסקת בתחום הפרסום הסלולרי. הוא מעורב גם במיזמים ללא אספקט טכנולוגי, כמו למשל מפעל הטליתות והציציות "משכן התכלת" (שבתקופת ההתנתקות ייצר טליתות עם פסים כתומים).

בעבר נקשר שמו בפרשיה שבה שקל משרד הבריאות לשלול את רישיונו, לאחר שדיווח למשטרת מחוז הדרום כי הוא יודע את זהותו של אנס ורוצח שפעל באזור, אך יגלה אותה רק אם תופסק חקירה נגד הרב אלעזר אבו-חצירא.

חברת סייף סקאי, החברה הפרטית בבעלות השניים שהינה המוכרת של המוצר והזכויות, היא חברה העוסקת בפעילות תוכנה, בין היתר תוכנה לאתרי הימורים, אנרגיה ירוקה ומוצרים ביטחוניים. בוכניק מחזיק בחברת סייף סקאי ישראל לבדו. לדברי פיקר מדובר בסניף ישראלי של חברה שיש לה פעילות במגוון מדינות בעולם. על-פי אתר חברת לייף קיפר, לחברה-האם סייף סקאי יש פעילות באפריקה (דרום אפריקה, קונגו ובוטסוואנה), ובאירופה (טורקיה, צרפת, קפריסין וגיברלטר).

פיקר מספר כי בחברה מועסקים עובדים בודדים בעולם, וכי כעת מקימה החברה את הסניף שלה באופן זמני ברמת החייל, אם כי עדיין לא ברור האם תישאר שם. הסניף הישראלי של החברה רשום בבני ברק.

עמל רב

ד"ר פיקר, מנכ"ל החברה, היה בעבר רופא שיניים והיום הוא איש עסקים בתחום הביטוחים הרפואיים. הוא מוכר כחבר ילדות של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

באשר לרוכשת, בעיתונות דווח כי מדובר בחברת Micro Star International הטיוואנית. פיקר אמר היום כי מדובר בחברה בריטית, והוא אינו בטוח כי היא קשורה לקונצרן הטייוואני. "זה קונצרן גדול עם סניפים רבים", אמר פיקר. מדברי פיקר היום בגל"צ ניתן היה להבין כי סכום הכסף שהושג ייכנס בשלמותו לכיסיהם של בוכניק וקליין (אחרי תשלום מס), ואילו השכירים האחרים בחברה, אותו מספר עובדים קטן שעמל שמונה שנים על פיתוח המוצר, כולל פיקר עצמו - לא יזכו לבונוסים מן העסקה, בניגוד למקובל בעסקאות אקזיט אחרות בתחום ההייטק, ובחברות אחרות שבהן העובדים שותפים לחברה במניות ואופציות.