יבואני הברזל לביהמ"ש: בטל את החלטת התמ"ת להטיל היטל זמני על ייבוא ברזל

טוענים כי החלטה זו של משרד התמ"ת גורמת נזק מיידי של 200 מיליון שקל למשק

בסוף השבוע הגישו יבואני ומעבדי ברזל המשויכים לאיגוד לשכות המסחר עתירה מנהלית דחופה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, נגד משרד התמ"ת, מנהל המכס, רשות המסים, שר התמ"ת ושר האוצר.

העותרים תובעים, באמצעות עו"ד יוסי לוי, לבטל את החלטת הממונה על היטלי סחר במשרד התמ"ת, ראובן פסח, להטיל ערובה זמנית בסך 133 דולר על ייבוא טון ברזל לבניין לתקופה של 200 יום.

לטענת היבואנים, "הממונה שקל רק שיקולים הנוגעים ליצרנים הגדולים בישראל שהגישו את הבקשה לנקיטה באמצעי הגנה - והתעלם כליל מהנזקים האדירים והמשמעויות כבדות-המשקל שיהיו להחלטתו לעשרות מפעלי עיבוד. החלטה מנהלית שכזו חייבת לשקול כל השיקולים הרלוונטיים ולערוך איזון בין אינטרסים של כל הגורמים הנוגעים לעניין".

החלטת התמ"ת נעשתה בעקבות פניית שתי יצרניות ברזל מצולע - חברת חוד אסף וחברת יהודה פלדות - לפני מספר חודשים. השתיים טענו כי ייבוא הברזל רשם גידול חד העלול למוטט את ענף הברזל המקומי.

לדברי פסח, בדיקה שקיים העלתה כי אכן נרשם זינוק בייבוא הברזל, שהביא להפחתת מחירים פוגענית בשוק המקומי. העותרים טוענים כי משמעות ההחלטה היא נזק של 200 מיליון שקל, שיקפוץ להיקף שנתי של 400 מיליון שקל אם היא תאושרר.

"הגיוני שהמחיר יעלה בסוף"

לדברי פסח, הטענות חסרות-שחר. "אני עושה את השיקולים על-פי החוק. כשאנחנו משקללים את הנזק שהיה ליצרנים המקומיים והנזק שהיה צפוי להם, מול השפעת ההחלטה על סך השוק כולל מעבדי הברזל ואת המחיר שהקבלנים משלמים - נראה כי הנזק לכלל המשק היה גדול יותר לו היינו מאפשרים את היבוא כפי שהוא".

לגבי הטענות כי מחירי הדירות יעלו בשל ההיטל אמר פסח, כי "מחיר הדירות נקבע לא על-פי העלויות אלא על-פי ההיצע והביקוש. המחיר הזה יתגלגל על הקבלנים או על בעלי הקרקעות, אבל לא על רוכשי הדירות. צריך לזכור כי מדובר במוצר שמחירו ירד בשליש לעומת מחירו בקיץ שעבר, ושהוא כנראה נמוך ממה שצפוי בעתיד הקרוב, כי הגיוני שהמחירים יעלו לאחר הירידה התלולה. וזה עוד לפני ההתאוששות הכלכלית, שברגע שהיא תתרחש הדברים בכלל ישתנו".