מכה למשקיעי אפריקה: דויטשה בנק חותך ההמלצה - מעריך שהמניה תצנח ב-50%

המניה מגיבה בירידה של 9% ■ האנליסט דן הרוורד מתאר את אפריקה ביום שלאחר המשבר: "החברה תשרוד את המשבר, אולם היא תצא ממנו עם פורטפוליו נכסים דל ועדיין תישא חוב ניכר; המניה יקרה מדי"

המשקיעים במניית אפריקה ישראל לא יאהבו את ההמלצה של האנליסט דן הרוורד מבית ההשקעות דויטשה בנק. הרוורד חותך את ההמלצה לאפריקה ל"מכור" ואת מחיר היעד ל-35 שקל בלבד - הנמוך ב-50% ממחיר השוק. זאת, כ-3 חודשים לאחר שהאנליסטים הישראלים יובל בן זאב מכלל פיננסים ואלון גלזר מלידר שוקי הון, נקטו בצעד דומה וחתכו את מחירי היעד שלהם למניה ל-35-40 ש'.

"אפריקה ישראל מתמקדת בתקופה זו של משבר כלכלי בהחזרת החובות שלה ושימור ההון, ולא ביצירת ערך עבור המשקיעים", אומר הרוורד. "על מנת להשיג יעד זה, היא מוכרת נכסים, נסוגה מפרויקטים ומנסה לשמור על רמת נזילות גבוהה. אנו מעריכים כי החברה תשרוד את המשבר, אולם היא תצא ממנו עם פורטפוליו נכסים דל ועדיין תישא חוב ניכר. החלטנו להוריד את ההמלצה למניה ל'מכור', כיוון שהמניה יקרה מדי וישנו מקום לירידה בשווי הנכסי של החברה".

מניית אפריקה ישראל נפלה אתמול (א') בכמעט 6% בבורסה, לאחר שזינקה בכ-55% ברבעון האחרון והשלימה נסיקה של כ-135% מתחילת השנה. אפריקה נאלצת להתמודד עם רמות המינוף הגבוהות שנטלה על עצמה בתקופת הגאות הכלכלית, לאחר שלוותה הון רב על מנת להרחיב את השקעותיה, בעיקר במדינות מזרח אירופה הנחשבות למסוכנות יותר. עם פרוץ המשבר הכלכלי, החל ערך הנכסים הללו לרדת, ואפריקה החלה במירוץ למכירת הנכסים תוך כדי הירידות, וזאת על מנת להחזיר את החובות. נזכיר כי רק בשבוע שעבר נודע כי החברה מכרה את קניוני רמת אביב וסביונים לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל.

החשש: דילול בעלי המניות לצורך תשלום חובות

הרוורד מכנה את האסטרטגיה הנוכחית בה נוקטת אפריקה "אסטרטגית משבר", אך מדגיש כי אפריקה לא פועלת כחברה הלחוצה למזומנים ולא מוכרת נכסים במחירי סוף עונה. אז מדוע ההמלצה השלילית למניה? הרוורד מסביר: "הנהנים העיקריים ממכירות הנכסים הללו הם לא בעלי המניות אלא מחזיקי האג"ח של החברה, כיוון שהחברה פועלת לתשלם חובות בהיקף של 3 מיליארד שקל במהלך השנתיים הקרובות. בהקשר הזה, מפתיע היה לראות את העליות החדות במניה".

בשנתיים שלאחר מכן, אפריקה תצטרך לשלם חובות נוספים בהיקף של 2 מיליארד שקל, והרוורד מתקשה להבין מהיכן יגיע הכסף. לדבריו, ייתכן שהחברה תיאלץ לגייס הון בשוק, מה שיביא לדילול בעלי המניות הקיימים ולירידה בערך המניה.

ומה באשר ליום שלאחר המשבר? ובכן, הרוורד מסמן מספר נכסים עיקריים שיבלטו בפורטפוליו של אפריקה: הקניונים "מוסקבה סיטי" ו"טברסקיה" ברוסיה, וכן קניון "קוטרוצ'ני" ופארק התעשייה "ורנה" שברומניה.

הרוורד מדגיש כי במידה ושוקי הנדל"ן במזרח אירופה יתאוששו ושווי הנכסים יעלה, החברה תוכל למכור נכסים בפרמיות ובכך להפחית את החובות שלה מהר יותר תוך והפורטפוליו יינזק פחות, מה שיביא לשינוי בהערכת השווי של האנליסט. בינתיים, הרוורד מעריך כי החברה תחזור השנה לרווח של 928 מיליון שקל לאחר שרשמה ב-2008 הפסד שיא של 4.8 מיליארד שקל. בשנה הבאה צפוי הרווח הנקי להסתכם ב-108 מיליון שקל בלבד, וב-2011 הוא צפוי לעלות ל-435 מיליון שקל.

[להמלצות אנליסטים]