מרדכי ואנונו: "אני לא רוצה להיות תחת משטר ישראל"

העליון דן היום בערעור שהגיש ואנונו נגד ההחלטה שלא לאפשר לו לצאת מישראל ■ ואנונו ניצל את ההזדמנות לחלק לעיתונאים העתקים ממכתבו לוועדת פרס נובל לשלום, בו הוא מבקש להסירו מרשימת המועמדים לפרס

"תנו לי את חירותי" - כך זעק הבוקר (ב') מרגל האטום מרדכי ואנונו, שהגיע לדיון בבית המשפט העליון בנוגע לערעור שהגיש נגד ההחלטה שלא לאפשר לו לצאת מישראל.

"אני רוצה לצאת מהארץ, לקבל דרכון ולא להיות תחת משטר ישראל", אמר ואנונו לפני פתיחת הדיון.

ואנונו ניצל את ההזדמנות לחלק לעיתונאים העתקים ממכתב אותו שיגר לוועדת פרס נובל לשלום, בו הוא מבקש להסירו מרשימת המועמדים לקבלת הפרס. "הסיבה העיקרית נעוצה בעובדה שאינני יכול להשתייך לרשימת זוכי הפרס בה נכלל גם שמעון פרס, האיש שעומד מאחורי מדיניות האטום הישראלית", הסביר.

"אני מסרב לכל מועמדות כל זמן שאינני אדם חופשי, הווה אומר כל עוד אני אנוס להישאר בישראל", הוסיף ואנונו במכתבו. "כל מה שאני רוצה הוא חופש, רק חופש".

הוארך צו איסור היציאה מהארץ

ביום שני לפני שבועיים האריך שר הפנים אלי ישי בשנה נוספת את צו איסור היציאה מהארץ של ואנונו, עד לחודש יוני 2010. הצו הוארך לאחר שימוע שנערך לו.

כזכור, ואנונו עבד כטכנאי בכור הגרעיני בדימונה והורשע בחשיפת פרטים על היכולת הגרעינית של ישראל לעיתון הלונדוני "סנדיי טיימס". בשנת 1986 חטפו אותו סוכני מוסד מאיטליה והביאו אותו למשפט בישראל. הוא הורשע ונשלח ל-18 שנות מאסר, סיים לרצות את מלוא עונשו ונאסר שוב, לאחר שהפר את תנאי שיחרורו.